Udland

38 dræbt da italiensk motorvejsbro styrtede sammen - nu forsøger man at placere et ansvar

Regeringspartiet Femstjernebevægelsen har tidligere affejet foreslåede forbedringer af den nu nedstyrtede bro som værende "sniksnak".

Natten igennem har redningsfolk gennemsøgt murbrokkerne for overlevende, efter at Morandi-broen uden varsel kollapsede i den italienske by Genova i går.

Dødstallet er ifølge nyhedsbureauet Reuters oppe på 38.

TV 2s Italien-korrespondent Eva Ravnbøl befinder sig ved Morandi-broen i Genova og har kortvarigt været ved ulykkens epicenter.

Her ligger biler og lastbiler hulter til bulter sammen med de nedfaldende broelementer, efter de styrtede 45 meter ned fra broen.

- Nogle mennesker er kommet ud i levende live fra murbrokkerne, men man leder fortsat og bruger blandt andet hunde, der er trænede i at finde overlevende, siger hun og fortsætter:

- Der er blevet spekuleret i, at man ikke har villet lukke broen, fordi trafikken var for vigtig. Den forbinder ikke bare to dele af Genova. Vejen fortsætter helt op til byen Ventimiglia, der er sidste stop inden Frankrig, og her har man ifølge kritikere foretaget lappeløsninger frem for de nødvendige gennemgribende reparationer.

Avis: Vi ved, hvem der står bag

Hundredevis af beboere under og nær broen er blevet evakueret af frygt for, at andre dele også vil kollapse, og premierminister Giuseppe Conte kaldte det tirsdag en ufattelig tragedie, da han besigtigede ulykken. 

Onsdag er italienerne så vågnet til avisforsider, hvor man forsøger at placere et ansvar for broulykken.

Avisen Il Giornale er ejet af den tidligere premierminister Silvio Berlusconi, der fortsat spiller en aktiv rolle i italiensk politik, og her bruger man spaltepladsen på at rase over partiet Femstjernebevægelsen, der er en del af regeringen.

Avisen hæfter sig ved, at der var to høringer i parlamentet i 2015 og 2016, hvor eksperter anbefalede, at der blev investeret i broen, da den ellers kunne være farlig.

Det ignorerede Femstjernebevægelsen som værende "sniksnak", og det minder Il Giornale sine læsere om i dag.

Og Femstjernebevægelsen bliver i italiensk presse jævnligt kritiseret for kun at føre politik, hvor resultaterne kan ses med det samme, siger Eva Ravnbøl:

- Partiet har ofte fået hug for kun at lave politik, der giver hurtigt afkast, og det gør investeringer i anlægsprojekter, som en bro, ikke. Italien skraber dertil hvert år syv milliarder euro ind på vejafgifter, men man studser over, om pengene nu også bliver brugt på tilstrækkelig vedligeholdelse.

Ekspert: Sandsynligvis kabler, der har svigtet

Det er sandsynligt, at den kollapsede Morandi-bro ikke var særlig robust. Sådan lyder det fra professor Per Goltermann fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

- Der er sandsynligvis tale om, at et af de fire skrå kabler har svigtet. Der er kun de fire kabler til at bære broen, og hvis et af dem svigter, så vil broen give sig til at vride, og så knækker den, siger Per Goltermann til TV 2.

- Det tyder på, at de har lagt mere vægt på, at den skulle se pæn ud, end at den skulle være robust, siger han.

De fleste sad i biler

De fleste af de dræbte ser ud til at have befundet sig i de biler, der styrtede til jorden oppe fra motorvejsbroen, siger chefen for Italiens civilforsvar, Angelo Borrelli.

Der er to lagerbygninger under broen, som menes at have været ferielukket, så derfor var der formentlig ingen i bygningerne, siger han ifølge AP. Der var ikke beboelsesejendomme under den del af broen, der kollapsede.

Broen passerer hen over et shoppingcenter, flere fabrikker, nogle boliger, et togspor med retning mod Milano samt floden Polcevera.

Som konsekvens af ulykken har den italienske udenrigsminister meddelt, at samtlige ældre broer og tunneller i landet skal sikkerhedstestes. 

Desuden har den italienske transportminister krævet, at ledelsen for landets motorvejsnet, Autostrade per l'Italia, fratræder.