Udland

Første land i verden indfører forbud mod sodavandsreklamer

(Arkivfoto)

Singapore ligger på en kedelig andenplads, når det gælder tilfælde af type 2 diabetes.

Singapore sætter nu kampen ind mod diabetes.

Landet vil som det første land i verden indføre et totalt forbud mod reklamer for drikkevarer med et højt sukkerindhold. Samtidig skal drikkevarer med et mellem til højt indhold af sukker mærkes på forsiden af forpakningen for at indikere, at der er tale om et usundt produkt. Det skriver Straits Times.

Forbuddet gælder blandt andet sodavand, juice, kultiveret mælk og drikkeyoghurt.

Stor succes med "trafikmærkning"

Ifølge sundhedsminister Edwin Tong skal forbuddet og mærkningen tilskynde folk til at tage mere informerede valg og til at få producenter til at skære ned på sukkerindholdet i sødede drikkevarer.

Mere end 30 lande har allerede introduceret en "trafiklysmærkning", hvor sukkerholdige produkter bliver mærket med grøn, gul eller rød, alt efter hvor usunde de er, med stor succes. For eksempel er salget af drikkevarer mærket med stemplet det røde mærke faldet med 25 procent efter halvandet år i Chile.

Den nye lovgivning er indført for at bekæmpe type 2 diabetes, som er et stort problem i landet. Faktisk ligger Singapore på andenpladsen over lande, hvor flest indbyggere er ramt af sygdommen. Kun i Kina er der flere diabetikere. På verdensplan har mere end 400 millioner voksne personer type 2 diabetes.

Type 2 diabetes er en livslang, kronisk sygdom. Når man har diabetes, har man forhøjet blodsukker, og forstyrrelser i omsætningen af sukkerstoffer, fedt og proteiner i kroppen. Har man type 2 diabetes, er risikoen for at få hjerte- og karsygdomme væsentlig øget. Der er også en risiko for at få komplikationer i øjne, nyrer og fødder. Ved type 2 diabetes har man oftest også forhøjet blodtryk og kolesterol.

I 2018 viste et studie, at mere end halvdelen af de 12 teskefulde sukker, som befolkningen i Singapore i gennemsnit indtager hver dag, stammer fra drikkevarer.

Skal sætte ind på flere områder

Hos Diabetesforeningen synes man, at det singaporianske tiltag virker som en god idé.

- Alle initiativer, der bakker op om at nedbringe sukkerindholdet i fødevarer, kan vi godt bakke op om, siger Lisa Witt, som er klinisk diætisk hos Diabetesforeningen.

Det er dog ikke et tiltag, der umiddelbart ligger øverst i bunken herhjemme.

Ifølge Diabetesforeningen er det ikke kun én enkelt ting, man skal tage fat i, hvis man vil nedbringe antallet af type 2 diabetes.

Af tiltag, som foreningen arbejder for, er blandt andet afgifter på sodavand, mere oplysning, en indsats mod mersalg og en reducering af portionstørrelser - blandt andet på sodavand.

Sammen med Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse kører Diabetesforeningen kampagnen "Kalorier på menuen".

Kampagnen har til hensigt at få fastfood-restauranter til at angive kalorieantallet på deres produkter allerede på menukortet. Ifølge Lisa Witt har en lignende ordning haft god effekt i Australien.

- Det kunne være et oplagt område for politikerne at kigge på, at gøre det til et lovpligtigt krav at kaloriemærke sine produkter.