Udland

To detaljer rejser mistanke om en bevidst handling, siger ekspert om flystyrt i Iran

Kort efter et fly lettede fra Teherans lufthavn, styrtede det ned. Det er stadig uvist, hvad den egentlige årsag til flystyrtet er.

Tidligt onsdag morgen lyste en ildkugle himlen op over den iranske hovedstad Teheran. Da den cirka klokken 06.14 iransk tid ramte jorden, eksploderede den og gav et kraftigt lys i horisonten på den mørke nattehimmel.

Blot fem timer forinden havde Iran affyret omkring to dusin ballistiske missiler mod amerikanske mål i Irak og ramt to luftbaser, hvor også danske soldater var udstationeret.

Måske var det frygten for en gengældelsesaktion, eller måske var det blot fascination over flammerne på himlen, der fik lokale iranere til at filme den faldende ildkugle og dele videoen med omverdenen.

Iran kort fly

Det skulle dog snart vise sig, at lyset på himlen var et fly fra Ukraine International Airlines, der brændende styrtede mod jorden bare to minutter efter at være lettet fra Teherans lufthavn

176 mennesker mistede livet, da Boeing 737-800-flyet ramte jorden og eksploderede.

Iran har allerede konkluderet, at der var tale om en motorfejl, som førte til flystyrtet. Men Ukraines sikkerhedsministerium udtalte torsdag, at de undersøger alle muligheder, herunder om flyet var blevet angrebet af et missil eller en bombe, skriver Ukraines sikkerhedsminister i et opslag på Facebook.

Spørgsmålet er nu, hvad der skete, inden passagerflyet med rejsende fra Europa, Nordamerika og Mellemøsten brød i flammer og styrtede ned.

Den iranske forklaring

Allerede kort efter, at flyet var styrtet ned, oplyste de iranske myndigheder, at nedstyrtningen skyldtes en motorfejl i flyets ene motor. Det var også den officielle forklaring fra Ukraine efter flystyrtet. Indtil omkring klokken 11.30 onsdag formiddag.

For Ukraine trak nemlig deres forklaring tilbage og sagde nu i stedet, at der ikke nødvendigvis var tale om en motorfejl. Samtidig ville den ukrainske præsident ikke svare på, om flyet kunne være blevet skudt ned.

Men Iran holder fast i, at der er tale om en motorfejl. Af en foreløbig ulykkesrapport fra de iranske myndigheder fremgår det, at flyet forsøgte at vende om for at nødlande, men da piloterne ikke kaldte efter hjælp over radioen, opfattede man ikke alvoren af situationen i Irans lufthavn.

Ifølge Iran var flyet fuldstændig indsvøbt i flammer, hvilket blandt andet øjenvidner fra et forbipasserende fly har bekræftet, står der ifølge nyhedsbureauet Reuters i rapporten.

Private optagelser viser ifølge det iranske nyhedsbureau ISNA flyet faldet til jorden.

Irans egne luftmyndigheder har undersøgt nedstyrtningsstedet, hvor det lykkedes dem at lokalisere begge flyets sorte bokse.

Men på grund af den verserende konflikt med USA nægter de iranske myndigheder at overlevere de sorte bokse til den amerikanske flyproducent Boeing, hvilket ellers er normal kutyme, så producenten kan undersøge, hvad der forårsagede fejlen. I det hele taget vil Iran ikke dele viden fra de sorte bokse med nogen - for nuværende. Derfor har Ukraine sendt et hold af efterforskere til Iran for at assistere med efterforskningen.

Men de sorte bokse er også gået i stykker, og dele af deres hukommelse er forsvundet, siger iranerne. Derfor er det heller ikke muligt at danne et helhedsbillede af flystyrtet. Militæret afviser dog alle spekulationer om, at der skulle være tale om en nedskydning og betegner mistanken som falske rygter.

To detaljer undrer ekspert

Det korte tidsrum mellem flystyrtet ved Teheran og det iranske missilangreb mod vestlige styrker i Irak førte hurtigt til spekulationer om, at det iranske militær ved en fejl havde skudt passagerflyet ned.

Videoen af et flammeopslugt fly, der enormt hurtigt dratter mod jorden, har fået blandt andet den tidligere chef for flyulykke-efterforskningsafdelingen i de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, Jeff Guzzetti, til at sige, at der ikke var tale om en motorfejl.

- Det bærer alle tegn på, at det var en bevidst handling. Om det var en bombe eller et missil, skal jeg ikke kunne sige. Jeg har aldrig set en fejl, der så hurtigt har skabt så store flammer, siger han til Washington Post.

Han hæfter sig særligt ved to detaljer. Var det en motorfejl, ville det ifølge den tidligere efterforsker tage meget lang tid for ilden at sprede sig så meget, som videooptagelserne antyder. Derudover mener han at kunne se, at flyet ser ud til ikke at være intakt, hvilket kan indikere, at det er blevet ramt af noget i luften, siger han.

Iran har sagt, at flyet forsøgte at vende om. Men Jeff Guzzetti peger på, at flyet ifølge hjemmesiden Flightradar24, der følger alle flyruter i verden, stoppede den planlagte rute mod Kiev enormt pludseligt, hvilket indikerer, at en katastrofal handling fik strømmen til at gå i hele flyet.

Flyruten for det nedstyrtede fly i Teheran

- Flyet var spredt udover det hele, da det ramte jorden, og der var ikke noget krater fra nedstyrtningen, siger han til Washington Post.

Det burde der ifølge Jeff Guzzetti være, hvis der var tale om et normalt flystyrt.

Ukraine afventer

I midten af spekulationer og tilbageholdt viden fra sorte bokse står Ukraine. Den nyvalgte præsident, Volodymyr Zelenskij, har erklæret 9. januar for national sørgedag for Ukraine International Airlines-flystyrtet, der kostede 11 ukrainske statsborgere livet.

Præsidenten er på et pressemøde ifølge Reuters gået i rette med sin ambassadør til Iran og sagt, at det ikke er sikkert, der var tale om en motorfejl. Men han er også gået i rette med spekulanter og sagt til dem, at det intet hjælper at drage forhastede konklusioner.

Reuters skriver, at præsidenten har været i tæt kontakt med sin pendant i Iran, Hassan Rohani, og at de to lande vil samarbejde om at få opklaret mysteriet om det Boeing-fly, der styrtede ned i Teheran. Også Ukraines udenrigsminister oplyser på Twitter, at han er i kontakt med Iran.

Flyselskab afviser pilotfejl

Flyet var relativt nyt og købt i 2016. Det var til tjek, to dage inden det styrtede ned. Og ifølge selskabet Ukraine International Airlines var besætningen meget rutinerede, enormt dygtige og troværdige. Flyselskabets præsident, Yevhenii Dykhne, sagde onsdag på en pressekonference, at det var umuligt, at flyets besætning havde begået nogle fejl.

CNN skriver, at både Iran, Ukraine og USA bør deltage i efterforskningen, da international lovgivning giver landet, hvor ulykken skete, samt flyselskabets og flyproducentens oprindelseslande lov til at deltage. Men for nuværende er det kun Ukraine, der får lov at deltage.

Ukraines hold af efterforskere har udtalt til Interfax Ukraine, at de vil lede efter vragrester fra russiskproduceret missiler.

Det er stadig uvist, om ukrainerne får lov til at undersøge flyets sorte bokse.