Udland

Da migranterne så land, kaprede de skibet - nu kaldes børn pirater

Et barn bæres fra borde af en kvinde fra de maltesiske myndigheder. Jonathan Borg / Ritzau Scanpix

En gruppe migranter har kapret et skib i Middelhavet. De kom om bord, fordi civile skibe må træde til, efter EU har trukket sig tilbage.

En pige i skolealderen var det første barn på landgangsbroen.

Folk var meget oprørte og ville ikke bringes tilbage til Libyen

Sea-Eye, humanitær organisation

Nogen mener, at hun er pirat, men hun lignede ikke én.

Pigens fødder var bare, og hun var iklædt en lyserød jakke og et beklemt udtryk, mens hun blev båret i land af en kvinde, hun aldrig havde mødt før.

Kvinden var fra myndighederne på Malta, der netop havde sat specialstyrker ind på det røde tankskib, som pigen og hendes 107 rejsefæller havde håbet ville sejle dem til en bedre tilværelse.

I stedet var rejsen endt som en advarsel til søfarende om, hvad der kan ske, når man redder nødstedte migranter til søs.

Og som frisk ammunition til de politikere, der vil holde migranter ude af Europa.

- De skal vide, at de kun kommer til at se Italien i en kikkert, skrev Italiens indenrigsminister Matteo Salvini på Facebook, da han hørte om sagen.

Pigen i den lyserøde jakke forlader skibet.

Kampklædte soldater stod vagt på skibet, mens det lå ved kajen i havnen med udsigt til Maltas hovedstad Valetta.

Destination Tripoli

Inde på land stod tre hvide politibusser og et salatfad klar til at tage imod passagerere.

Mænd, kvinder og børn fulgte efter pigen i den lyserøde jakke.

En efter en forlod de tankskibet over en gul metalbro. En af dem bukkede sig og kyssede Malta, da han satte sine fødder på jorden.

En af migranterne kysser jorden.

Han var formentlig glad for at være endt i EU og ikke i Libyen, der egentlig havde været tankskibets destination, da kaptajnen samlede dem op ude i Middelhavet.

Flokken på 77 mænd, 19 kvinder og 12 børn var i risiko for at drukne, da besætningen på det tyrkiske tankskib El Hiblu 1 blev bedt om at hjælpe.

Migranterne var kommet i vanskeligheder ud for Libyens kyst, men landets kystvagt kom ikke til undsætning.

Skibet vej kaj på Malta.

Den humanitære organisation Sea-Eye, der arbejder for at redde migranter i Middelhavet, havde en båd i området.

Båden var for langt væk til at hjælpe, men organisationen lyttede med på radioen, da besætningen på El Hiblu 1 blev inddraget i redningsaktionen.

- Tirsdag eftermiddag kunne besætningen høre radiokommunikationen mellem et fly fra en europæisk flådeenhed og "El Hiblu 1". Flyet angav positionen for to såkaldte gummibåde og bad kaptajnen på El Hiblu 1 om at hjælpe, fordi folk var i livsfare, og den libyske kystvagt var "ude af drift", skriver Sea-Eye på sin hjemmeside.

Det tyrkiske tankskib ændrede kurs for at redde menneskeliv.

En kvinde og et barn går fra borde.
Maltesiske specialstyrker overvåger migranter om bord på skibet. Størstedelen af migranterne er mænd.
En af de anholdte føres bort af politiet.

- Skibets kaptajn reddede de nødstedte og bad så om assistance. Han sagde helt utvetydigt på radioen, at folk var meget oprørte og ikke ville bringes tilbage til Libyen. Men Tripoli var altså skibets destination, skriver Sea-Eye.

Derfor fortsatte skibet mod Tripoli i Libyen, og da skibets position er offentligt tilgængelig på internettet, kan man se, hvor langt det nåede.

Kapring af tankskibet El Hiblu 1

Seks sømil fra byen blev rejsen afbrudt.

Det passer med, at migranterne på dækket har kunnet skimte Tripoli i det fjerne.

Kaptajnen blev truet

Hvad der præcist skete om bord, ved vi endnu ikke, men i stedet for at sejle mod Tripoli ændrede skibet kurs, så det nu havde stævnen mod øerne Malta og Lampedusa.

Nogle af de mennesker, som kaptajnen netop havde reddet fra døden, sagde tak for hjælpen ved at kapre hans skib og sætte kursen mod nord.

