Nekrolog: Han skrællede det perfekte af superhelte, så de mindede mere om os selv

Stan Lee fjernede det polerede fra tegneseriefigurerne, så de mindede mere om os selv. Og så talte han de svages sag.

Hvem skal egentlig have æren for at skabe et kunstværk?

Er det dirigenten med dirigentstokken, der får tonerne fra musikernes instrumenter til at flyde vidunderligt sammen? Eller er det førsteviolinisten, som spiller smukkere violin end de fleste andre i verden?

I overført betydning er det spørgsmål faktisk ret centralt, når det skal handle om Stan Lee, der mandag døde i en alder af 95 på et hospital i Los Angeles, Californien. 

Fans har hyldet Stan Lees mindeplade på Hollywood Walk of Fame efter hans død.
Fans har hyldet Stan Lees mindeplade på Hollywood Walk of Fame efter hans død. Foto: Valerie Macon / Ritzau Scanpix

For medier verden rundt gik hurtigt i breaking news. Overskrifterne fortalte, at "skaberen af Spider-Man" er død.

Og det er som sådan rigtigt nok. 

Fyldte i rampelyset

Udadtil var Stan Lee ansigtet på den enorme transformation, som tegneseriefirmaet Marvel Comics gennemgik i hans periode som redaktør og forfatter.

Han var med til at skabe en række figurer, der i dag er kendt af alle på samtlige kontinenter. Figurer, som år for år præsenteres på store plakater uden for biograferne eller optræder på folkeskoleelevers skoletasker.

Listen er lang og dybt imponerende. 

Men nogle i tegneseriekredsene kan til tider også føle, at han løb med for meget af opmærksomheden. 

- Da de startede Marvel-universitet var han en dirigent for et orkester med en masse gode, kreative kræfter bag sig, siger Morten Søndergaard til TV 2. Han kaldes også 'Marvel-Morten' i det danske tegneseriemiljø, fordi han redigerede og oversatte Marvel-tegneserier til dansk i omtrent 20 år.

Og ifølge Marvel-Morten var tegnere som Jack Kirby og Steve Ditko de kreative kræfter bag Stan Lee. Begge er verdensberømte blandt entusiaster i tegneseriemiljøet. Følelsen hos nogle i miljøet har været, at Stan Lee ikke gjorde meget for at korrigere i pressen, når han blev omtalt som skaber af flere af figurerne. 

Stan Lee var vellidt og optrådte ofte i billeder i pressen. Her ses han ved siden af skuespilleren Lou Ferrigno, som spillede figuren Hulken i en række tv-serier.
Stan Lee var vellidt og optrådte ofte i billeder i pressen. Her ses han ved siden af skuespilleren Lou Ferrigno, som spillede figuren Hulken i en række tv-serier. Foto: Fred Prouser / Ritzau Scanpix (arkiv)

- Stan Lee var virkelig god til at være redaktør. Han var god til at kanalisere folks ideer og kræfter. Og så var han en god sælger og talsmand, siger Morten Søndergaard.

Det betød meget for firmaet. Op gennem 60'erne var Stan Lee talsmand og frontfigur for firmaet, som havde skiftet navn først fra Timely Publications og siden Atlas Comics. 

En person klædt som Marvel-figuren Captain America siger farvel ved Stan Lees stjerne på Hollywood Boulevard i Los Angeles.
En person klædt som Marvel-figuren Captain America siger farvel ved Stan Lees stjerne på Hollywood Boulevard i Los Angeles. Foto: Eugene Garcia / Ritzau Scanpix

Heltene skulle minde om os

Igennem karrieren blev han kendt for sin livsglade og levemandsagtige facon. En kultfigur, der siden også optrådte i bittesmå statistroller i alle filmene om Marvel-heltene. 

Marvel-universet, som for alvor tog sin begyndelse i starten af 60'erne, blev en ny æra for firmaet. Sammen med Steve Ditko og Jack Kirby blev der skabt figurer som Spider-Man, Iron Man, Captain America, Daredevil og X-men.

Alle sammen figurer, der i dag også er blevet til kæmpe indtægtskilder for Walt Disney Studios, som ejer det firma, der producerer film og tv-serier om figurerne. 

Her ankommer Stan Lee til en gallafest med konen Joan i 2012. Parret var sammen fra 1947 til Joan Lees død i 2017.
Her ankommer Stan Lee til en gallafest med konen Joan i 2012. Parret var sammen fra 1947 til Joan Lees død i 2017. Foto: Fred Prouser / Ritzau Scanpix

Men selvom Stan Lees rolle også er omdiskuteret, så er der ingen tvivl om, at han efterlod et enormt aftryk på tegneserieindustrien.

Blandt kendere anerkendes han for at gøre op med de meget polerede tegneseriefigurer.

Hos firmaet DC Comics, der for eksempel har produceret succeser som Batman og Superman, optræder figurerne i et eventyrunivers, der ligner vores egen verden. Batman svæver rundt i Gotham City, som ganske vist ligner New York City, men ikke helt er det alligevel.

I Marvels univers er det med visse modifikationer den verden, vi lever og bevæger os rundt i, forklarer Morten Søndergaard. 

