Udland

Filippinerne sender plastikaffald tilbage til Canada: - Baaaaaaaaa bye

Her forlader containerskibet havnen i Filippinerne efter at være blevet lastet med affald.

Affaldskrigen mellem de rige og fattige lande raser. Nu bliver affaldet i stigende grad sendt tilbage til de rige lande.

“Baaaaaaaaa bye.” ”Boohoohoo.”

Hvis man skal tage den filippinske udenrigsministers, Teodoro Loscins, udbrud på Twitter som et udtryk for, hvor tilfreds han og landet er med deres seneste tiltag, er der vist ingen tvivl: De er jublende lykkelige.

Årsagen til den filippinske glæde bunder i, at landet fredag morgen dansk tid har lastet 69 containere med 1500 tons affald på et skib og sendt det tilbage til, hvor affaldet kom fra, nemlig Canada.

Affald, der blev sendt fra Canada til den filippinske hovedstad, Manila, i 2013 og 2014, og som ifølge filippinerne var forkert mærket som plastik-genbrug.

I virkeligheden var affaldet elektronisk affald og almindeligt husholdningsaffald og derfor ulovligt.

Truede med krig

Affaldskonflikten mellem Canada og Filippinerne har stået på i en del år, fordi Canada har bedyret, at affaldet blev modtaget med samtykke fra regeringen i Filippinerne.

Derfor har canadierne nægtet at tage affaldet tilbage.

Det fik filippinernes præsident, Rodrigo Duarte, til først at true med krig og derefter med at sejle affaldet til Canada og dumpe det i de canadiske farvande.

Filippinerne vandt i 2016 en sag om ved en domstol i Manila, som fastslog, at Canada havde ansvaret for affaldet.

Men da Canada ikke overholdt deadlinen 15. maj for at hente affaldet tilbage, trak den filippinske regering sin ambassadør i Ottawa og sine konsuler i Canada hjem.

Canada accepterede i sidste ende filippinerens krav, og samtidig regulerede landet sine egne love for eksport af farligt affald for at forhindre en lignende episode.

Canadierne hyrede derefter et fransk fragtfirma til at sejle affaldet tilbage til Canada, hvilket skulle ske i slutningen af juni.

- Dette viser, at vi vil overholde vores internationale forpligtelser i forhold til håndteringen af skrald, der stammer fra Canada, siger en talsmand for det canadiske miljøministerium, Sean Fraser, til BBC.

En container på havnen i Manila fyldt med affald fra Canada.

Men filippinerne har nægtet at vente så længe. De har selv betalt for fragten, og fredag morgen stævnede containerskibet M/V Bavaria ud fra Manila fredag på en 20 dages rejse til Vancouver, Canada, fyldt med uønsket canadisk skrald.

Stigende problem i Sydøstasien

Filippinernes manøvre kommer i kølvandet på, at et stigende antal lande i Sydøstasien er begyndt at protestere imod at være lossepladser for rige landes affald i almindelighed og plastikaffald i særdeleshed.

Vi opfordrer I-lande til at se på den måde, de håndterer plastikaffald på, og stoppe med at sende det til fattige lande

Yeo Bee Yin, Malaysias miljøminister

Affaldsproblemet for de sydøstasiatiske lande har været stigende, siden Kina sidste år forbød import af plastikaffald.

Det startede en dominoeffekt i de globale transportkæder, hvor mellemmænd søgte efter nye steder at dumpe deres affald. Eksempelvis Malaysia.

Malaysia er i løbet af kort tid blevet verdens primære destination for plastikaffald, hvilket har gjort, at flere genbrugsfabrikker i Malaysia er blevet overfyldt med plastik.

En rapport fra Greenpeace viser, at USA i løbet af de første syv måneder af 2018 fordoblede landets eksport af plastikaffald til Malaysia i forhold til 2017. Over 50 procent af USA’s plastikaffald havner i Malaysia.

Og ifølge CBS News har en britisk genbrugsvirksomhed i de seneste to år sendt omkring 1000 containere med mere end 55.000 tons plastikaffald til Malaysia.

Vil blive sendt tilbage

For at få løst plastikproblemet har Malaysia siden slutningen af april haft en taskforce til at håndtere udfordringen.

Taskforcen har siden udført ti operationer, og man har blandt andet lukket omkring 150 ulovlige plastikhåndteringsfirmaer.

I forrige måned sendte Malaysia fem containere med plastikaffald tilbage til Spanien.

Samtidig oplyser de malaysiske toldmyndigheder, at der på havnen i Penang i øjeblikket er 265 forladte containere med ulovligt importeret plastikaffald fra Hong Kong, Canada, Belgien, Tyskland og USA.

Derudover er der ni containere på havnen i Pelabuhan Kelang​ vest for Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur, fyldt med 450 tons forurenet plastik, og som er ulovligt importeret, skriver CNN.

TV 2s Rasmus Tantholdt besøgte tidligere i år Indien for at se nærmere på plastikproblemerne:

I millionbyen Mumbai er floderne mere losseplads end vandløb

Ifølge landets miljøminister, Yeo Bee Yin, vil ulovligt importeret plastikaffald blive sendt tilbage til de lande, hvor det er kommet fra.

- Vi opfordrer I-lande til at se på den måde, de håndterer plastikaffald på, og stoppe med at sende det til fattige lande, sagde hun på et pressemøde tirsdag.

FN-aftale begrænser affald

I mange år har lande kunnet sende plastikaffald af dårlig kvalitet til private modtagere i udviklingslande uden godkendelse fra disse landes regeringer.

Men i begyndelsen af maj indgik 187 lande en aftale om plastikaffald i FN-regi.

En aftale, der har til hensigt at sætte begrænsninger på mængden af svært genanvendeligt plastik, der sendes til fattigere lande.

Aftalen betyder, at de eksporterende lande nu er forpligtet til at modtage samtykke fra de modtagende landes myndigheder, hvis de vil sende forurenet eller ikke-genanvendeligt plastik til landene.