Udland

Flydende byer kan blive fremtidens svar på det stigende havvand

I Holland har havvandet altid været en trussel. Nu svarer hollænderne igen med store planer om flydende byer.

Hollands historie har altid været tæt forbundet med havet.

59 procent af landets areal er i fare for at blive oversvømmet, og holdes kun fri for vand takket være århundreders arbejde med dæmninger, kanaler og dræning.

Nu er mange hollændere optaget af en ny mulighed: Nemlig at bo på havet i flydende byer.

- I disse tider med stigende vandstand, overbefolkede byer og et stigende aktivitetsniveau på havet, er det måske ikke den mest effektive løsning at blive ved med at bygge digerne op og pumpe sand væk. Flydende havne og byer er en innovativ løsning, der er fint i tråd med Hollands maritime traditioner, siger Olaf Waals fra det hollandske marineforskningsinstitut til nyhedsbureauet AFP.

Bjarke Ingels har tegnet

Visionerne er store og har netop fået et vigtigt rygstød, da FN i april besluttede at gå ind i et samarbejde omkring flydende byer. Projektet hedder Oceanix City, og den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels har tegnet det første udkast til sådan en flydende by.

Tegningernes ide er, at seks enheder med hver 1650 indbyggere skal samles til en ’øgruppe’ med i alt 10.000 indbyggere.

- Hver ø har 3000 kvadratmeter udendørs landbrug, der bliver designet, så det også kan bruges som rekreativt område, har Bjarke Ingels forklaret til arkitekturhjemmesiden DeZeen.

Lederen af Oceanix, Marc Collins Chen, er tidligere turismeminister i Fransk Polynesien, hvor truslen fra vandstigninger er påtrængende. Han siger, at den teknologi, der skal til for at bygge en flydende by allerede eksisterer.

- Der er tusindvis af den slags huse i Holland og andre byområder rundt omkring i verden. Nu er det spørgsmål om størrelse og om at skabe integrerede systemer og samfund, siger Marc Collins Chen til DeZeen.

Bæredygtigt byggeri

Projektets realisering ligger år fremme i tiden, men allerede nu flytter mange hollandske familier i flydende huse, der danner små lokalsamfund på de hollandske kanaler eller i havneområder.

I den hollandske hovedstad Amsterdams Nordsøkanal er en sådan bydel vokset frem, hvor 46 familier skal bo i en tæt, bæredygtig og klimasikret enhed med 30 huse.

- De er flytbare, og det gør dem meget fleksible og tilpasningsdygtige i forhold til klimaændringer, forklarer arkitekten bag projektet Sacha Glasl til TV 2.

Husene ligger fastgjort til pæle, der er banket 20 meter ned i kanalbunden. Det gør, at de ikke driver – men stadigvæk kan følge med vandstanden op og ned.

Og så er de miljørigtige på alle måder, lige fra varmeforbrug til vandforbrug.

- For mig er det ganske naturligt, at når man bygger et nyt hus i 2019. For det vil være skørt ikke at bygge bæredygtigt, siger en bydelens beboere, videoproduceren Martin Quirijns.

Lavt og tæt befolket

At bevidstheden om, hvordan man lever med en stigende vandstand i verdenshavene er stor netop i Holland, er ikke underligt. 26 procent af landets areal ligger under havets overflade, kun beskyttet af diger.

Dertil kommer, at Holland er et af verdens tættest befolkede lande.

Holland er på størrelse med Danmark, men befolkningen er tre gange så stor. Det betyder, at der i gennemsnit bor næsten 400 hollændere pr. kvadratkilometer. I det store tætbebyggede område i vest – mellem Amsterdam og Rotterdam – er befolkningstætheden oppe på 900 mennesker pr. kvadratkilometer.

På den baggrund er det naturligt at se på muligheden for at bosætte sig på vandet, der dækker 70 procent af jordkloden, siger lederen af det hollandske marinforskningsinstitut Bas Buchner.

- Holland bliver nødt til at vende sig mod havet igen, siger han til den hollandske avis Telegraaf.

Verden rundt

Men også andre steder i verden er man optaget af tanken om flydende byer:

Flydende byer

  1. Maldiverne

    Maldiverne er et ørige, bestående af 1200 lavtliggende øer i Det Indiske Ocean. Det er et af de lande i verden, der er mest alvorligt truet af stigende vandstand i verdenshavene. Faktisk er landets regering allerede for flere år siden begyndt at lægge penge til side i en fond, der skal bruges til at opkøbe land et andet sted på kloden, hvis Maldiverne bliver ubeboelige på grund af oversvømmelser.

    Maldiverne er allerede langt fremme med planlægningen af en flydende ø. Øen skal hovedsageligt rumme turistfaciliteter, blandt andet en 18 hullers golfbane, men skal også indeholde boliger til nogle af de lokale beboere.

  2. Kina

    Ifølge den kinesiske avis China Daily er landet meget interesseret i at opbygge en førerposition indenfor flydende byer, da kinesiske storbyer som Guangzhou, Shenzhen og Shanghai er blandt de byer, der er mest truede af højere vandstand i verdenshavene.

    Lederen af Oceanix, Marc Collins Chen, har selv kinesiske rødder.

    - Mange fiskersamfund i Kina har traditionelt levet ude på vandet, især i min hjemprovins Guangdong. Så på mange måder introducerer jeg en ny teknologi, samtidigt med at vi genintroducerer et traditionelt koncept, der hvor det hører hjemme, siger Marc Collins Chen til China Daily.

  3. Norge

    I Norge arbejder flere private byggefirmaer med planer om flydende bydele langs kysten. Ideen skylden dels frygten for stigende vandstand i havene, dels voldsomt stigende boligpriser og jordpriser i de norske kystbyer, der gør projektet økonomisk interessant.

    Den norske ingeniørvirksomhed Dr. Techn. Olav Olsen, der i 2014 færdiggjorde den flydende park Sjøbadet i Oslos havn, mener der kan være godt økonomi i at bygge hele bydele, der flyder på havet.

    - Man slipper for at grave og bearbejde landområderne og kan industrialisere byggeprocessen på et værft. Færdige konstruktioner kan bugseres til destinationen, hvorved man slipper for dyre funderings omkostninger, siger selskabets direktør Olav Weider til det norske branchetidsskrift Teknisk Ukeblad.

    - Der er en stor befolkningskoncentration langs kysten med dyre og attraktive kvadratmeter. Jeg ser det ikke som urealistisk, at der kommer områder og bydele her med flydende ejendomme, siger han.