TV 2 i Filippinerne: Her er mennesker den største eksportvare

I Danmark kaldes det sulteløn, men i Filippinerne er det en formue. Tusinder stür klar til at rejse mod Europa for at arbejde.

Ville du forlade din familie, dine venner og dit hjemland og rejse til den anden side af jorden for et job, hvor du kun tjener mellem 7000 og 10.000 kroner om müneden? Og hvor du oven i købet har meget dürligere løn- og arbejdsvilkür end dine kolleger?

De fleste danskere ville nok betakke sig. Men i Filippinerne er det en drøm for millioner af mennesker.

Herfra rejser mere end en million mennesker hvert eneste år afsted for at tjene penge i Mellemøsten, USA og og Europa. Hver tiende filippiner – mere end ti millioner mennesker – arbejder uden for landet. Og migrantarbejderne er i dag Filippinernes vigtigste eksportvare.

Det nye B-Hold

DET NYE B-HOLD

Antallet af udlĂŚndinge, der arbejder i Danmark stiger hvert ĂĽr. 2018 satte rekord med 384.000 udlĂŚndinge, som var registreret som beskĂŚftiget i Danmark. 

De fleste er ansat i brancher som rengøring, restaurationer, byggeri og transport. 

De udenlandske ansatte arbejder ofte under markant dĂĽrligere forhold end danskere. SĂĽ dĂĽrlige, at forskere, politikere og fagbevĂŚgelse taler om at arbejdsmarkedet har fĂĽet et nyt B-Hold. 

TV 2 sĂŚtter i den kommende tid fokus pĂĽ "B-holdet" og spørger, hvordan Danmark skal hĂĽndtere den nye arbejderklasse.  

Hver tiende arbejder i udlandet

- De er ekstremt vigtige. Alene de penge, de sender hjem, udgør 20 procent af Filippinernes samlede indkomst, fortÌller vicedirektør Arnel Ignacio fra Filippinernes Arbejdsministerium.

Ministeriets fornemste opgave er at holde øje med, at de mange millioner filippinere, som arbejder udenfor landets grÌnser, har det godt og bliver ved at sende penge hjem.

I gür fortalte TV 2, hvordan ni ud af ti chauffører, der kører ind og ud af Danmark, er udlÌndinge. Og hvordan deres langt lavere lønninger har betydet, at de danske eksportchauffører reelt er blevet udkonkurreret.

En stor del af chaufførerne kommer hertil fra Filippinerne og er typisk ansat i firmaer med adresse i Østeuropa.

Derfor blev sagen om de filippinske chauffører, som arbejdede for den danske vognmand Kurt Beier, ogsü en sag i ministeriet, da den dukkede op i den danske og siden i den internationale presse.

Det var Fagbladet 3F, som fortalte, hvordan flere hundrede filippinske chauffører pü skift havde vÌret indkvarteret i containere, hvor de levede under forhold, som büde politikere og fagforeninger kaldte usle og uanstÌndige. Sagen blev politianmeldt, fordi Center mod Menneskehandel mente, at chaufførerne havde vÌret ofre for netop menneskehandel, og chaufførernes løn pü 1060 euro (knap 8000 kroner) om müneden blev voldsomt kritiseret.

Men Kurt Beier-chaufførerne møder ikke meget ynk fra ministeriets side.

Man kan ikke brokke sig

- Nej, man kan ikke brokke sig, nür man har indgüet en kontrakt. Og det havde de filippinske chauffører. Sü jeg synes ikke, at der er en sag, siger Arnel Ignacio, som med glÌde sender flere filippinere afsted.

BĂĽde til danske vognmĂŚnd og til resten af verden.

Rekordmange udenlandske arbejdere i Danmark

Antallet af udenlandske arbejdere i Danmark er steget med 60 procent siden 2011. I 2018 var der 384.016 beskÌftigede udenlandske statsborgere i Danmark ifølge jobindsats.dk

Men ofte halter det med arbejdsforholdene. Arbejdstilsynet oplyser, at godt hver anden udenlandsk virksomhed har fĂĽet en reaktion fra Arbejdstilsynet, fx forbud, strakspĂĽbud osv. Siden 2012 har Arbejdstilsynet givet 7.837 reaktioner til udenlandske virksomheder. 

Dansk forskning viser 30 procent større risiko for, at arbejdere fra andre EU-lande fĂĽr en arbejdsskade i Danmark, end danskere. 

- Ja, selvfølgelig. Vi bliver flere mennesker her i Filippinerne. Og mulighederne i udlandet er virkelig tillokkende. Sü det er ikke noget, der kommer til at stoppe foreløbig, siger Arnel Ignacio, inden vi bevÌger os ud i Manilas vanvittige trafik.

Vi skal møde Joel Lo, som er en af flere hundrede chauffører, som stür klar til at tage springet til Europa. Lige nu sidder han bag rattet i sin tankvogn. Her skal han sidde de nÌste 12 eller 14 timer.

