Udland

Boeing-ansat i mail: - Jeg er stadig ikke blevet tilgivet af Gud for, hvad jeg dækkede over sidste år

Boeing 737 Max holdes på jorden, mens amerikanske luftfartsmyndigheder undersøger flytypen.  Gary He / Ritzau Scanpix

Boeings flytype 737 Max er underlagt et flyveforbud efter to styrt, hvor 346 mennesker omkom.

Boeing 737 Max-flyet er "designet af klovne, der er under opsyn af aber".

Sådan lyder en af de hundredvis af interne mails og kommentarer, som den amerikanske flyproducent har offentliggjort midt i en igangværende undersøgelse af 737 Max.

Flytypen har siden marts 2019 været underlagt et flyveforbud efter to flystyrt i Etiopien og Indonesien, som har fået blandt andet amerikanske politikere til at lægge pres på Boeing.

Et pres, som fik flyproducenten til torsdag aften at gå ud med de interne dokumenter, som afslører, at ansatte både har været urolige for og samtidigt har gjort grin med 737 Max og FAA.

Det skriver blandt andre The New York Times og nyhedsbureauet Reuters.

Problemer skjult for FAA

I en korrespondance mellem to medarbejdere i begyndelsen af 2018 - otte måneder inden det første flystyrt - spurgte den ene:

- Vil du lade din familie gå ombord på et Max-simulatortrænet fly? Jeg vil ikke.

Kollegaen svarede blot ”nej.”

I en anden meddelelse skrev en medarbejder i 2018:

- Jeg er stadig ikke blevet tilgivet af Gud for, hvad jeg dækkede over sidste år.

I flere korrespondancer har Boeing-piloter og andre medarbejdere skrevet om softwareproblemer med flysimulatorer for 737 Max. Ifølge The New York Times har de Boeing-ansatte diskuteret episoder, hvor man har skjult problemerne for FAA.

Det fremgår også af de interne dokumenter, at Boeing gjorde, hvad man kunne for at undgå, at piloter skulle i en simulator for at træne forskellen mellem 737 Max og den anden flytype 737 NG. I en mail sendt i 2017 skrev den ledende tekniske pilot, at "vi vil gå mod enhver regulator, der forsøger at gøre det til et krav."

Boeing undskylder

De offentliggjorte dokumenter er blevet sendt til de amerikanske luftfartsmyndigheder, der også har gennemgået beskederne. Det har ikke givet anledning til nye betænkninger om sikkerheden omkring 737 Max, understreger man, men myndighederne slår samtidig fast, at kommunikationen i Boeing er problematisk.

Hos flyproducenten selv beklager man indholdet i dokumenterne, og man undskylder overfor både kunder og FAA.

- Det sprog, der bliver brugt, og nogle af de følelser, de udtrykker, er ikke i overensstemmelse med Boeings værdier, og som svar vil virksomheden tage passende affære. Dette vil i sidste ende inkludere disciplinærsager eller andre personalesager, når de nødvendige undersøgelser er færdige, har Boeing skrevet i en erklæring til Kongressen i USA, hvori flyproducenten også slår fast, at simulatorerne fungerer, som de skal.

En turbulent periode

Boeing har den seneste tid været inde i en turbulent periode.

Først styrtede et 737 Max-fly ned i Indonesien i oktober 2018, og fem måneder senere skete det samme for et fly af samme type i Etiopien. Det kostede sammenlagt 346 mennesker livet.

Det fik flere lande til at holde 737-modellen på jorden, inden der over hele verden blev indført et flyveforbud, mens luftfartsmyndighederne undersøger flytypen.

Senest har Boeing været i fokus, fordi man i december fyrede topchefen Dennis Muilenburg. Han har forladt selskabet med et gyldent håndtryk på 62,2 millioner dollar, som svarer til 419 millioner kroner.