Ulykken skete tirsdag formiddag
Ulykken skete tirsdag formiddag Foto: Valery Hache / Ritzau Scanpix

Tirsdag kollapsede en motorvejsbro i Genova i Italien pludselig, og bilerne styrtede 45 meter ned.

Mange biler kørte på motorvejen, da den kollapsede
Mange biler kørte på motorvejen, da den kollapsede Foto: Valery Hache / Ritzau Scanpix

Alt blev sat ind for at redde liv. Hvor mange havde kørt på vejen?

Mange biler kørte på motorvejen, da den kollapsede
Mange biler kørte på motorvejen, da den kollapsede Foto: Stefano Rellandini / Ritzau Scanpix

**11 dræbt, lød det først.

Men det stod hurtigt klart, at dødstallet ville stige drastisk.

Den grønne lastbil nåede lige nøjagtig at stoppe i tide.
Den grønne lastbil nåede lige nøjagtig at stoppe i tide. Foto: Antonio Calanni / Ritzau Scanpix

Denne grønne lastbil nåede lige nøjagtigt at stoppe i tide.

"Jeg så, at vejen brød sammen med alle bilerne foran mig," sagde den 37-årige chauffør ifølge Sky.

Mange lokale blev evakueret efter ulykken
Mange lokale blev evakueret efter ulykken Foto: Massimo Pinca / Ritzau Scanpix

De lokale måtte evakueres af frygt for endnu et kollaps.

Natten igennem fortsatte redningsarbejdet
Natten igennem fortsatte redningsarbejdet Foto: Flavio Lo Scalzo / Ritzau Scanpix

**I løbet af tirsdagen blev syv personer reddet ud af murbrokkerne i live, men mange var ikke så heldige.

Onsdag fortsatte redningsarbejdet
Onsdag fortsatte redningsarbejdet Foto: Massimo Pinca / Ritzau Scanpix

Onsdag steg dødstallet til 39, og 16 var såret. Men så begyndte den store kamp i kulissen.

**For hvordan kunne ulykken ske?

Redningsarbejdere ved Morandibroen
Redningsarbejdere ved Morandibroen Foto: Valery Hache / Ritzau Scanpix

*En rapport fra 2011 beskrev broen som i "intenst forfald", skriver New York Times. En ingeniør siger til Engineers.info, at problemerne skyldtes dårlig beton. Men hvem vidste det?

Her stoppede broen
Her stoppede broen Foto: Valery Hache / Ritzau Scanpix

Avisen Il Giornale nævner to høringer fra 2015 og 2016 i parlamentet. Eksperter anbefalede investeringer i broen, som blev anset som farlig. Avisen skyder mod Femstjernebevægelsen, som man mener, overhørte advarslerne.

Hvem bærer ansvaret?

Transportminister Danilo Toninelli
Transportminister Danilo Toninelli Foto: Max Rossi / Ritzau Scanpix

Transportminister Danilo Toninelli mener, at topledelsen i Autostrade per L'Italia bør træde tilbage. Firmaet er ansvarlig for landets motorvejsnet.

Direktøren for firmaet siger ifølge Sky, at der var "ingen grund til at tro, at broen var farlig."

Firmaet bag afviser at have gjort noget galt
Firmaet bag afviser at have gjort noget galt Foto: Massimo Pinca / Ritzau Scanpix

Nu skal undersøgelser endeligt fastslå, hvorfor broen kollapsede, og hvem der bærer ansvaret for de 39 dødsfald.

Vi tester i øjeblikket et nyt format - din mening er vigtig for os: Klik og svar på tre spørgsmål om det, du lige har læst.

Vend venligst telefonen.
Tilbage
Frem Tryk for at starte Tryk for at fortsætte