Udland

Norges første elfly nødlandet i sø

Flyet havde sin jomfruflyvning 18. juni. Knap to måneder senere måtte det nødlande i en sø.  Ntb Scanpix / Ritzau Scanpix

Flyet mistede motorkraft og endte med maven i vejret - halvt på land og halvt i en sø.

Norges første elektriske fly måtte onsdag i forbindelse med en testflyvning nødlande i en sø i Arendal i Norge. Det skriver flere medier, herunder den norske avis Dagbladet.

Om bord på det tosædede fly var direktøren for den statsejede norske lufthavnsoperatør Avinor, Dag Falk-Petersen, og statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo fra Kommunal- og Moderniseringsministeriet. Begge slap uskadt fra nødlandingen.

- Det går fint med mig, men der er selvfølgelig tale om en alvorlig hændelse. Heldigvis kunne det ikke være gået bedre. Han (Dag Falk-Petersen, red.) var så rolig, at det smittede, og det gjorde mig tryg, siger Aase Marthe J. Horrigmo til det norske nyhedsbureau NTB.

Flyet ligger med maven op i sø

Politiet i Agder modtog klokken 14.42 en melding om, at det eldrevne fly var i problemer, fordi det mistede motorkraft.

Dag Falk-Petersen bragte flyet ned i en sø. Flyet drejede under nødlandingen delvist rundt, men begge passagerer kunne klatre ud ad flyet på vingen.

Flyet lå efterfølgende med maven i vejret – halvt på land og halvt i søen - men på billeder fra billedbureauer kan man se, at flyet nu er hejst op fra søen for at blive undersøgt.

Havarikommissionen skal nu undersøge, hvorfor flyet mistede motorkraft.
Dag Falk-Petersen og Aase Marthe J. Horrigmo kom ikke til skade under nødlandingen.

Ifølge Avinors pressetalsmand, Lasse Vangstein, var der tale om en kontrolleret sikkerhedslanding. Den norske Havarikommission skal nu undersøge, hvorfor det elektriske fly mistede motorkraft.

Norge har store forventninger til elfly

Den norske klima- og miljøminister, Ola Elvestuen (V) var tidligere samme dag på en flyvetur i det elektriske fly, oplyser NTB. Ulykken får ikke ham til at ville undgå elektriske fly. Tværtimod.

- Det er vanskeligt for mig at sige noget om årsagen, men det ændrer ikke på, at elfly er en vigtig del af fremtiden for luftfarten, siger han til NTB og fortsætter:

- Om bare fem til seks år kan vi have elektriske passagerfly.

Nordmændene har generelt høje forventninger til landets udvikling af elektriske fly. I april lød det således fra Avinor, at det var Norges ambition at have kommercielle el-flyvninger om 10 år og en fuldstændig elektrificering af indenrigsluftfarten i 2040.

Det tosædede fly, der onsdag forulykkede, havde sin jomfruflyvning 18. juni og skulle uden problemer kunne være i luften i en time.