Udland

På tegnebrættet siden 1903 - Rusland indvier 19 kilometer lang bro til den annekterede Krim-halvø

Præsident Putin kørte selv lokomotivet ved indvielsen af 19 kilometer jernbanebro mellem fastlandet og Krim.

Ruslands præsident, Vladimir Putin, åbnede mandag en jernbanebro fra det russiske fastland til Krim-halvøen og cementerede dermed Ruslands stigende indflydelse i området siden annekteringen af halvøen i 2014.

Og det var en storsmilende Putin, der stod i førerhuset og selv var med til at køre det første lokomotiv over den 19 kilometer lange bro.

- Med jeres arbejde, talent, beslutsomhed og fokus har I vist, at Rusland er i stand til at opføre infrastrukturprojekter på verdensplan. Dette er alt andet lige den længste bro ikke blot i Rusland, men også i Europa, sagde han i en tale og betegnede jernbanebroen som "uhyre vigtig".

Den ceremonielle tur gik fra Kerch på Krim-halvøen til Taman Passazhirskaya på det russiske fastland, hvor hele turen blev transmitteret på en skærm.

Ukraine ramt af russisk annektering

Broen har været på tegnebrættet siden 1903, og efter at Rusland annekterede Krim kunne projektet føres ud i livet.

Ukraine er derimod store modstandere af bygningen af broen, og siger, de vil have halvøen tilbage. Men det afviser Rusland blankt, og broen kan endda integrere Krim-halvøen endnu bedre i den russiske økonomi, da halvøen nu er bedre forbundet med Rusland for både mennesker og varer.

Også EU kritiserer i en erklæring jernbanebroen, som kaldes for "endnu en krænkelse af Ukraines suverænitet".

EU henviser til, at det store infrastrukturprojeket er opført "uden Ukraines samtykke", og i erklæringen tales der om "endnu et skridt i den tvungne integration af den illegalt annekterede halvø".

Samtidig er det gået ud over den i forvejen anstrengte ukrainske økonomi, siden Rusland i maj 2018 indviede den første bro for biltrafik. Med etableringen af den har Rusland i stigende grad strammet kontrollen med skibsfarten i Det Azovske Hav, der blandt andet forsyner vigtige havnebyer i Ukraine.

Stats-tv promoverer togprojekt

Projektet til over 20 milliarder kroner blev aldrig sendt i offentligt udbud. I stedet blev entreprenørselskabet Stroygazmontasj, der kontrolleres af milliardæren og Putins gode barndomsven Arkadij Rotenberg, udpeget og fik opgaven.

Forbes betegner Rotenberg og hans bror Boris som kongerne af statslige bud på grund af det store antal offentlige kontrakter, de to har vundet. Boris er også en af Putins gode venner fra barndomsårene i Sankt Petersborg, skriver Vice News.

Selskaber kontrolleret af brødrene høstede blandt andet et hav af byggeopgaver i forbindelse med vinter-OL i Sotji i 2014. Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg havde kontrakterne en værdi på 227 milliarder rubler. Det svarede på det tidspunkt til over 40 milliarder kroner.

Russisk stats-tv sammenligner broen med et gigantisk togprojekt under den kommunistiske leder Leonid Bresnjev i sovjetæraen, hvor Sibirien blev knyttet sammen med de fjernøstlige områder.

Og myndighederne i Rusland har i den grad promoveret Krim - et foretrukket feriemål i sovjettiden - som et attraktivt, solrigt rejsemål for den russiske befolkning.

Bygget på bare to år

Broen for biltrafik blev åbnet allerede sidste år. Den bro kostede 23 milliarder kroner og blev bygget på bare to år. Til sammenligning tog det ti år at bygge Storebæltsbroen, som er 18 kilometer lang.

Omkring 14 millioner passagerer og 13 millioner ton last ventes at krydse broen i det nye år.

Siden annekteringen af Krim har både EU, USA og en række andre vestlige lande indført økonomiske sanktioner mod Rusland samt mod rigmænd som Arkadij Rotenberg.

Sanktionerne sendte den russiske økonomi ud i recession og svækkede landets valuta voldsomt.

Rusland har dog svaret igen med egne sanktioner.