Udland

I Rusland smadrer de biler, og det er der kommet en film ud af

En bilist har fundet en mukkert frem efter uenighed i trafikken.

Mange kender forrudeoptagelserne af dramatiske biluheld, som huserer på nettet. En stor del af dem stammer fra Rusland - de er nu blevet til en film.

To lastbiler rammer hinanden frontalt på en trafikeret landevej. Det hele er fotograferet ud af forruden fra en bil, som ved lykketræf ikke bliver berørt.

Folk går ikke i panik. Alle reagerer med en stoisk ro

Dimitri Kalashnikov, filminstruktør

Vi ser førerhuset på den modkørende lastbil blive flænset op, da den skraber hen langs siden af en containerlastbil. Glas og spejle flyver gennem luften, men i næste øjeblik hopper en tilsyneladende uskadt chauffør ud fra den nu helt molestrerede kabine, som var der tale om et velkoreograferet stuntnummer.

Lastvogne flyver gennem luften, tankvogne bryder ud i lys lue ved mødet med en modkørende, personbiler hamrer direkte ind i tunnelvægge, en meteor glimter på himmelhvælvingen, og pludselig spæner en brun bjørn afsted i lyskeglen.

Det ligner optagelser fra en højspændt actionfilm fra Hollywood. Men det er den rene, skinbarlige russiske virkelighed, som den fremgår af de tusindvis af videoer, der er optaget af små kameraer, mange russiske bilister har spændt fast for og bag i deres køretøjer - ”såkaldte dashcams”, som er blevet leverandører til internettets umættelige appetit på bizarre bilulykker.

En fodgænger er havnet på bilens kølerhjelm.

Nu har den russiske videodesigner og filmmand Dimitri Kalashnikov samlet de mest spektakulære dashcam-videoer til en hel spillefilm, ”The road movie”, eller ”Doroga” på russisk. Et værk, som endda havnede på Oscaruddelingens ”long list”.

Jackass på russisk

Til internetavisen ”Bumaga” fra Skt. Petersborg har instruktøren forklaret, at han ganske enkelt finder dashcam-videoerne fascinerende, fordi alt, hvad man ser, er tilfældigt.

- Komposition, lys, perspektiv, handling og sidehandling. Det hele afhænger af tilfældet.

Dimitri Kalashnikov henviser til, at netop i dokumentarfilmen er den store udfordring at undgå, at kameraet ved sin blotte tilstedeværelse påvirker tingenes gang: 

- Uanset hvor meget du bestræber dig på at være usynlig og forsøger at få de medvirkende til at glemme dig, så har kameraet alligevel en effekt.

Sådan er det altså ikke i de russiske førerhuse, hvor det lille diskrete kamera foreviger den småkriminelle, unge fyr, der i irritation affyrer sin pistol direkte mod kameraindehaverens køretøj. Eller den vrede herre, der klamrer sig fast til forruden, mens bilens ejer forsøger at ryste den ubudne passager af sig.

Dimitri Kalashnikov lader os kigge ind i en virkelighed, der minder om en mellemting mellem en skrækfilm og så de populære ”Jackass”-film, hvor dumdristige vovehalse forsøger at overgå hinanden i tåbelige, pinlige, men indimellem også meget underholdende udfordringer. En film, som giver begrebet ”road movie” en helt ny betydning.

Russernes nærdødsoplevelser

De fleste, som har været undervejs på internettet, har for længst stiftet bekendtskab med de dragende bilvideoer fra især de russiske landeveje. Her er det som om, dumdristigheden ikke kender nogen grænser, og igen og igen bliver Murphy’s lov slået fast med syvtommersøm: Hvis noget kan gå galt, så vil det gå galt.

Instruktør Dimitri Kalashnikov ser det som sin opgave at lade originaloptagelserne fremstå så rent som mulig uden synlig indgriben:

- Det er som i et kunstgalleri, hvor jeg er kuratoren og præsenterer billederne for de besøgende i en bestemt rækkefølge.

Resultatet er en film, der lader ulykkernes og bilsammenstødenes skræmmende og gruopvækkende æstetik tale for sig selv.

En lastbil i vanskeligheder.

Indrømmet, man får nemt lidt dårlig samvittighed, når man smugkigger den slags fascinerende og frygtindgydende optagelser af menneskelig dumhed og tilfældets ubønhørlige indgriben.

Men hvorfor det lige er russerne, der har forsynet Youtube med så mange nærdødsoplevelser, det har instruktøren ikke nogen nærmere forklaring på. Ikke andet, end at ”hvis man har filmet noget forrykt, så vil man gerne dele det med nogen. Derfor er der så mange videoer”.

Panik er ingen løsning

Men hvad fortæller dashcam-videoerne så om Rusland og de mennesker, der lever i det enormt vidstrakte land, bliver instruktør Kalashnikov spurgt?

- Jeg tror, de tegner et generelt portræt af landet og menneskene. Menneskene i filmen er udsat for ekstreme situationer, og det er fascinerende at iagttage og høre, hvordan de reagerer på begivenhederne, lyder svaret fra Dimitri Kalashnikov, som især har bidt mærke i én ting i løbet af de mange timer, han har siddet bøjet over videoerne:

- Uanset hvad der sker, det kan være noget forrykt eller noget skrækkeligt. Folk går ikke i panik. Alle reagerer med en stoisk ro, de accepterer den skæbne, som nu er blevet dem tildelt.

Det kunne være sekvensen med den varebilschauffør, der støder frontalt sammen med en lastbil og bliver puffet ned i en flod. Imens vinduesviskerne arbejder på højtryk, lyder det med stoisk ro fra chaufføren, ”vorherre på lokum, nu sejler vi sgu!”.

Det kunne også være den episode, som Kalashnikov i interviewet fremhæver som sin yndlingsscene: 

- En bil kører gennem en brændende skov. Det brænder på begge sider af vejen. I bilen sidder tilsyneladende tre personer, som alle kommenterer situationen og giver chaufføren gode råd og fortæller, hvor han skal køre. Alle er nervøse, alt virker dommedagsagtigt. Langs vejen passerer de en brændende bil, men til sidst er de igen ud af skoven. En brandbil er på vej i modsatte retning, og alt bliver kommenteret og analyseret. Den scene er både meget følelsesfuld og meget filmisk, lyder det fra den unge russiske instruktør, der godt nok ikke opnåede at blive udpeget til Oscar-kandidat, men for længst har scoret kommerciel succes i USA.

Filmen er endnu ikke blevet udsendt i Rusland, og det er ikke fordi, man er bekymret for det etiske i at tjene penge på andres ulykke, eller at filmen vil inspirere andre til spektakulære dumheder.

Næ, forklaringen er de russiske myndigheders krav om, at Kalashnikov censurerer lydsporet og fjerner de mange kraftudtryk, som filmens uheldige helte flittigt benytter sig af. Noget, som instruktøren vægrer sig mod. Det handler jo om virkeligheden, den skinbarlige og nogle gange helt uforståeligt tåbelige virkelighed.