Udland

Hun er fem år og har vundet 90 skønhedskonkurrencer

USA har haft skønhedskonkurrencer siden det 19. århundrede og var det første land til at introducere forskellige alderskategorier.

Hjemme i stuen hos familien Slick i staten Alabama står 90 pokaler med glitrende similisten på en reol og fylder en hel væg.

Det er 90 beviser på, at deres datter Lyndsey på fem år er et af USA’s smukkeste børn.

Lyndseys kjole til dagens konkurrence har kostet 15.000 kroner at få specialdesignet.

Siden hun var 18 måneder gammel, har hun deltaget i skønhedskonkurrencer for børn overalt i USA.

Da TV 2 for første gang møder den unge barnestjerne, er det klokken fem om morgenen på et hotelværelse i byen Austin i Texas.

Lyndsey har netop fået en spraytan, som hendes mor har påført med en malerrulle, så den brune farve bliver fordelt ordentligt på den lille pigekrop.

Lyndseys mor fordeler spraytan på sin datter med en malerrulle før konkurrencen.

Hun skal deltage i The Universal Royalty Beauty Pageant, hvor titlen som årets smukkeste barn i 2019 i USA er på højkant.

Og netop det kræver flere timers forberedelse.

Lyndseys mor har derfor hyret en makeupartist, der giver den femårige pige et lag foundation på, pink øjenskygge med guldglimmer, eyeliner, læbestift, falske øjenvipper, plastiknegle og en stor paryk med krøller på.

Så er hun klar til at konkurrere om den fine titel og de 7000 kroner, der er på højkant.

Lyndseys coach koster 10.000 kroner om året, og hendes makeupartist koster 1000 kroner per gang

Amerikansk tradition

Efter danske normer kan det virke forkasteligt at lade mindreårige børn stille op i skønhedskonkurrencer, men i store dele af USA er det langt mindre kontroversielt.

Her er det nemlig en gammel tradition, som mange elsker. USA har haft skønhedskonkurrencer siden det 19. århundrede, og amerikanerne var de første, der introducerede forskellige alderskategorier.

Siden starten har særligt skønhedskonkurrencer for børn været de mest populære, og på nuværende tidspunkt konkurrerer op mod 250.000 børn i mere end 5000 forskellige skønhedskonkurrencer hvert år i USA.

Og det er en indbringende industri, der årligt omsætter for fem milliarder dollars.

Vejen til sejr er dyr

I håbet om at vinde svimlende kontantbeløb på deres barns udseende er der ikke mange ting, som forældrene overlader til tilfældighederne.

Til daglig ser Lyndsey noget anderledes ud, end når hun deltager i konkurrencerne.

I de senere år er det blevet kutyme at hyre både makeup- og hårstylist, coach og kreative konsulenter til børnene. De hjælper hver især med at kreere et særligt udseende, danserutiner og taler til børnenes optræden og designer deres tøj.

Alene Lyndseys kjole til dagens konkurrence har kostet 15.000 kroner at få specialdesignet. Hendes coach, som hun mødes med en gang om måneden, koster 10.000 kroner om året, og hendes makeupartist koster 1000 kroner per gang.

Paryk er for Lyndsey en del af beklædningen til skønhedskonkurrencerne.

- Jeg ved godt, at det kan lyde helt vanvittigt i nogens øre, men jeg ser det her som enhver anden sport, der også koster penge, fortæller Lyndseys mor, Deidre Slick.

De forældre, som TV 2 taler med til skønhedskonkurrencen i Austin i Texas, betaler gerne, hvad det koster, for at netop deres barn kan skille sig ud fra mængden.

- Skønhedskonkurrencerne er blevet mere konkurrencepræget med årene, så hvis du vil vinde, er det altafgørende at anskaffe sig personale, der kan guide dig i, hvilke farver og tøj der bedst passer til dit barns former og ansigt, fortæller Hannah Evans, der hver weekend konkurrerer med sit barn på fire år.

Kritikken preller af på forældrene

Selvom skønhedskonkurrencerne i dag er et voksende marked, er deres legitimitet stærkt kritiseret og debatteret.

Modstanderne mener, at børn i en alt for tidlig alder bliver seksualiseret, og at det store fokus på overfladisk skønhed er ødelæggende for børnenes selvopfattelse.

Kritikken preller dog fuldstændig af på Lyndseys mor.

- Min datter går jo ikke med bikini og fem ton makeup til hverdag. Hun har det sjovt til konkurrencerne og lærer i en tidlig alder at præstere foran mange mennesker, vinde med ydmyghed og tabe med måde. Det opfatter jeg alt sammen som positive ting, fortæller Deidre Slick til TV 2.

I de senere år er det blevet kutyme at hyre både makeup- og hårstylist, coach og kreative konsulenter til børnene.

Heller ikke direktøren for The Universal Royalty Beauty Pageant køber modstanderens kritiske argumenter om, at det ikke er sundt for børnene.

- Alle vil opleve konkurrence gennem hele livet. Til idræt i skolen, til dans, fodbold eller på jobbet. I min optik er skønhedskonkurrencer for børn nøjagtig det samme - bare med en smule makeup og ekstra glitter på, fortæller Annette Hill.

Ifølge hende kan børnene gennem skønhedskonkurrencer blive rustet bedre til livet, fordi de i en tidlig alder lærer at præstere foran mange mennesker og udtrykke sig selv.

- Konkurrencerne handler nemlig ikke kun om den ydre skønhed. Dommerne bedømmer også pigernes udstråling, personlighed og taleevner, når de træder ind på scenen, hvilket er vigtige ting at lære i livet, siger Annette Hill.

Konkurrerer hver weekend

Det er blevet showtime for Lyndsey.

- Husk nu, at det er en skønhedskonkurrence for børn, så alle skal huske at klappe af alle børnene, råber Annette Hill ind i en mikrofon.

Hele salen klapper, og en efter en går de små piger på scenen og fremfører deres shows.

Lyndsey skal igennem tre runder, hvor hun skal optræde i en kjole, en bikini og til sidst shorts med top. Imens hun opfører sine danse til høj popmusik, kan hun se sin mor, der har rejst sig op fra sin stol ved tilskuerpladserne og dirigerer hende med armene igennem den indøvende koreografi.

Dommerne smiler løbende til Lyndsey, imens de noterer hendes point på deres papirer.

'Vi fortsætter og fortsætter'

I dag kæmper Lyndsey ikke kun mod jævnaldrende, men både spædbørn og teenagepiger, der alle vil have de 7000 kroner og den fornemme titel som 2019s smukkeste barn.

Håret er sat, og makeuppen er lagt. Pigerne er klar til konkurrencen.

Alle børnene bliver linet op på en lang række inden vinderen udkåres.

Denne gang må Lyndsey tage til takke med en bamse og andenpladsen. Hun må nemlig se sig slået af en ældre pige på 12 år.

Men i USA handler det ikke om at være med. Det handler om at vinde.

Så skønhedsdronningen Lyndsey med de 90 priser og beviser på, at hun er en af USAs smukkeste børn, gør sig allerede klar til næste weekends konkurrence.

- Vi fortsætter og fortsætter og fortsætter til de næste skønhedskonkurrencer for børn. Vi stopper først, når hun selv siger, at hun ikke vil mere, fortæller Deidre Slick.