Udland

Kilometerlange køer og mangel på Mars-barer: Sådan kan et hårdt Brexit se ud

Lastbiler holder i kø ved havnen i Dover, Storbritannien, på vej til det europæiske fastland. Daniel Leal-olivas / Ritzau Scanpix

Hvis Theresa May taber dagens afstemning i det britiske parlament, er man ét skridt nærmere ”klippeafgrunden”. Men hvad betyder det egentlig?

”En absolut katastrofe” ifølge EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker.

Noget, som ”hele verden ønsker at undgå", mener Japans premierminister, Shinzo Abe.

Sådan lyder to af de mange advarsler mod et såkaldt no deal-Brexit - et scenarie, hvor briterne ryger ud af EU uden en aftale, og alle bånd mellem de to derfor kappes natten til 30. marts.

Tirsdag skal det britiske underhus stemme om den Brexit-aftale, premierminister Theresa May har forhandlet på plads med EU.

Meget tyder på, at udfaldet bliver et nej, hvilket vil få no deal-scenariet til at rykke et skridt nærmere.

No deal kendes også som 'hårdt Brexit' og 'cliff edge' - klippeafgrunden. Det er noget, de fleste ønsker at undgå - og med god grund, ifølge Dansk Erhvervs EU-chef, Lasse Hamilton Heidemann.

- Et hårdt Brexit er der ikke noget skønt ved. Jeg kan ikke komme i tanke om noget godt ved det - det er simpelthen bare dårligt for alle, siger han.

Dyrere fødevarer

Men hvad sker der mere præcist, hvis briterne ryger ud over den såkaldte klippeafgrund?

Lasse Hamilton Heidemann, EU-chef for Dansk Erhverv, forklarer, hvad der sker, hvis briterne forlader EU uden en aftale. Video: Jan Fagranes.

Lasse Hamilton Heidemann rådgiver til daglig virksomheder om, hvad de skal gøre for at forberede sig på Brexit. Han understreger først og fremmest, at et hårdt Brexit vil gå værst ud over briterne selv.

- Briterne er udsatte, ikke mindst fordi de får rigtig mange fødevarer fra EU, og det er de selvfølgelig ekstremt afhængige af. Hvis man forestiller sig, at madvarer pludselig bliver meget dyrere som følge af tariffer, vil nogle folk få svært ved at få det til at hænge sammen, siger Lasse Hamilton Heidemann.

Butikker opfordres til at hyre mere sikkerhed

Varer som kød, fisk, frugt og grøntsager vil dog ikke kun blive dyrere, men kan også risikere helt at komme til at mangle.

Briterne har blandt andet inddraget en nedlagt lufthavn, hvor tusindvis af lastvogne kan holde i lange rækker

Lasse Hamilton Heidemann, EU-chef hos Dansk Erhverv

Politiet i London har, ifølge mediet Politico, opfordret forretninger til at styrke sikkerheden ”i det tilfælde, at bekymringer om varemangel fører til en betydelig stigning i antallet af kunder”.

Også den britiske regering har varslet en lang række tiltag, hvis det ender med no deal, såsom at indsætte 3500 soldater.

Det er især friske fødevarer, der i værste fald kan blive rift om i Storbritannien. Men der kan også blive mangel på andre ting med lav holdbarhed, heriblandt visse former for medicin og en særlig type isotoper, der bruges til at screene og behandle kræft.

Mars-barer væk på to uger

Mediet Buzzfeed rapporterer, at selv Mars-barer kan blive en mangelvare i tilfælde af et hårdt Brexit. Det har den britiske fødevareindustri advaret regeringen om.

Flere af de 21 ingredienser, der bruges til at producere den populære chokoladebar i Storbritannien, importeres nemlig fra EU. Og to af ingredienserne kan kun holde sig et par dage.

Alle tilbageværende Mars-barer i Storbritannien ville derefter være spist i løbet af to uger, lyder vurderingen fra brancheorganisationen Food and Drink Federation.

