Udland

800 migranter omkom på skib - nu udstilles det som kunst

Der var omkring 800 migranter på skibet, da det kæntrede. Flere af dem var bag låste døre. Scanpix

Kunstværket er en måde at udstille nogle af tidens største problemer, mener kunstkritiker.

For fire år siden mistede flere hundrede migranter livet, da de tog turen over Middelhavet i en gammel fiskerbåd.

Båden kæntrede på åbent hav, men i stedet for nu at ligge på bunden, er den nu blevet hevet på land for at blive vist frem. Det skriver CNN.

Ved kulturbegivenheden Venice Biennale, der betragtes som olympiaden indenfor kunstudstillinger, kan de besøgende fra weekenden opleve flygtningebåden, der har fået titlen Barca Nostra ('Vores skib' på italiensk, red.), og som den schweizisk-islandske kunstner Christoph Büchel står bag.

- Skibet er blevet et symbol dedikeret, ikke kun til ofrene for den tragiske begivenhed i 2015 og de involverede i bjærgningen, men også til vores fælles ansvar for at varetage den politik, der skaber den slags vrag, står der i en pressemeddelelse fra kunstnerens team.

Kun 28 ud af 800 blev reddet

Fiskerbåden var 19. april 2015 på vej fra Libyen til Europa, da den efter et par dage på havet udsendte et nødsignal. Det fik en portugisisk båd til at komme den til undsætning.

Det er mere et værk, der insisterer på ikke at lukke øjnene for en politisk virkelighed. Det er ikke et værk, der vil please

Malene Vest Hansen, lektor og kunstkritiker ved Københavns Universitet

Men da båden nærmede sig, samlede alle sig på den ene side af fiskerbåden i håbet om at blive reddet først, hvilket fik båden til at kæntre. Det fortalte myndigheder i forbindelse med ulykken. Det er senere blevet beskrevet som en kollision mellem fiskerbåden og redningsskibet.

Kun 28 migranter blev reddet, men det blev vurderet af det italienske søværn, at der havde befundet sig omkring 800 mennesker på båden. Heraf mange fanget bag låste døre.

Et år senere blev båden lokaliseret og bjærget fra flere hundrede meters dybde. Om bord blev der ifølge CNN fundet 528 lig.

Skibet opererer med ubehag

Fire år efter ulykken skal fiskerbåden fungere som en stærk påmindelse til Venice Biennale, der den 58. af sin slags og afholdes i den italienske by Venedig.

Der er en enorm bevågenhed omkring udstillingen og dermed også skibet, fortæller Malene Vest Hansen, der er lektor og kunstkritiker ved Københavns Universitet.

- Det er en måde at udstille nogle af tiden største problemer med flygtninge- og migrantstrømme med et ret simpelt greb. Skibet opererer med det ubehag, der er i at blive konfronteret med en brutal, politisk virkelighed, siger hun.

Blandt de overlevende var skibets kaptain, der senere blev idømt 18 års fængsel for manddrab

Selvom det for nogle kan virke voldsomt at blive direkte konfronteret med et skib, som så mange er omkommet på, ser kunstkritikeren det ikke som en provokation.

- Det er mere et værk, der insisterer på ikke at lukke øjnene for en politisk virkelighed. Det er ikke et værk, der vil please, men skabe et rum, hvor man reflekterer og tænker over det på en anden måde.

Udstillede redningsveste i Danmark

Samtidig træder skibet ind i en længere række af flygtningepolitiske budskaber i forbindelse med udstillinger. I 2003 blokerede den spanske kunstner Santiago Sierra indgangen til den spanske pavillon til Venice Biennale for alle uden spansk pas.

Også i Danmark er der tidligere udstillet kunst med forbindelse til flygtninge og migranter. Den berømte kinesiske kunstner Ai Weiwei lavede i 2017 en installation på udstillingsstedet Charlottenborg i København.

Kunsthal Charlottenborgs facade var prydet af den kinesiske kunstner Ai Weiweis værk i forbindelse med FN's Internationale Flygtningedag 2017. Redningsvestene stammede fra flygtninge, der var kommet i land på den græske ø Lesbos.

Den bestod af 3500 redningsveste fra bådflygtninge, der var kommet i land på den græske ø Lesbos, og værket delte dengang vandene.

Navnet spiller en vigtig rolle

Når man tager genstande forbundet med en ulykke og flytter dem ind i en kunstsammenhæng, så giver det et andet perspektiv og bliver mere nærværende, mener Malene Vest Hansen.

Her spiller navnet 'Vores skib' også en rolle.

- Det insisterer på, at det er en del af vores virkelighed fremfor fjerne nyheder, som man kan blive både blind og døv for, siger hun.

Når kunstudstillingen er slut, vil skibet blive omdannet til at friluftmuseum i den italienske by Augusta.