Udland

Nordkoreas leder tager rejse på 4000 kilometer i tog - skudsikkert og fyldt med luksus

Kim Jong-un ombord på sit tog i Pyongyang, Nordkorea, 23. februar 2019.

Nordkoreas leder, Kim Jong-un, vil hellere køre godt 4000 kilometer i tog end at flyve. Toget kan ikke køre mere end 80 kilometer i timen.

Udefra ligner det et tog som så mange andre.

Farven er mørkegrøn med en enkelt gul stribe.

Men det er langt fra et almindeligt tog, den nordkoreanske leder, Kim Jong-un, bruger.

Det var muligt at bestille hvilken som helst ret fra det russiske, kinesiske, koreanske og franske køkken

Konstantin Pulikovsky, tidl. russisk diplomat om sine oplevelser på Kim Jong-ils tog i 2001

Det skulle være specialbygget, pansret og skudsikkert, og dermed betragteligt tungere end et almindeligt tog, hvilket påvirker togets tophastighed.

Alt efter hvor tungt det er lastet, vurderes det at kunne køre mellem 60 og 80 kilometer i timen.

 Kim Jong-uns tog, DF-0002, i Beijing 9. januar 2019.

Men det er heller ikke farten, der er i fokus, når Kim Jong-un rejser med toget.

Lige nu er de 21 vogne i gang med en godt 4000 kilometer lang rejse fra Nordkoreas hovedstad Pyongyang til Hanoi i Vietnam.

Og kærligheden til tog ligger tilsyneladende i familien.

Både Kim Jong-uns farfar, Nordkoreas grundlægger Kim Il-Sung, og hans far, Kim Jong-il, benyttede et højsikret tog som deres foretrukne transportmiddel. Kim Il-Sung brugte toget til udlandsrejser så langt væk som i Østeuropa.

Kim Jong-il havde flyskræk og brugte derfor altid sit tog "DF-0001" til sine udlandsrejser, der oftest gik til Kina og Rusland.

Både Kim Jong-il og Kim Jong-un har valgt de samme farver til deres tog, som deres far og farfar.

Kim Il-Sungs tog ankommer til Bulgarien i 1984.

Det hemmelige tog

Der hersker stor mystik om selve togene, og de sparsomme oplysninger, der findes offentligt om dem, stammer fra tidligere passagerer, der har fortalt om deres rejser i toget, de sjældne kig pressen har fået i toget, samt lækkede efterretningsoplysninger.

Et af de nyeste kig ind i toget er fra marts 2018, hvor Kim Jong-un besøgte den kinesiske hovedstad Beijing i sit tog "DF-0002". En kinesisk delegation kom ombord i toget og et tv-hold dokumenterede mødet.

En række koralfarvede lænestole står side om side i togvognen, der har et blanktpoleret trægulv. Væggene er hvidmalede, og der er hvide gardiner for vinduerne. For enden af vognen står et skrivebord, og der hænger en fladskærm på endevæggen.

Kim Jong-un holder møde med en delegation fra Kinas udenrigsministerium under sit besøg i Beijing i marts 2018. Til stede er også Kim Jong-uns kone Ri Sol-ju.
Kim Jong-un tager imod den kinesiske delegation i mødelokalet ombord på toget.

Seerne får ikke et kig ind i de andre togvogne.

Fyldt med vin og syngende konduktører

Det fik den tidligere russisk diplomat, Konstantin Pulikovsky, tilbage i 2001, da Nordkoreas daværende leder, Kim Jong-il, besøgte Rusland med sit tog.

- Det var muligt at bestille hvilken som helst ret fra det russiske, kinesiske, koreanske og franske køkken, beskriver Konstantin Pulikovsky.

- Toget var fyldt med smukke kvindelige stewardesser og gjorde stop strategiske steder, når levende hummere og kasser af rødvin fra Bordeaux og Bourgogne skulle fragtes ombord, beretter han ifølge New York Times.

Det vides ikke, om Kim Jong-un har samme udvalg og underholdning på sin togrejse, men det er tidligere rapporteret, at han skulle være særligt begejstret for schweizisk ost, Cristal-champagne og cognac af mærket Hennessy, skriver avisen.

Pulikovsky beskriver desuden, at de kvindelige konduktører også kunne optræde med sang, når Kim Jong-il bad om det.

Den tidligere leder af Nordkorea, Kim Jong-il, i samtale med den russisk diplomat Konstantin Pulikovsky ombord på toget i 2001.

Den russiske diplomat beskrev Kim Jong-il's tog i bogen "Orientekspressen", der udkom i Rusland i 2002.