27 kilometer lange køer

Hvad enten det handler om medicin eller Mars-barer, er den bagvedliggende årsag den samme: Ved et hårdt Brexit vil der opstå store forsinkelser på at transportere varer ind og ud af Storbritannien, fordi alle varer pludselig vil skulle toldbehandles.

- Lige når briterne falder ud, vil der komme massive forsinkelser på varer. Det system er slet ikke på plads, så man kan nå at toldbehandle alt det, der skal over grænsen, siger Lasse Hamilton Heidemann.

Det kan derfor skabe massive lastbilkøer på begge sider af Den Engelske Kanal, hvor op mod 10.000 lastbiler hver dag passerer gennem havnen i Dover.

Det er ekstremt usikkert, hvad der kommer til at ske, så i stedet for at gætte, har vi forberedt os på worst case scenario

Gert Jakobsen, kommunikationschef hos DFDS

Ifølge Financial Times kan der opstå køer, som er 27 kilometer lange, og som vil tage seks dage for lastbilerne at komme igennem.

- I Storbritannien er de i gang med planer om, hvor alle de lastbiler skal holde henne, og de har blandt andet inddraget en nedlagt lufthavn, hvor tusindvis af lastvogne kan holde i lange rækker. Det vil kunne tage dagevis, måske endda ugevis, før man kan få toldbehandlet sine varer, siger Lasse Hamilton Heidemann.

DFDS forbereder sig på det værste

Ved et hårdt Brexit er det danskejede rederi DFDS nogle af dem, som vil stå midt i orkanens øje, fordi virksomheden har flere færgeruter over Den Engelske Kanal - heriblandt fra Dover til Calais.

- Der er ingen tvivl om, at der bliver et større pres på toldbehandlingen ved et no deal-Brexit. Men det er ekstremt usikkert, hvad der kommer til at ske, så i stedet for at gætte, har vi forberedt os på worst case scenario, siger kommunikationschef Gert Jakobsen.

DFDS har derfor både uddannet og ansat ekstra folk til at stå for toldbehandling, ligesom man har opkøbt store arealer i blandt andet Rotterdam, så der er bedre plads til de mange lastbiler.

Danmark rammes tredjehårdest

Selvom der kan opstå lange køer på den europæiske side af Nordsøen, er der dog ifølge Lasse Hamilton Heidemann ikke noget, der tyder på, at et hårdt Brexit kan give uro på kontinentet.

- Det vil selvfølgelig ramme nogle europæiske lande hårdt, rent økonomisk. Men der bliver nok ikke ligefrem optøjer i gaderne, hverken i Danmark eller resten af EU. Modsat briterne kommer vi ikke til at mangle bestemte varer, fordi vi stadig har hele det indre marked, siger han.

Ikke desto mindre er Danmark et af de lande, hvor et hårdt Brexit vil få stor betydning for økonomien. Danmarks Statistik anslog i 2016, at 45.000 danske jobs er relateret til eksport til Storbritannien.

Ifølge Den Internationale Valutafond (IMF) kan det danske BNP derfor falde med omkring én procent, i forhold til hvis briterne var blevet i EU.

Kun Irland og Holland vil blive påvirket mere end Danmark - og så naturligvis Storbritannien selv, hvor faldet i BNP kan ende på helt op til otte procent, hvilket svarer til 50.000 kroner for hver britisk husstand.

May: - No Brexit også en mulighed

Et hårdt Brexit vil desuden gå ud over en lang række andre områder, lige fra fiskeri og flytrafik til EU-borgeres rettigheder i Storbritannien.

Alle disse områder er dækket af den udtrædelsesaftale, det britiske Underhus skal stemme om mandag aften, men de britiske medier levner ikke aftalen mange chancer.

Hvis den stemmes ned, er et hårdt Brexit stadig et muligt udfald. En anden mulighed er, at der slet ikke bliver noget Brexit, advarede May mandag.

- Mens no deal stadig er en alvorlig risiko, […] vurderer jeg nu, at et mere sandsynligt udfald er en lammelse af parlamentet med risiko for, at der ikke bliver noget Brexit, lød det fra den britiske premierminister.