Udland

Bevæbnede indfødte holder vagt ved død amerikaner

Indisk politi håber at bjærge liget af en amerikansk missionær fra et stammefolk - de frygter, at folket vil gennemføre et makabert ritual med liget.

På en ø ude i Det Indiske Ocean udspiller der sig lige nu en nervekrig, hvor den ene side har helikoptere, speedbåde og antropologer, mens den anden side har buer, pile og masser af tålmodighed.

Jeg tror, de kender til ildvåben

Triloknath Pandit, antropolog

Dramaet foregår på North Sentinel Island i øgruppen Andamanerne, hvor de indiske myndigheder forsøger at bjærge liget af den amerikanske missionær John Allen Chau.

Han blev 17. november slået ihjel af øens indfødte, der har ry for at angribe alle, der går i land.

I øjeblikket ved ingen andre end de indfødte, hvor John Allen Chaus lig befinder sig. Det kan dog ændre sig, da stammen frygtes at ville udføre et makabert ritual med liget i den nærmeste fremtid.

- Antropologer analyserer gruppens psykologi og reaktion på dødsfald - især når den afdøde kommer udefra. Det er elementært for menneskets natur, at dødsfald plager os, siger Dependra Pathak, der er chef for politiet på øgruppen Andamanerne, til mediet NDTV.

Selvom de indfødte er berygtede for at angribe alle, der går i land på deres ø, er det nogle få gange lykkedes at møde dem fredeligt.

Og nu får de indiske myndigheder så hjælp fra nogle af de få mennesker, der har trykket hånd med sentineleserne, som stammen kaldes.

De vendte ryggen til og satte sig på hug, som om de skulle have afføring

Triloknath Pandit, antropolog

I weekenden var politiet fra Andamanernes hovedby, Port Blair, ude ved øen i håb om at opklare, hvad de indfødte har gjort med liget af John Allen Chau.

Inden sin død blev han sejlet ud til øen af en gruppe fiskere, der så, hvordan de indfødte slæbte missionæren over stranden med et reb rundt om halsen, inden de begravede ham.

De indfødte har opført sig sådan før - mere om det senere.

Graven er formentlig fundet

Fiskerne, der sejlede John Allen Chau ud til North Sentinel Island, har været med ude ved øen igen for at udpege stedet, hvor han blev begravet.

Andamanerne ligger langt ude i Det Indiske Ocean.

- Vi har mere eller mindre lokaliseret det sted, hvor fiskerne så de indfødte begrave ham, siger Dependra Pathak til NDTV.

Men selvom myndighederne kender stedet, vil de indfødte ikke lade dem gå i land.

Sentinelserne skød pile efter kystvagtens helikopter i 2006.

Dependra Pathak fortæller, at politiet lå ud for kysten på North Sentinel Island i timevis. Båden lå cirka 400 meter fra land, og politifolkene kunne se stammefolk med buer og pile holde vagt på stranden, hvor liget formentlig er begravet.

- De stirrede på os, og vi kiggede på dem, siger Dependra Pathak.

Politiet valgte at trække sig tilbage for at undgå en konfrontation.

Sidste gang, de indfødte på North Sentinel Island dræbte udefrakommende, var i 2006, hvor to fiskere drev i land i en åben båd, mens de sov.

Dengang så det også ud til, at fiskerne blev kvalt og begravet.

Men ifølge NDTV lod stammefolkene kun de to lig ligge i sandet i en uge.

Det skræmmende ritual

En uge efter fiskernes død blev ligene gravet op og sat fast på bambusspyd.

Vi glemmer, at det civiliserede menneske er aggressoren her

Triloknath Pandit, antropolog

Derefter blev spyddene rejst op, så ligene hang med ansigterne ud mod havet.

- Det var som en slags fugleskræmsel, siger Dependra Pathak til NDTV.

Efterfølgende blev ligene taget ned og begravet igen.

I 2006 dræbte de indfødte to fiskere. Her holder de vagt ved fiskernes båd.

Det lykkedes besætningen på en helikopter fra den indiske kystvagt at bjærge det ene lig - men de måtte flygte, fordi de indfødte gik til angreb.

- Vi studerer sagen fra 2006. Vi spørger antropologer, hvad stammefolkene gør, når de dræber en udefrakommende, siger han.

- Deres råd bliver vigtige. Vi modtager rådgivning fra folk, der har været i marken i denne sag, siger Dependra Pathak.

Den begravede gris

Et af de få mennesker, der har haft direkte kontakt med sentineleserne, hedder Triloknath Pandit.

Han er antropolog, og sidst i 1960'erne forsøgte han at vinde stammens tillid.

Det fortæller den i dag 83-årige mand til avisen India Express.

Vi kom aldrig tilbage med en anden gris

Triloknath Pandit, antropolog

Ved det første besøg på øen i 1967 gik han i land med en stor gruppe videnskabsfolk og bevæbnede vagter.

Dengang nåede holdet helt frem til de indfødtes boplads.

- Sentineleserne gemte sig i skoven. Jeg tror, de kender til ildvåben, og de ønskede ikke en konfrontation. Vi kom ikke med ønsket om at besætte dem, kun studere dem. Før vi tog afsted, lagde vi en kokosnød i hver hytte som en venlig gestus, siger han til India Express.

Kokospalmen gror ikke naturligt på North Sentinel Island, så nødderne blev taget vel imod.

I tiden derefter vendte videnskabsfolkene tilbage i hold af seks eller syv for at vinde de indfødtes tillid.

Vi brugte år på at give gaver og præsentere os over for hinanden

Triloknath Pandit, antropolog

Blandt andet ved at forære dem flere kokosnødder og en gris.