Men Pulikovsky nøjedes ikke med at beskrive sine egne oplevelser. Han brugte også informationer fra en fortrolig rapport fra det russiske udenrigsministerium.

Derfor blev oplysningerne også ganske interessante for andre, der ønskede indsigt i det lukkede land og dets styre.

- Der er formentlig solgt flere eksemplarer af denne bog til udenlandske regeringer og efterretningstjenester end til russiske læsere, sagde den tidligere russiske diplomat i Nordkorea, Alexandre Mansourov til New York Times i 2002.

"Inventar af høj kvalitet"

Den sydkoreanske avis Chosun Ilbo har beskrevet, at toget ofte er flankeret af to andre toge af sikkerhedshensyn.

- Kims tog er tungt pansret og indeholder konferencerum, et auditorium og soveværelser. Der er satellittelefoner og fladskærms-tv, så den nordkoreanske leder konstant kan blive opdateret, skriver avisen desuden.

Toget, som Kim Jong-un kører til Vietnam i, består af 21 vogne. Ifølge den sydkoreanske avis fandtes der i 2009 ialt 90 vogne, som kunne kobles til og fra, da Kim Jong-il sad på magten i Nordkorea.

Inventaret i toget var overvejende i hvide farver og blev beskrevet af en lokal kilde som ”håndlavet af udenlandske håndværkere, der har brugt materialer i højeste kvalitet”, skriver BBC.

Kim Jong-il døde 17. december 2011.

Kim Jong-il døde i øvrigt om bord på sit tog tilbage i 2011.

Sønnen, Kim Jong-un, fik herefter udstillet togvognen, der indeholdt hans fars kontor- og mødelokale, i Kumsusan sol-paladset i Pyongyang, hvor både Kim Jong il og Kim Il-Sung ligger begravet.

Kim Jong-un foran den udstillede togvogn.
Kim Jong ils skrivebord i den udstillede togvogn.

Hvorfor ikke flyve?

Kim Jong-un har selv et fly. Et 39 år gammelt sovjetisk produceret Ilyushin-62. Men flyet er ikke længere i produktion, og det er ikke nemt at skaffe reservedele til det.

Da Kim Jong-un og Donald Trump mødtes til topmøde i Singapore sidste år, ankom den nordkoreanske diktator med fly. Et, i øvrigt amerikanskproduceret, Air China-fly, han havde fået stillet til rådighed af Kina.

Nordkoreas leder, Kim Jong-un, foran et Air China-fly. Han havde lånt det af Kina til at flyve til og fra sidste års topmøde med USA's præsident Trump i Singapore.

Men denne gang bliver det med tog, for Kim Jong-un vil sende et andet signal.

- Han vil ikke vise sin stærke afhængighed af Kina ved at vinke foran det kinesiske flag på et kinesisk fly, som han gjorde i lufthavnen i Singapore. Han er på den måde presset til at rejse med tog, siger Nordkorea-ekspert Cheng Xiaohe fra Renmin universitetet i Beijing til New York Times.

Den nordkoreanske leder når dog ikke til Vietnam uden en del hjælp fra Kina. Så godt som hele rejsen foregår på kinesiske skinner, og i Kina har man måttet ændre køreplaner og holde skinnerne fri til det nordkoreanske tog.

- Kineserne ser rejsen som et tegn på Nordkoreas fuldstændige tillid, og at kun Kina kan garantere Kim Jong-uns sikkerhed. Og hver gang Nordkoreanske ledere rejser gennem Kina, er håbet, at de kan se, hvor godt en økonomisk reform kan gøre, siger den politiske analytiker Yun Sun fra Stimson Center i Washington.

Mulig spinsejr for Nordkorea

Selvom det kunne ligne dårlig PR, at en statsleder er nødt til at rejse med tog, fordi hans fly er for ustabilt, er resultatet faktisk det modsatte. 

- For det første gør det Kims transportform til den spændende historie. De har linet soldater op på de Nordkoreanske togstationer og får sendt Kim af sted med pomp og pragt. Verden ser med og bliver mindet om det historiske i at rejse med tog fra Nordkorea til Vietnam, vurderer den tidligere rådgiver for den sydkoreanske præsident Moon Jae-in, Tak Hyun Min, skriver The Straits Times

Kim Il-Sung besøgte i 1958 Vietnam og generalsekretæren for det kommunistiske parti, Ho Chi Minh.

Ho Chi Minh (tv.) med Kim Il-Sung i 1958.

Topmødet mellem Kim Jong-un og Donald Trump begynder på torsdag.