Udland

Canadier tester verdens første elektriske kommercielle fly med succes

Med en succesfuld flyvning i et elektrisk kommercielt fly hævder en canadisk flyoperatør at have skrevet historie.

Rettelse: Det har tidligere fremgået af artiklens rubrik, at der var tale om verdens første elektriske fly. Der er tale om det første elektriske kommercielle fly.

Det varede kun tre minutter, men en canadisk vandflyoperatør hævder at have skrevet luftfartshistorie tirsdag.

Den Vancouver-baserede flyoperatør Harbour Air gennemførte således en succesfuld flyvning med verdens første elektriske kommercielle fly.

Det oplyser flyoperatøren i en pressemeddelelse.

I samarbejde med det amerikanske selskab Magnix, der producerer elektriske fremdriftssystemer, testede Harbour Air et konverteret fly med plads til seks passagerer af typen De Havilland Canada DHC-2 Beaver.

Det skete på floden Fraser nær Richmond i British Columbia.

Fly har 750 hestekræfter

Det gule fly, der var drevet af et system med 750 hestekræfter, blev fløjet af grundlæggeren og den administrerende direktør for Harbour Air, Greg McDougall.

- I dag skrev vi historie, udtaler McDougall i meddelelsen.

Flyvningen kaldes

Canada har længe spillet en stor rolle i luftfartshistorien.

- At være en del af denne utrolige milepæl er noget, vi alle kan være meget stolte af, siger Greg McDougall.

Ny æra

Han mener, at tirsdagens flyvning er begyndelsen på en ny æra inden for luftfart.

- I december 1903 lancerede brødrene Wright en ny æra inden for luftfart med historiens første motordrevne fly, påpeger den administrerende direktør for Magnix, Roei Ganzarski.

- I dag, 116 år senere, har vi lanceret en elektrisk æra inden for luftfart med det første fuldt elektrisk drevne kommercielle fly, tilføjer han.

Flere store flyproducenter arbejder også med elektriske fly, herunder Boeing og Airbus.