- Selv om det lyder sindssygt, så giver det en anden form for pseudorealisme. Du får faktisk fornemmelsen af, at figurerne lige kunne svinge forbi det vindue, du sidder ved, siger han. 

Stan Lee var vellidt og optrådte ofte i billeder i pressen. Her ses han ved siden af skuespilleren Lou Ferrigno, som spillede figuren Hulken i en række tv-serier.
Stan Lee var vellidt og optrådte ofte i billeder i pressen. Her ses han ved siden af skuespilleren Lou Ferrigno, som spillede figuren Hulken i en række tv-serier. Foto: Fred Prouser / Ritzau Scanpix (arkiv)

Og det var i den grad Stan Lees medfortjeneste, at Marvels figurer også havde brister. De var langt fra perfekte og havde for eksempel svært ved at finde kærester eller havde tendens til at have dårligt styr på den personlige hygiejne. 

- En af de ting, vi forsøger at demonstrere i vores fortællinger er, at ingen er fuldstændigt gode eller onde, skrev Lee på et tidspunkt selv i en klumme i 1969 ifølge AP.

Som han sagde, så kunne en uhyggelig superskurk sagtens have "et forløsende træk, ligesom enhver superhelt kan have sine fjollede komplekser".

Og sådan gjorde Stan Lee figurerne relaterbare for et langt bredere publikum. Det fortæller Ulrik Scheibye, som er journalist og tegneserieentusiast:

- Fra at være de her perfekte arketyper, så gik figurerne i Stan Lees hænder over til at have fejl. Det var nogen, man ikke nødvendigvis misundte, for de kæmpede med alt muligt. De kæmpede med jalousi, tro, kærlighed eller økonomien. Og så kunne man pludselig identificere sig med dem som læser, siger han.

Kæmpede de svages sag

Men Stan Lee tog også et opgør med den bonerte side af branchen. Og var en indædt modstander af racisme. 

Som Morten Søndergaard fortæller, så blev tegneserier dengang set som noget, der forpurrede unge menneskers sind. 

- Ligesom det i dag er smartphones eller for ti år siden var computerspil. Der er altid noget, der ødelægger ungdommen, siger han.

Status på et tidspunkt var, at tegneserieindustrien selv havde nedfældet en række regler, såkaldte Comics Codes, for at undgå regulering fra regeringen. I dem stod der blandt andet, at man ikke måtte omtale brugen af stoffer i tegneserier. 

Lad os tale lige ud af posen. Snæversynethed og racisme er blandt de dødeligste sociale lidelser, der plager verden i dag (...) Det er fuldstændig irrationelt, åbenlyst sindssygt at fordømme en hel race og hade en hel nation - eller at sværte en hel religion til. 

Stan Lee, 1968

Det gik Stan Lee dog imod i 1971, hvor han producerede en Spider-Man-historie, der talte imod brugen af stoffer. Og det fik kun den konsekvens, at man siden tilpassede reglerne.  

- Han har altid haft gode, fornuftige meninger om samfundet og ungdommen. Med alle de ting, der dukkede op i løbet af 60'erne og 70'erne, var han bestemt på de fornuftiges side. Han var også medskaber på Black Panther, som var den første sorte tegneseriefigur, fortæller Morten Søndergaard.

Stan Lee havde også sin egen form for klumme i tegneseriehæfterne, som hed Stan's Soapbox. Her var han ofte politisk, for eksempel i dette eksempel fra december 1968:

- Lad os tale lige ud af posen. Snæversynethed og racisme er blandt de dødeligste sociale lidelser, der plager verden i dag (...) Det er fuldstændig irrationelt, åbenlyst sindssygt at fordømme en hel race og hade en hel nation - eller at sværte en hel religion til. 

Ifølge magasinet Esquire blev ordene skrevet, da bevægelsen for borgerrettigheder til sorte amerikanere var på sit højeste i 1968. 

Mange stjerner siger farvel

Og alle de aspekter af Lees personlighed understreger også, at det er et kæmpe ikon, der er gået bort, siger Morten Søndergaard, som selv har mødt Stan Lee.

Det var engang i 90'erne i forbindelse med et arrangement hos Interpresse, som dengang udgav Spider-Man tegneserierne på dansk. Her besøgte Stan Lee Danmark sammen med konen Joan, som han var sammen med siden 1947. 

Morten Søndergaard husker dem som et "utroligt sympatisk par". 

Her i timerne efter Stan Lees død er internettet fyldt med tilkendegivelser fra store stjerner, der har spillet med i nogle af de film, hvor Stan Lees figurer er med. Eller fra nogle af de kendte fans, han havde i branchen.

Vi kan ikke nævne dem alle, men en af dem er måske meget sigende for den arv, som Stan Lee har efterladt med sine figurer, der ikke bare skulle være perfekte.

Den er skrevet af skuespilleren Seth Rogen på Twitter:

- Tak til Stan Lee for at få folk, der føler sig anderledes, til at indse, at de er noget særligt.

Stan Lee blev 95 år gammel. Han var sammen med konen Joan fra 1947 frem til hendes død i 2017. Han efterlader en voksen datter.