Nu afgør nummerpladen, om man må bruge sin bil i millionby

Myndighederne indfører nye køreregler i kampen mod den sundhedsskadelige smog i New Delhi. Der vanker bøde, hvis de ikke bliver overholdt.

I et forsøg på at bekæmpe den tunge forurening, der de seneste dage har ligget som en dyne henover den indiske millionby New Delhi, har bystyret mandag indført en rationering af bilkørsel.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

I de kommende ti dage må biler med nummerplader, der ender på et ulige tal, kun bruges på ulige datoer, mens biler med nummerplader, der ender på et lige tal, bruges på lige datoer.

Systemet er før blevet brugt i 2016, og håbet er ifølge Delhis vicechefminister, Manish Sisodia, at det vil fjerne en betydelig del af byens bilos.

- Vi er nødt til at mindske forurening fra køretøjer i Delhi for vores egen og vores børns skyld. Hvis vi følger denne metode de næste ti dage, vil det give noget lindring, siger han til Reuters.

Foreslaget kommer, efter bystyret er blevet anklaget af den indiske højesteret for at sidde på sine hænder.

- Delhi kvæles hvert år, og embedsværket gør ikke noget ved det, men sender bare sorteper videre. Alle er kun interesserede i gimmicks og valg, siger højesteretsdommer Arun Misha.

Mange indbyggere i New Delhi ser sig nødsaget til at gå med masker, for at beskytte sig mod forureningen.
Mange indbyggere i New Delhi ser sig nødsaget til at gå med masker, for at beskytte sig mod forureningen. Foto: Adnan Abidi / Ritzau Scanpix

Vindstille vejr fører til dødelig smog

Mængden af fine partikler i luften i New Delhi er så høj, at det indiske sundhedsministeriums eget udstyr ikke længere kan måle den præcist.

Alligevel anslås den ifølge BBC at være mere mange gange højere end WHO’s grænseværdi.

Ifølge professor og viceinstitutleder på Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet Ole Hertel kommer forureningen fra både biltrafik, kulkraftværker og afbrænding af affald, og den har på grund af lang tid med vindstille vejr fået lov til at hobe sig op.

- Det er noget, der kommer tilbage praktisk talt hvert år, for forurenings-niveauet er generelt meget højt i de indiske storbyer, siger han.

Ole Hertel fortæller, at situationen i New Delhi kan sammenlignes med smog-episoden i London i 1952, hvor 12.000 mennesker mistede livet, efter at luftforureningen fra kulafbrænding i byen hobede sig op under lignende forhold.

- Der er ingen tvivl om, at luftforureningsepisoder som denne har en væsentlig helbredsmæssig effekt på den lokale befolkning. Forurening i så høje koncentrationer kan føre til akut hjerte-kar-sygdom og luftvejssygdom, forklarer han.

Fem millioner masker blev omdelt i skoler fredag, hvor myndighederne talte om en alvorlig national sundhedskrise.

Ikke en langsigtet løsning

Nummerplade-systemet skal håndhæves af både politi, den indiske trafikmyndighed og civile frivillige. Kører man, når man ikke må, vanker der en bøde på 4000 indiske rupier svarende til 375 danske kroner.

Ordningen gælder for alle med undtagelse af offentlig transport, udvalgte embedsmænd, taxaer, to-hjulede køretøjer og kvinder, der færdes alene. Og ifølge Ole Hertel er det faktisk en forholdsvis effektiv løsning – i hvert fald på kort sigt.

- Det vil alt andet lige reducere mængden af trafik og dermed udledningen af forurening i byområdet, men det er jo ikke en langsigtet løsning. Her skal man se på udfasning af fossile brændsler og forbedret kollektiv trafik, siger han.

Udover rationeringen af bilkørsel har bystyret i New Delhi også uddelt fem millioner ansigtsmasker til byens børn. Samtidig er skoler i området ifølge nyhedsbureauet AFP blevet beordret til at holde lukket indtil tirsdag.

**

Perspektiv

Foto: Jewel Samad / Ritzau Scanpix

13 af verdens 20 mest forurenede byer er indiske

Mange mennesker, mange biler og meget industri er noget, der sviner. Bare i New Delhi lever 18 millioner mennesker mellem 8,8 millioner biler, og Indien kan "prale" med at have ikke færre end 13 af verdens 20 mest forurenede byer. Det viser en oversigt fra WHO.

Den tvivlsomme ære tilfalder byerne: New Delhi, Patna, Gwalior, Raipur, Ahmedabad, Lucknow, Firozabad, Kanpur, Amritsar, Ludhiana, Allahabad, Agra og Khanna.

***