- Det kommer helt an pĂĽ trafikken. Jeg hĂĽber, at jeg er hurtigt fĂŚrdig, men man ved aldrig helt hernede, siger Joel Lo.

Han viser os sine papirer. Der mangler kun en underskrift, inden han er klar til at begynde at køre pü de europÌiske veje.

Tjener det dobbelte

- Nür jeg kommer derop, skal jeg køre for Kurt Beier. Jeg kommer til at tjene mindst det dobbelte af, hvad jeg tjener nu. Min datter skal pü universitetet, sü der er brug for pengene. Og sü glÌder jeg mig til at se Europa. Jeg har hørt, at det er meget smukt, siger Joel Lo, inden han sÌtter bilen i gear og glider ud imellem de tusinder af biler, der fylder Manila dag og nat.

Langt uden for byen finder vi en familie, som allerede har sendt far afsted til Danmark for at tjene penge til resten af familien.

- Om vi er tilfredse? Vi er lykkelige. Hans løn er jo kÌmpestor for os, siger Evangeline Castillo, mens hun viser rundt i huset.

Rundvisningen er hurtigt overstüet. Her er et køkken med et spisebord. En bÌnk pü den ene side af bordet fungerer som seng for to af familiens børn, mens resten af familien, som for øjeblikket tÌller Evangeline og hendes yngste datter, sover i sovevÌrelset, der er adskilt fra køkkenet med et tyndt forhÌng. SovevÌrelset er desuden hÌvet tre trin op fra jordniveau. Det forhindrer, at sovevÌrelset bliver oversvømmet, nür det regner, og sumpen udenfor vokser.

Far sover i Padborg

- Huset bliver oversvømmet. Ret tit faktisk. Det er en af de ting, jeg drømmer om, at vi für rüd til. At hÌve huset, siger Evangeline Castillo.

Hun drømmer om et nyt fjernsyn, nye skolebøger til børnene og en internetforbindelse, sü hun kan tale med sin mand Khel, som ligger og sover pü Toldpladsen i Padborg ved den dansk-tyske grÌnse, mens vi er pü besøg.

Vi behøver kun at gü ud af fordøren for at se, hvor Evangelines drømme für nÌring. For lige rundt om hjørnet bor hendes søster. Hun er gift. Med Khels bror. Og ligesom Khel er han i Danmark, hvor han kører lastbil. Ogsü for Kurt Beier.

- Det har vÌret fantastisk, siger Evangelines søster Maritess, da hun byder indenfor.

Hendes mand har allerede arbejdet i Danmark i over et ür. Han tjener omkring 8000 kroner om müneden. Og de penge, han sender hjem hver müned, har betydet, at hans families hus er blevet dobbelt sü stort. Det ligger trygt hÌvet over sumpens truende oversvømmelser. Børnenes nye tøj og en nybygget førstesal med vÌrelser til børnene fortÌller tydeligt, hvordan det, mange i Danmark betegner som en sulteløn, har vendt hele familiens liv pü hovedet.

Hul i taget

- Da han tog afsted, var der hul i taget. Nu er her blevet vidunderligt, og vi har stadig masser af drømme for fremtiden. Jeg er sikker pü, at de vil gü i opfyldelse, hvis han kan blive i Europa, siger Maritess og peger ud i baghaven.

- Det nĂŚste, vi vil, er at bygge et hus mere. Det skal ligge derude, og der skal vi bo, nĂĽr vi bliver gamle.

Hendes søster er stadig langt fra at kunne opfylde sine drømme om et hus, der ikke bliver oversvømmet, og nye bøger til børnene. For hendes yngste datter har brok, og en operation er nødvendig. Simpel rutine for de fleste danskere, men herude ville det vÌre sü godt som umuligt for familien at rejse de op mod 10.000 kroner, som operationen koster. Hvis altsü ikke far var i Danmark.

- Det ville vÌre umuligt. Vi kunne ikke betale. Og min datter kunne dø af det, siger Evangeline.

- Men nu har vi en chance. Det er kun, fordi Khel er i Danmark og arbejder, at vi kan skaffe penge til operationen.

Alle er fyret

Efter TV 2 besøgte familierne i Filippinerne, modtog vi en besked fra Khel Castillo. Chaufføren, hvis datter skulle have en operation. Han var nemlig, ligesom sin bror og alle de andre filippinere, pludselig blevet fyret og ville blive sendt tilbage til Filippinerne.

TV 2 har kontaktet Kurt Beier for at høre, om man har fyret alle de filippinske chauffører, og om man igen planlÌgger at benytte sig af arbejdere fra Filippinerne.

Men Kurt Beier har ikke svaret pĂĽ vores henvendelser.

Vi har i dag vĂŚret i kontakt med Khel Castillo. Han fortĂŚller, at han har fundet en ny arbejdsgiver i Polen.