Ny reklamekampagne fra Gillette skaber voldsom debat
Reklamefilm bliver kaldt både kastrerende for mænd, men også et vigtigt skridt for menneskeheden.
Barbergrejsproducenten Gillette er blevet bombarderet med både ris og ros efter at have lanceret en reklamekampagne, der fremmer en ny slags positiv maskulinitet.
Det skriver blandt andet The Guardian.
Med et indspark i #MeToo-debatten spiller selskabet i den nye reklamekampagne på sit 30 år gamle slogan "The Best A Man Can Get" og erstatter det med "The Best Men Can Be".
En reklamefilm fra Gillette indeholder tv-indslag om #MeToo-bevægelsen samt billeder, der viser sexisme i film, i bestyrelser og vold mellem drenge med en stemme henover, der siger: "Mobning, MeToo-bevægelsen mod seksuel chikane, giftig maskulinitet - er dette, det bedste man kan få?".
Siden den søndag dukkede op på Youtube, har den i skrivende stund fået flere end 5,1 millioner visninger. 386.000 brugere har udtrykt deres utilfredshed med filmen, mens 108.000 omvendt har givet filmen en tommelfinder opad.
Skærer alle over en kam
I kommentarfeltet under reklamefilmen erklærer flere brugere, at de vil boykotte barbergrejsproducenten som modsvar til budskabet.
Et af de centrale kritikpunkter går på, at Gillette i filmen implicit peger på, at de fleste mænd chikanerer og er voldelige. Desuden er reklamen "kastrerende" for mænd.
- Mænd er det vilde køn, hvilket retfærdiggør deres grænsesøgende adfærd, skriver højrefløjsmagasinet The American.
Også den Emmy-prisvindende skuespiller og fremtrædende Donald Trump-supporter James Woods er kritisk og anklager Gillette for at hoppe med på bølgen om, at mænd er forfærdelige og lover at boykotte deres produkter.
Kritik viser vigtigheden af reklame
Reklamefilmen viser blandt andet mænd, der afbryder en slåskamp mellem to små drenge og afslører andre mænd, når de siger seksuelt upassende ting til kvinder på gaden.
- Vi tror på det bedste hos mænd: At sige det rigtige, at handle på den rigtige måde. Nogle er allerede på rette vej - både stort og småt. Men nogle er ikke nok. Fordi de drenge, som kigger på i dag, er morgendagens mænd, lyder det.
Et budskab, som andre lovpriser og ser som en vigtigt indspark i #Metoo-debatten.
- Den her reklame er ikke anti-mandlig. Den er pro-menneskeheden, skriver blandt andre Bernice King på Twitter, der er datter af den afdøde borgerretsforkæmper Martin Luther King.
En bruger på Twitter ser de mange kritiske røster, reklamefilmen har givet, som blot en understregning af behovet for denne type reklame.
- Kommentarerne under Gillettes reklame om giftig maskulinitet er et levende bevis på, hvor desperat samfundet har brug for reklamer som Gillettes. Seriøst, hvis din maskulinitet er så truet af en reklame, hvis budskab er, at vi skal være rarere, så gør du noget forkert.
Vi spiller en vigtig rolle
Som en del af reklamekampagnen har Gillette har lovet at donere en million dollar om året i tre år til velgørenhedsorganisationer, der arbejder med at inspirere, uddanne og hjælpe mænd i alle aldre til at blive rollemodeller for kommende generationer.
Gillette selv skriver på deres hjemmeside:
- Det er på tide at erkende, at brands som vores spiller en rolle i at påvirke kulturen. Som et firma, der opfordrer mænd til at være den bedste udgave af sig selv, har vi et ansvar for at sikre, at vi promoverer positive, opnåelige, inkluderende og sunde versioner af, hvad det vil sige at være en mand.