Viralt hit var i virkeligheden russisk propaganda

En video, hvor feminister angriber mænd i et tog, er i virkeligheden lavet for at skabe splid. EU-initiativ kalder filmen for russisk propaganda.

Kan feminister finde på at hælde blegemiddel i skødet på mænd, der sidder med spredte ben i toget?

Videoen fremprovokerer antifeministiske reaktioner

EU's initiativ mod falske nyheder

Hvis du har set en kvinde gøre sÃ¥dan i dit nyhedsfeed pÃ¥ Facebook og troet dine egne øjne - ja, sÃ¥ har du været offer for russisk propaganda.

Videoen er nemlig iscenesat, og de medvirkende fik penge for at optræde i den, inden den blev lagt pÃ¥ Facebook af et statsejet russisk medie. Det skriver EU's initiativ til at bekæmpe falske nyheder "EU vs. Disinfo" pÃ¥ sin hjemmeside.

Den er set over seks millioner gange pÃ¥ den russiske side alene, men distributører af indhold til sociale medier som LADbible og nyhedsmedier som Buzzfeed og Ekstra Bladet spredte ogsÃ¥ videoen.

Videoen er optaget i et tog i Sankt Petersborg, hvor en ung kvinde hælder væske ned i skødet på mænd flere gange og derefter løber væk.

Ifølge oplysningerne i videoen er det ætsende blegemiddel, der hældes på mændene.

FormÃ¥let er ved første øjekast af bekæmpe manspreading - altsÃ¥ mænd, der sidder med spredte ben i det offentlige rum.

Fra feminisme til kvindehad

Videoen er udgivet pÃ¥ engelsk og offentliggjort under overskriften: "BEKÆMPELSE AF MANSPREADING... MED BLEGEMIDDEL!"  efterfulgt af teksten: "Dette er en temmelig ekstrem mÃ¥de at bekæmpe manspreading pÃ¥."

Kvinden, der i første omgang ser ud til at stÃ¥ bag videoen, er en jurastuderende model ved navn Anna Dovalyuk. Hun præsenteres som en "social aktivist"i videoen.

- Hvis du offentligt viser, hvilken slags macho-mand du er, vil vi køle dig ned, siger hun blandt andet i videoen. 

Den er lagt op pÃ¥ facebook af et medie, der hedder In The Now, og som er ejet af den statskontrollerede russiske tv-station RT.

Ifølge EU's initiativ til at bekæmpe falske nyheder, er videoens formål at skabe splid i de vestlige samfund.

- Videoen iscenesætter ekstrem feministisk aktivisme og har held til at fremprovokere antifeministiske reaktioner, hedder det på organisationens hjemmeside.

- I kommentarsektionen pÃ¥ Facebook udtrykker brugerne vrede mod den pÃ¥stÃ¥ede feministiske aktivist, ofte i et sprog, der er stærkt præget af kvindehad, hedder det videre.

Den mest populære kommentar gÃ¥r ud pÃ¥, at kvinden skal have hældt blegemiddel ud pÃ¥ sine bryster, fordi hun stikker dem frem.

Kommentaren har fået 16.000 likes i skrivende stund.

- Som manspreading-videoen viser, så lykkes det In The Now at bringe elementer af Ruslands vedvarende disinformationskampagne ud til et stort internationalt publikum. Størstedelen af dem, der kom i sigtekornet, vil ikke fatte mistanke om, at det de så og delte i virkeligheden var russisk statspropaganda, skriver "EU vs. Disinfo" på sin hjemmeside.

Idioterne i EU

Det var det russiske magasin Bumaga, der først kunne afsløre, at videoen var iscenesat.

Magasinet blev opmærksom på en ung mand ved navn Stanislav Kudrin, der medvirker i videoen.

Efter optagelserne skrev han følgende på sin profil på det sociale medie VK:

- Det er en god følelse, nÃ¥r du kommer til optagelse med to par bukser og gÃ¥r hjem med penge.

Han skrev desuden, at episoden i toget var iscenesat.

Og hvis man researcher lidt pÃ¥ kvinden bag videoen - Anna Dovalyuk - fremgÃ¥r det, at hun er model, og at hun har været tilknyttet firmaet Irbis Media Group, der har specialiceret sig i at lave tv-reklamer. 

Hun hævder fortsat på sin profil på VK, at videoen er ægte, og at det er EU, som spreder falske nyheder.

- Paradokset i hele situationen ligger i, at den komite, som man har nedsat til at udpege de falske nyheder, som Kreml udsender, nu selv udsender en falsk nyhed om, at min aktion var organiseret af Kreml. Idioter, skriver hun.