Da El Hiblu 1 nærmede sig maltesisk farvand, blev to krigsskibe og en helikopter sendt ud mod det af de maltesiske myndigheder.

- Maltas væbnede styrker etablerede kommunikation med kaptajnen på tankskibet El Hiblu 1, da det var omkring 30 sømil væk og stadig havde kurs mod Malta. Kaptajnen gentog flere gange, at han ikke havde kontrol over fartøjet, og at han sammen med sin besætning blev truet af et antal migranter, der ville fortsætte til Malta, oplyser Maltas militær til Malta Today.

Tankskibet eskorteres af maltesiske flådefartøjer på vej ind i havnen i Valetta.

Specialstyrker tog hurtigt kontrol over det kaprede skib og sejlede det til Malta, hvor en gruppe på fire unge mænd blev ført fra borde med hænderne bundet af plastikstrips på ryggen.

Mændene blev ført ind i salatfadet og kørt væk af politiet.

Ingen andre blev taget med af politiet, så det ser altså ud til, at en lille gruppe afrikansk-udseende mænd bærer ansvaret for kapringen. Samme konklusion er flere maltesiske aviser nået frem til.

Det forhindrer dog ikke den italienske indenrigsminister i at kalde alle 108 om bord for pirater.

- De er ikke nødstedte migranter, de er pirater, sagde Matteo Salvini til nyhedsbureauet ANSA.

Om pigen i den lyserøde jakke og samtlige andre om bord på tankskibet kan betegnes som pirater, er dog tvivlsomt.

Migranterne er nu indkvarteret på et modtagecenter, hvor de bliver tilset af en læge.

Ifølge FN's havretskonvention defineres pirateri nemlig som noget, der foregår fra et skib til et andet i internationalt farvand.

I dette tilfælde var migranterne allerede om bord på tankskibet, og de overtog kommandoen, mens de var i libysk farvand.

Frygten for Libyen

Men hvorfor var nogle af migranterne om bord så desperate, at de hellere ville kapre et skib end blive sat af i Libyen?

En maltesisk soldat overvåger de tilfangetagne migranter.

Ifølge flere menneskerettighedsorganisationer skal svaret sandsynligvis findes i de opsamlingslejre for migranter, der findes i det nordafrikanske land.

EU hjælper styret i Libyen med at forhindre migranterne i at krydse Middelhavet, og det har siden 2015 betydet et markant fald i det antal asylansøgere, der ankommer til Europa.

- Medlemmerne af EU slår alarm til Libyens kystvagt, når flygtninge og migranter bliver set på havet, så de kan blive hentet tilbage til Libyen. Det sker, selvom EU ved, at folk bliver vilkårligt tilbageholdt og udsat for tortur, voldtægt, mord og udnyttelse, siger Matteo de Bellis fra Amnesty International til nyhedsbureauet AP.

Og situationen til søs har netop ændret sig til det værre for migranterne.

Migranter går fra borde på Malta.

De europæiske lande har besluttet at trække en stor del af de skibe, der før patruljerede i Middelhavet, tilbage, så derfor foregår overvågningen primært fra luften, hvor Libyens kystvagt får besked, når et migrantskib bliver opdaget.

Diplomater fra EU traf beslutningen for bare to dage siden, skriver mediet Politico.

Men den nye praksis kan få konsekvenser, når kystvagten i Libyen svigter. Så kan ansvaret for at redde migranter til søs nemlig havne hos civile skibe, som det skete for El Hiblu 1.

En af de mistænkte for kapringen føres ind i politiets salatfad.

Det møder kritik hos den humanitære organisation Sea-Eye, der forsøger at hjælpe migranterne.

- De reddede personer er gået gennem Helvede og møder så en fuldstændig uforberedt besætning på et fragtskib, der må forklare dem, at de bliver returneret til det selv samme land, de risikerede deres liv for at flygte fra. EU er nødt til at tage ansvar for denne fornyede eskalation, hvis fragtskibe nu skal til at påtage sig myndighedsforpligtelser, som den libyske kystvagt ikke er i stand til at udfylde, siger Gorden Isler, der er talsmand for Sea-Eye til Malta Today.

Pigen i den lyserøde jakke er sammen med de øvrige migranter blevet indkvarteret i et modtagecenter på Malta.

Ifølge Maltas premierminister Joseph Muscat vil de nu blive behandlet i overensstemmelse med de internationale regler.