Udland

Iran klar til at frigive britisk tankskib i Hormuz-strædet

Stena Impero er blevet frigivet af de iranske myndigheder.

Skibet vil snart begynde afsejlingen fra havnen i Bandar Abbas mod internationalt farvand, siger lederen af havnen til Reuters.

Iran er klar til at frigive et britisk tankskib, der har været tilbageholdt siden 19. juli i år.

Det bekræfter talsmand Ali Rabiei fra den iranske regering:

- Den juridiske proces er afsluttet, og præmisserne for at frigive skibet er blevet opfyldt, så tankskibet kan sejle, lyder det.

Lederen af havnen Allahmorad Afifipour uddyber til Reuters:

- Skibet vil snart begynde afsejlingen fra havnen i Bandar Abbas mod internationalt farvand.

Tankskibet Stena Impero er svenskejet, men indregistreret i Storbritannien.

Hos den svenske ejer afventer man en endelig frigivelse.

- Vi har modtaget information her til morgen om, at de sandsynligvis vil frigive Stena Impero inden for få timer. Vi forstår, at den politiske beslutning om at frigive skibet er blevet taget, siger Stena Bulks topchef, Erik Hanell, til SVT i Sverige.

Det blev beslaglagt og opbragt i Hormuz-strædet, da skibet ifølge Irans Revolutionsgarde overtrådte internationale søfartsregler, men Storbritannien deler ikke den udlægning.

Gengældelsesaktion

Fra Storbritanniens side blev tilbageholdelsen af skibet set som en gengældelsesaktion, efter Storbritannien ud for Gibraltar opbragte en iransk olietanker mistænkt for at levere olie til Syrien.

Ifølge EU's sanktioner mod Syrien, er det ulovligt at levere olie til Syrien. Tilbageholdelsen ved Gibraltar faldt dog ikke i god jord hos iranerne.

De kaldte tilbageholdelsen "en form for pirateri".

Krigsskibe indsat

Hormuz-strædet er afgørende for transport af store mængder af verdens olie. Som konsekvens af tilbageholdelsen af Stena Impero indsatte Storbritannien derfor et krigsskib til at følge skibe under britisk flag.

Hver dag passerer omkring 17,5 millioner tønder olie gennem strædet, knap en femtedel af verdens daglige olieforbrug.

Oliestater som Saudi-Arabien, Iran og Irak er afhængige af at kunne transportere det sorte guld gennem strædet og videre ud i verden.