Nu indleder Trump sin 2020-kampagne: - Han har ændret det at være USA's præsident

Eksperter forventer, at vi i forhold til 2016 vil se en langt mere strømlinet og effektiv kampagne fra Trumps side.

Når Donald Trump natten til onsdag dansk tid i Florida sparker sin kampagne i gang frem mod præsidentvalget i 2020, er det præcis fire år og tre dage siden, at den excentriske byggematador indledte sin kampagne frem mod præsidentvalget i 2016.

Han har ændret det at være USA’s præsident, og det vil kræve en karakterstærk mand eller kvinde at genskabe det

Michael Steele, tidligere bestyrelsesformand for Republican National Committee (RNC)

Den samlede amerikanske presse var mødt op på Manhattan i New York - og de fik, hvad de kom efter.

I vanlig selviscenesættende stil kom rigmanden og reality-stjernen nonchalant ned ad rulletrappen i Trump Tower for at indlede, hvad mange eksperter mente, var en håbløs og naiv kampagne for at blive USA’s næste præsident.

I en tale til forsamlingen tordnede Trump mod uretfærdige handelsaftaler og lovede amerikanerne, at han ville opføre en mur på grænsen til Mexico.

Han blev dømt ude. Han blev foragtet, og han blev latterliggjort. Men Donald Trump snød alt og alle.

Trump besejrede 16 andre republikanere og derefter demokraten Hillary Clinton for til sidst at blive den første person uden nogen form for politisk eller militær erfaring til at sætte sig bag skrivebordet i det ovale kontor.

Nu håber han så, at han kan gentage succesen.

Chokeffekten er væk

Natten til onsdag dansk tid vil han - ledsaget af Melania Trump og vicepræsidentparret Mike og Karen Pence – holde et kæmpe vælgermøde under sit vante motto ’Make America Great Again’ i Amway Center i Orlando.

Det er næppe tilfældigt, at Trump lige har valgt Florida til at være den stat, hvor han skyder sin kampagne i gang. Staten er en såkaldt svingstat og traditionen tro meget afgørende for det endelige udfald af præsidentvalget.

Denne gang mangler Trump overraskelsesmomentet og chokeffekten. Til gengæld kan han prale af, at økonomien under ham er bedre end i årtier - samtidig er hundredtusinder af amerikanere kommet i job i løbet af de seneste fire år.

Donald Trump vil igen føre valgkamp som outsideren. Dels fordi han har en dybfølt mistillid til sit eget system, som i hans øjne kun er ude på at få ham ned med nakken. Dels fordi han ved, at hans tilhængere opfatter ham som deres mand, som deres stemme over for “den onde stat”.
Derudover vil han minde amerikanerne om, at landet med ham i spidsen lige nu befinder sig i gode økonomiske tider, hvor der bliver skabt masser af arbejdspladser. Han vil slå på sine resultater, og temaerne frem mod valgdagen i 2020 vil være de samme som sidst: job, job, job og hård kurs mod illegal indvandring.

Men vil det så få Donald Trump til køre en mere konventionel valgkamp? Vil han lytte til sine dyrt betalte rådgiveres anbefalinger? Har det overhovedet ændret ham, at han snart har været præsident i fire år?

- Overhovedet ikke, siger Michael Steele, der er tidligere bestyrelsesformand for Republican National Committee (RNC).

- Jeg gav et interview den samme uge, som Trump blev taget i ed som præsident. Jeg sagde, jeg havde en klar fornemmelse af, at den forestående præsidentperiode ville give os alle et svar: Enten ville Trump blive ændret af præsidentposten, eller også ville Trump ændre præsidentposten, siger han til The Guardian og fortsætter:

- Svaret er tydeligt. Han har ændret det at være USA’s præsident, og det vil kræve en karakterstærk mand eller kvinde at genskabe det.

Strømlinet og effektiv kampagne

Hvor store dele af Trumps kampagne i 2016 virkede improviseret og ud fra devisen om learning by doing, forventer eksperter, at den vil blive helt anderledes strømlinet og effektiv frem mod valget i 2020.

Hans kampagnestab har allerede rejst flere end 100 millioner dollars i donationer, og netværket af Trump-støtter er på forhånd langt større end i 2016.

Erin Perrine, der er vicekommunikationschef for Trumps 2020-kampagne, siger:

- I 2016 byggede de flyet i luften, men det lykkedes dem også at lande flyet. De udførte et fantastisk stykke arbejde. Denne kampagne vil være skræddersyet til den siddende præsident. Vi kommer til at have et meget stærkt grundspil.

Analytikere er enige i, at indsatsen denne gang vil være langt mere professionel.

Henry Olsen, et højtstående medlem af tænketanken Ethics og Public Policy Center i Washington, siger til The Guardian:

- Det vil ikke være en hyggekampagne som i 2016. Taktisk vil de være meget mere sofistikerede, fordi han nu er den siddende præsident. De får en langt større stab med mange flere ressourcer.

Larry Sabato, leder af Center for Politics ved University of Virginia, siger:

- De vil forsøge at sælge sloganet ”I har aldrig haft det så godt”. Kampagnen vil ikke forsøge at modbevise, at han er en uheldig og usympatisk mand. De vil sige, at du ikke skal elske ham, du skal elske hans politik.