Viralt hit var i virkeligheden russisk propaganda
En video, hvor feminister angriber mænd i et tog, er i virkeligheden lavet for at skabe splid. EU-initiativ kalder filmen for russisk propaganda.
Kan feminister finde på at hælde blegemiddel i skødet på mænd, der sidder med spredte ben i toget?
Hvis du har set en kvinde gøre sådan i dit nyhedsfeed på Facebook og troet dine egne øjne - ja, så har du været offer for russisk propaganda.
Videoen er nemlig iscenesat, og de medvirkende fik penge for at optræde i den, inden den blev lagt på Facebook af et statsejet russisk medie. Det skriver EU's initiativ til at bekæmpe falske nyheder "EU vs. Disinfo" på sin hjemmeside.
Den er set over seks millioner gange på den russiske side alene, men distributører af indhold til sociale medier som LADbible og nyhedsmedier som Buzzfeed og Ekstra Bladet spredte også videoen.
Videoen er optaget i et tog i Sankt Petersborg, hvor en ung kvinde hælder væske ned i skødet på mænd flere gange og derefter løber væk.
Ifølge oplysningerne i videoen er det ætsende blegemiddel, der hældes på mændene.
Formålet er ved første øjekast af bekæmpe manspreading - altså mænd, der sidder med spredte ben i det offentlige rum.
Fra feminisme til kvindehad
Videoen er udgivet på engelsk og offentliggjort under overskriften: "BEKÆMPELSE AF MANSPREADING... MED BLEGEMIDDEL!" efterfulgt af teksten: "Dette er en temmelig ekstrem måde at bekæmpe manspreading på."
Kvinden, der i første omgang ser ud til at stå bag videoen, er en jurastuderende model ved navn Anna Dovalyuk. Hun præsenteres som en "social aktivist"i videoen.
- Hvis du offentligt viser, hvilken slags macho-mand du er, vil vi køle dig ned, siger hun blandt andet i videoen.
Den er lagt op på facebook af et medie, der hedder In The Now, og som er ejet af den statskontrollerede russiske tv-station RT.
Ifølge EU's initiativ til at bekæmpe falske nyheder, er videoens formål at skabe splid i de vestlige samfund.
- Videoen iscenesætter ekstrem feministisk aktivisme og har held til at fremprovokere antifeministiske reaktioner, hedder det på organisationens hjemmeside.
- I kommentarsektionen på Facebook udtrykker brugerne vrede mod den påståede feministiske aktivist, ofte i et sprog, der er stærkt præget af kvindehad, hedder det videre.
Den mest populære kommentar går ud på, at kvinden skal have hældt blegemiddel ud på sine bryster, fordi hun stikker dem frem.
Kommentaren har fået 16.000 likes i skrivende stund.
- Som manspreading-videoen viser, så lykkes det In The Now at bringe elementer af Ruslands vedvarende disinformationskampagne ud til et stort internationalt publikum. Størstedelen af dem, der kom i sigtekornet, vil ikke fatte mistanke om, at det de så og delte i virkeligheden var russisk statspropaganda, skriver "EU vs. Disinfo" på sin hjemmeside.
Idioterne i EU
Det var det russiske magasin Bumaga, der først kunne afsløre, at videoen var iscenesat.
Magasinet blev opmærksom på en ung mand ved navn Stanislav Kudrin, der medvirker i videoen.
Efter optagelserne skrev han følgende på sin profil på det sociale medie VK:
- Det er en god følelse, når du kommer til optagelse med to par bukser og går hjem med penge.
Han skrev desuden, at episoden i toget var iscenesat.
Og hvis man researcher lidt på kvinden bag videoen - Anna Dovalyuk - fremgår det, at hun er model, og at hun har været tilknyttet firmaet Irbis Media Group, der har specialiceret sig i at lave tv-reklamer.
Hun hævder fortsat på sin profil på VK, at videoen er ægte, og at det er EU, som spreder falske nyheder.
- Paradokset i hele situationen ligger i, at den komite, som man har nedsat til at udpege de falske nyheder, som Kreml udsender, nu selv udsender en falsk nyhed om, at min aktion var organiseret af Kreml. Idioter, skriver hun.