Udskældt undertøjsfirma hyrer transkønnet model
For under et år siden var firmaet i massiv modvind på grund af kommentarer fra marketingchefen. Nu træder han tilbage.
Victoria's Secret er stadig et af verdens største mærker indenfor lingerie, men mærket er også presset i et marked, som er under forandring. Af kritiske røster er firmaet blevet beskyldt for at symbolisere alt det, som moderne kvinder ønsker at bevæge sig væk fra.
Men nu vil Victoria's Secret forny sig, og derfor har man for første gang hyret en transkønnet model.
Der er tale om 22-årige Valentina Sampaio fra Brasilien, som efter ansættelsen skriver "stop aldrig med at drømme" på sin Instagram-profil.
Ramt af massiv kritik
Boldene er i den grad kastet op i luften i virksomheden, hvilket ikke bare afspejles i ansættelsen af den brasilianske model. Mandag meldte firmaet bag Victoria's Secret ud, at den udskældte marketingchef Ed Razek trækker sig tilbage.
I november sidste år kom virksomheden ud i omfattende negativ omtale som følge af et interview til modemagasinet Vogue.com, hvor Ed Razek blandt andet afviste at lade "transseksuelle" modeller optræde for mærket.
Efterfølgende måtte firmaets officielle Twitter-profil sende en undskyldning ud på Ed Razeks vegne, hvor kommentaren blev beskrevet som "ufølsom":
- Jeg beklager. Og for at udtrykke det klart, så ville vi absolut hyre en transkønnet model til showet. Vi har haft transkønnede modeller til casting, og som mange andre så klarede de den ikke, men det har aldrig handlet om køn, lød det i udtalelsen.
Topmodel sagde fra
Alligevel har den og andre sager klæbet sig til firmaet. Feministiske kritikere har haft svært ved at se rationalet i at brande sig med slanke, gudesmukke modeller, når andre dele af branchen målrettet går efter at vise, at kvinders kroppe kan og bør være forskellige.
For eksempel den 26-årige topmodel Karlie Kloss, der i et interview til Vogue forklarede, hvorfor hun var holdt op med at arbejde for Victoria's Secret. Det var ellers en af hendes mest lukrative kontrakter:
- Jeg følte ikke, at det var et image, der i sandhed afspejlede min personlighed eller det signal, jeg vil sende til unge kvinder verden rundt om, hvad det vil sige at være smuk, lød det fra hende i interviewet.
Til New York Times siger Mette H. Kurth, en konkursadvokat, der arbejder med det konkursramte lingerieselskab Frederick's of Hollywood:
- Hvis du ikke kan modernisere eller komme væk fra de rødder, du startede fra, så kommer du til at kæmpe med at forblive relevant ... Og det er deres (Victoria Secret's, red.) kamp lige nu. Deres kerneidentitet er baseret på, hvad der nu føles forældet for kvinder, siger hun.
Victoria's Secret er da heller ikke pionerer i forhold til at ansætte transkønnede modeller.
Transkønnede er ifølge New York Times blevet langt mere synlige i reklamebranchen de seneste år, hvor modeller blandt andet har optrådt hos Calvin Klein, Gap og H&M. Også magasiner som Vogue og Playboy har haft transkønnede modeller i bladene.