Udland

Kollapset bro var sandsynligvis ikke særlig robust, siger dansk professor

Usikkert design kan være en af forklaringerne på, at en motorvejsbro er styrtet sammen i italiensk havneby.

Mindst 23 personer er omkommet, og mange er kvæstet, efter en motorvejsbro ved middagstid styrtede sammen i det nordlige Italien.

Det tyder på, at de har lagt mere vægt på, at den skulle se pæn ud, end at den skulle være robust.

Professor Per Goltermann fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

De italienske myndigheder beskriver det som en omfattende tragedie.

Det er sandsynligt, at den kollapsede Morandi-bro ikke var særlig robust. Sådan lyder det fra professor Per Goltermann fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

- Der er sandsynligvis tale om, at en af de fire skrå kabler har svigtet. Der er kun de fire kabler til at bære broen, og hvis et af dem svigter, så vil broen give sig til at vride, og så knækker den, siger Per Goltermann til TV 2.

- Det tyder på, at de har lagt mere vægt på, at den skulle se pæn ud, end at den skulle være robust, siger han.

Kraftig regn og blæst

Det regnede og blæste kraftigt, da store dele af broen pludseligt forsvandt under bilisterne.

Redningsarbejdet er stadig i fuld gang, og der menes stadig at være personer fanget under murbrokkerne.

Op mod 200 beredskabsfolk har dagen igennem forsøgt at redde overlevende ud af ruinerne.

Ifølge myndighederne kørte omkring 30 personbiler og flere lastbiler på broen, da den kollapsede.

Under broen er der både bebyggelse og industrikvarter, hvor mange personer der er ramt af broen vides ikke endnu.

Støtte fra Macron og Løkke

Den firesporede motorvej er et knudepunkt for rejsende mellem Italien og Frankrig. Og nabolandet var også hurtige til at tilbyde deres hjælp.

Kort efter ulykken skrev Frankrigs præsident Macron på Twitter:

- Vores tanker går til ofrene, til deres pårørende og til hele det italienske folk. Frankrig er på Italiens side i denne tragedie og er klar til at yde den nødvendige støtte.

Også Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen har kommenteret på ulykken i Genoa.

- Jeg er chokeret over nyheden om, at Morandi-broen er kollapset i Genoa. Mine tanker er hos ofrene og deres familier i denne svære tid.

Minister vil finde de ansvarlige

Myndighederne mistænker, at det er en konstruktionsfejl, der var været skyld i kollapset. Men indenrigsministeren vil have placeret ansvaret:

- Jeg har krydset den bro hundredvis af gange. Som italiensk borger vil jeg gøre alt for at finde frem til navnene på tidligere og nuværende ansvarlige, for det er uacceptabelt, at folk omkommer på den måde i Italien, siger Matteo Salvini.

Skråstagsbroer, som den i Genova, har vi også nogle af i Danmark. Men fælles for dem er, at der ikke bare går ét kabel ned til hver side af pylonen. Der går mange kabler ned til hver side.

Og det gør broen mere robust, siger Per Goltermann.

- Det, vi ser på Øresundsbroen og på Farøbroerne, er, at vi har en hel bunke kabler. Det vil sige, at hvis der er et kabel, der går på en af broerne, så er det ikke et problem, fordi der er 10-20 kabler tilbage i hver side.

Mange broer blev bygget hurtigt

Da broen i den italienske havneby blev bygget i slutningen af 1960'erne, byggede man desuden mange broer meget hurtigt - og ikke altid særligt godt.

Derfor kræver broer fra den tid ofte ekstra vedligeholdelse, fordi der kan have været sjusk i udførslen, og Per Goltermann mener, at det også kan være en af forklaringerne bag brokollapset.

- Når en bro er 50 år gammel, begynder der at være nedbrydninger, som man skal ud og holde øje med og reparere. Det er ikke sikkert, de har fået gjort det omhyggeligt nok.