Udland

Ukrainsk fly styrtet i Iran: Det ved vi, og det mangler vi svar på

En lang række flyselskaber har valgt at aflyse deres afgange til både Irak og Iran som følge af ulykken onsdag.

DET VED VI OM FLYSTYRTET

Klokken 06.12 onsdag morgen lettede et Boeing 737-fly fra Ukraine International Airlines fra den internationale lufthavn Imam Khomeini ved den iranske hovedstad, Teheran. Passagerflyet skulle være lettet klokken 05.15 lokal tid i Teheran med kurs mod Ukraines hovedstad, Kiev, men afgangen blev af ukendte årsager forsinket med næsten en time.

Klokken 06.14 styrtede det ned.

Samtlige 176 personer, der var om bord, omkom. Blandt de døde var 82 personer fra Iran og 63 personer fra Canada. Det var efterfølgende ikke muligt for de iranske myndigheder at udføre redningsarbejde i forbindelse med styrtet, da flyet brændte for voldsomt.

Efter flystyrtet har flyselskaber fra 18 lande verden over – heriblandt SAS i Danmark – aflyst flere afgange til regionen.

Ulykken fandt sted, blot få timer efter at Iran gennemførte flere missilangreb mod to luftbaser i Irak som hævn for USA's drab på en højtstående iransk generalmajor, Qassem Soleimani, fredag i sidste uge. På begge baser er der amerikanske soldater, ligesom der er danske soldater på den ene af luftbaserne.

DET VED VI OM ÅRSAGEN

Det er på nuværende tidspunkt uvist, præcis hvad der forårsagede ulykken, da der endnu ikke er foregået en efterforskning eller en undersøgelse af de sorte bokse. Men de involverede lande har afvigende forklaringer.

De sorte bokse, der registrerer alle data på fly, er fundet, men ifølge iranske myndigheder er de beskadiget. Iran vil desuden ikke udlevere dem den amerikanske producent Boeing, men siger, at de i samarbejde med de ukrainske myndigheder vil stå for efterforskningen.

DET SIGER DE FORSKELLIGE PARTER

Den canadiske premierminister Justin Trudeau slår fast, at det var et iransk jord-til-luftmissil, der ramte det ukrainske passagerfly over Teheran. En konklusion han er nået frem til på baggrund af både canadiske og allierede efterretningskilder. Han sagde desuden, at nedskydningen "meget vel kan have været et uheld" fra iransk side.

Om bord på flyet var også tre personer fra Storbritannien, og sent torsdag aften sagde premierminister Boris Johnson, at Storbritannien ligesom Canada har efterretninger om, at det ukrainske fly blev skudt ned af et iransk jord til luft-missil.

USA's præsident Donald Trump kaldte torsdag flystyrtet ”mistænkeligt”, og sagde, at ”nogen kan have begået en fejl”.

De iranske myndigheder har afvist alle anklager, som de kalder ”ulogiske rygter”. Straks efter flystyrtet forklarede de, at nedstyrtningen skyldtes en motorfejl, og at flyet havde forsøgt at vende om for at nødlande – noget man ifølge iranerne ikke vil gøre, hvis man er blevet ramt af et missil.

I Ukraine afventer myndigheder situation. Fem timer efter den første melding om motorproblemer var man ude at sige, det ikke var sikkert, det skyldtes en motorfejl. Samtidigt har de også været ude at sige, at det ikke hjælper nogen at drage forhastede konklusioner.

Flyselskabet, Ukraine International Airlines, selv afviser, at der var tale om fejl fra deres side. Besætningen var meget rutineret, og flyet, der var købt i 2016, havde været til tjek bare to dage forinden.

Iran var hurtige til at konkludere, at det var en motorfejl, som var skyld i, at et Boeing 737-800-fly styrtede ned onsdag morgen.

DET MANGLER VI SVAR PÅ

Hvorfor styrtede flyet? Det er det største uafklarede spørgsmål.

Beviserne for de canadiske påstande? Justin Trudeau var klar i mælet, da han forklarede, hvad der var fundet sted – en forklaring der blev delt af flere internationale medier – men offentligheden mangler stadig at se beviser.

Hvad viser de sorte bokse? De er beskadiget, og iranerne har ikke ville dele informationerne indtil nu, men de kan være afgørende for, om vi nogensinde får en redegørelse for, hvad der fik Boeing 737-flyet til at styrte.

Læs her om de sorte bokse:

* Der er to sorte bokse i alle fly. Oftest er de placeret i halesektionen, og de er i virkeligheden orange, for at gøre dem lettere at finde, hvis flyet er styrtet.

* Den ene sorte boks er en såkaldt Flight Data Recorder (FDR). Den registrerer hastighed, højde, kurs, flyets hældning og andre faktuelle oplysninger om rejsen i længere tid op til styrtet.

* Den anden sorte boks er en Cockpit Voice Recorder (CVR). Her optages al kommunikation mellem personalet i cockpittet og mellem piloterne og flyvekontroltjenesten på landjorden.

Kilder: www.popularmechanics.com