- Vi prøvede at fortælle stammefolkene, at vi kun ønskede venskab med dem. Grisen var en gave.

- Vi standsede vores både i sikker afstand fra øen, så vi ikke blev ramt, hvis sentinelserne skød pile efter os. Så vadede vi gennem vandet med gaverne, lade dem på stranden og skyndte os tilbage for at se, hvad der skete, siger Triloknath Pandit til India Express.

Selvom de tog vel imod kokosnødderne, brød sentineleserne sig ikke om grisen. Han fortæller, at tre eller fire indfødte kiggede på den, inden den blev slået ihjel af et spyd.

- Vi troede, at vores gave var blevet accepteret. Næste dag så vi en lille forhøjning på stranden. Vi var nysgerrige, så vi tog risikoen og så nærmere på forhøjningen. Vi opdagede, at de havde dræbt grisen og begravet den. Vores gave var blevet afvist. Vi kom aldrig tilbage med en anden gris og holdt os til kokosnødder derefter, siger Triloknath Pandit.

Billederne er fra 1990, hvor videnskabsfolk besøgte stammen, der normalt angriber besøgende. Video: Peter Møller

Triloknath Pandit vendte tilbage til øen år efter år og begyndte så småt at forstå lidt af stammens skikke.

- Hvis vi forsøgte at gå ind på deres territorium uden at respektere deres ønsker eller kom for tæt på dem, vendte de ryggen til os og satte sig på hug, som om de skulle have afføring. Det var ment som en fornærmelse. Hvis vi ikke var opmærksomme på det og stoppede, skød de pile efter os, siger han.

Onge-mændenes frygt

På et tidspunkt besøgte han øen med to indfødte fra Onge-stammen, der har fælles rødder og sprog med sentineleserne.

- Vi tog to Onge-mænd, der var vores venner, med til øen. De forsøgte at tale med dem, men så sagde sentineleserne noget til Onge-mændene, som fik dem til at gemme sig i båden og bede os om at tage afsted med det samme. Onge-mændene fortalte os kun, at sentineleserne var meget farlige, siger Triloknath Pandit til India Express.

Triloknath Pandit (t.v.) udveksler kokosnødder ved det mest succesfulde møde med sentineleserne i 1991.

Hans sidste og mest succesfulde møde med sentineleserne var i 1991; her vadede han i land på øen med flere kolleger og blev mødt af sentinelesere uden våben.

Billeder fra dengang viser, hvordan de smilende indfødte tog imod kokosnødder fra de besøgende.

Det krævede en indsats på 25 år at vinde deres tillid.

- Vi fik dem til at stole nok på os, til at de lod deres våben bag sig. Det var et stort gennembrud for en stamme, der er så sky, siger Triloknath Pandit.

Men selv her gjorde sentineleserne det klart, at fremmede ikke er velkomne til at blive på øen.

De beskyttede, hvad der er deres, fuldstændig som vi gør

Triloknath Pandit, antropolog

Båden drev væk fra Triloknath Pandit, og de indfødte troede åbenbart, at den var på vej væk.

Det fik en af dem til at trække en kniv, har han fortalt til hjemmesiden northsentinelisland.com.

Båden kom imidlertid tilbage og tog antropologerne med sig, uden at det kom til blodsudgydelser.

Billedet her er taget i 2004, hvor de indfødte også skød efter kystvagtens helikopter. Dengang undersøgte kystvagten, om stammen havde overlevet den voldsomme tsunami, der ramte regionen.

Efter gennembruddet holdt besøgene op, fordi myndighederne besluttede at overlade stammen til sig selv uden kontakt til omverdenen.

"Han var uønsket"

Triloknath Pandit tror, at stammens isolation kan have kostet den amerikanske missionær livet.

- Hvis interaktionen var fortsat, tror jeg ikke, at den unge mand var blevet dræbt. Men vi må også forstå, at venskab har sine faser og nuancer. Vi brugte år på at give gaver og præsentere os over for hinanden. Det førte til en kort interaktion, hvor de var klar til at røre ved os. Manden skulle have trukket sig tilbage, da de bad ham om det. De gjorde det meget klart, at han var uønsket, siger Triloknath Pandit.

John Allen Chau ville omvende de indfødte på North Sentinel Island til kristendommen.

Han mener, at yderligere kontakt med omverdenen vil være mere til skade end gavn for sentineleserne, der bor så isoleret, at de kan blive udryddet af et influenzaudbrud.

- Det er ikke bare spredningen af sygdomme. Jeg tror også, det handler om deres måde at leve på, deres samfund og deres kultur. Nogle siger, at dem, der dræbte Chau, skal fanges og straffes. Der er ingen mening i det argument. Det er jo ikke deres love. De beskyttede, hvad der er deres, fuldstændig som vi gør. Vi glemmer, at det civiliserede menneske er aggressoren her, siger han.

Anthropologist Triloknath Pandit on recovering American's body from Sentinelese

83-year-old Triloknath Pandit was 56 when he made contact with the reclusive Sentinelese tribe of North Sentinel Island where a 27-year-old American was allegedly killed last week. The legendary anthropologist also met with hostility managed to break some ice with gifts of metal and coconut. But he recalls the Sentinelese were wary. Sensing that, he withdrew. He says he there is no formula for recovering the body of John Allen Chau, the American killed on the island this month. Professor Pandit says if the family does not insist on the body being retrieved, it may be best to let things be.

Posted by NDTV on Sunday, November 25, 2018

De indiske myndigheder afventer nu de indfødtes næste træk i håb om, at det bliver muligt at bjærge liget af John Allen Chau på et senere tidspunkt.