Udland

Model i oprør mod Gucci under modeshow: - Psykisk sygdom er ikke mode

Gucci har efterfølgende delt flere billeder fra showet på deres sociale medier og skriver her, at det omtalte tøj er lavet som en del af et statement og ikke kommer til salg i butikkerne. Ritzau Scanpix

Gucci vil gerne provokere og gøre ting, som man undrer sig over, mener mode- og brandekspert.

Modeugen i Milano er netop løbet af stablen, og især et show fra Gucci har vakt opsigt.

Her gik modellerne ned ad catwalken iført tøj med referencer til spændetrøjer, der tidligere blev brugt til psykisk syge patienter.

Men det var upassende og stødende, mente modellen Ayesha Tan-Jones, der under showet viste sine håndflader med budskabet: Psykisk sygdom er ikke mode. Det skriver CNN.

- Som en kunstner og model, der selv har kæmpet med den mentale sundhed, lige så vel som mine familiemedlemmer og venner har været påvirket af depression, angst, bipolar lidelse og skizofreni, er det sårende og ufølsomt, at et stort modehus som Gucci visualiserer det som et koncept for et flygtigt modeøjeblik, skriver hun uddybende på Instagram.

Kommer ikke i butikkerne

Gucci har efterfølgende delt flere billeder fra showet på deres sociale medier og skriver her, at det omtalte tøj er lavet som en del af et statement og altså ikke kommer til salg i butikkerne.

Intentionen var at vise mode som en måde at lade folk udforske forskellige muligheder og hylde personlige udtryk og identitet, lyder det på Guccis Instagram-profil. Og det er lige i den kreative direktør, Alessandro Micheles, ånd, fortæller mode- og brandekspert Dorrit Bøilerehauge.

- Ved at vise spændetrøjen vil han gerne have folk til at reflektere over, om de er fri i deres påklædning og den måde, de styler sig på, siger hun til TV 2.

En af modellerne fra Guccis modeshow i Milano.

Har hele verdens opmærksomhed

Det er heller ikke unormalt i modebranchen, at modeshows bliver brugt til andet end at vise tøj, fortæller Dorrit Bøilerehauge.

- Gucci er et af verdens førende modehuse, og når de laver et show, har de verdenspressens opmærksomhed. De sidder med en kæmpe magt, der rækker langt ud over at fortælle, om en nederdel skal være kort eller lang, siger hun.

Ifølge mode- og brandeksperten skal hele opbygningen omkring et show ses som en platform, som et modehus kan bruge til at komme med et budskab, der også i nogle tilfælde er politisk. Det er blandt andet set ved referencer til klimaet og mangfoldighed.

Og siden Guccis nuværende kreative direktør kom til i 2015, har modehuset ikke været bange for at skille sig ud, siger hun.

- Alessandro Micheles er ikke bange for at provokere eller gøre ting, man undres over. Han får jo opmærksomheden og en genkendelse hos mange mennesker, der ikke interesser sig for mode, siger mode- og brandeksperten.

Modellerne gik ned ad catwalken iført tøj med referencer til spændetrøjer, der tidligere blev brugt til psykisk syge patienter

Sweater i modvind

Det er ikke første gang, modehuset får kritik for at være upassende. Tilbage i februar sendte Gucci en ny og noget atypisk sweater på gaden med navnet 'Balaclava knit top black'.

Den var sort, og i rullekraven havde den et hul til munden omkranset af et sæt store, røde læber. Sweateren mødte stor modstand på sociale medier, hvor Gucci blev beskyldt for såkaldt blackfacing - når hvide sminker sig mørke i huden, hvilket forbindes med latterliggørelse af slaver tilbage i 1800-tallet.

Her valgte modegiganten dog efterfølgende at lægge sig fladt ned.

- Gucci undskylder dybt den krænkelse, vi har skabt med vores balaclava-trøje i uld. Vi kan bekræfte, at trøjen med det samme er blevet fjernet fra vores onlineforretning og alle fysiske forretninger, lød det i et opslag på Twitter.