Tesla-stifter vil løse trafikproblemer med underjordisk tunnel

Ifølge Elon Musk har testtunnellen kostet omkring ti millioner dollar. Det underjordiske transportsystem skal være klar til OL i 2028 i Los Angeles.

Forestil dig at få sænket din bil ned i en underjordisk tunnel for dermed at undgå byens tætte morgentrafik.

Sikkert et drømmescenarie for mange danske bilister, der specielt i disse år kæmper med at komme gennem trafikken i myldretiden i landets større byer.

Teslaen kørte med cirka 65 kilometer i timen rundt i det underjordiske rør
Teslaen kørte med cirka 65 kilometer i timen rundt i det underjordiske rør Foto: Robyn Beck / Ritzau Scanpix

Men i USA er de kommet et skridt nærmere at gøre drømmen til virkelighed.

For Tesla-stifteren Elon Musk har natten til onsdag dansk tid i Los Angeles for første gang i praksis givet sit bud på, hvordan fremtidens biltrafik kan afvikles.

Underjordisk transportsystem

Elon Musk skrev for præcis to år siden, at "trafikken driver mig til vanvid" i et tweet om de massive trafikale udfordringer i den amerikanske storby. Han tilføjede samtidig, at han ville "bygge en boremaskine til tunneller og bare begynde at grave".

Elon Musk har præsenteret sit bud på at løse fremtidens trafikproblemer
Elon Musk har præsenteret sit bud på at løse fremtidens trafikproblemer Foto: Robyn Beck / Ritzau Scanpix

Og det er netop, hvad der skete.

For via et netværk af underjordiske transporttunneller skal fremtidens biltrafik i verdens storbyer afvikles langt lettere - uden forsinkende køer og trafikpropper, mener han.

De første gæster fik i nat mulighed for at prøve en tur i tunnellerne cirka ti meter under Los Angeles trafikfyldte gader.

En Tesla Model S-bil var på forhånd blevet forsynet med specialdesignede styredæk. Disse var påsat vinkelret på bilens normale dæk, så elbilen kunne køre langs tunnelsporet. Herefter blev Teslaen sænket ned i det underjordiske system via elevatorer.

Elon Musk ved præsentationen af den underjordiske tunnel i Los Angeles
Elon Musk ved præsentationen af den underjordiske tunnel i Los Angeles Foto: Robyn Beck / Ritzau Scanpix

Hastigheden skal sættes op

Under jorden kørte Teslaen igennem ruten på lidt over halvanden kilometer i tunnellerne med en hastighed på cirka 65 kilometer i timen.

Demonstrationen natten til onsdag gik dog væsentligt langsommere, end hvad det er planen i fremtiden. For Elon Musk hævder, at bilerne i fremtiden kan køre med en hastighed på op til 240 kilometer i timen i det underjordiske transportsystem - vel at mærke uden nævneværdig sikkerhedsrisiko.

Ifølge nyhedsbureauet AP beskrev Musk sin første tur i tunnellen som "episk".

- Det er meget mere som en underjordisk motorvej, end det er en metrostation, sagde Musk om jomfruturen i det underjordiske rør.

Klar til OL i 2028

Kørslen gik imidlertid ikke helt smertefrit.

Dels var der flere bump på vejen, hvilket forårsagede køresyge blandt mindst en af gæsterne ved åbningen, rapporterer AP. Og Elon Musk indrømmede da også, at ruten i tunnellerne stadig er ujævn, men påpegede, at det er en prototype, der vil blive forbedret.

Ifølge Elon Musk har det kostet omkring ti millioner dollar at bygge testtunnellen. Der er ikke umiddelbart udsigt til, at tunnellen bliver åbnet for offentligheden i den nærmeste fremtid.

Det er Tesla-stifterens håb, at det underjordiske tunnelsystem kan åbne i Los Angeles, før byen skal være vært for De Olympiske Lege i 2028.