Første skridt mod genåbning af togforbindelser mellem Syd- og Nordkorea
En jernbanestrækning mellem Nord- og Sydkorea, der ikke har været i brug siden 1950’erne, skal efter planen genåbnes.
Siden begyndelsen af 1900-tallet har de ligget der, togskinnerne som forbinder Sydkoreas hovedstad Seoul med Sinuiju i det nordvestlige Nordkorea.
Men siden delingen af Korea efter Koreakrigen i 1953 har der ikke kørt tog på hele strækningen.
I dag klokken 10.00 lokal tid, cirka 65 år senere, blev de indledende skridt til at genåbne togforbindelserne på den koreanske halvø indledt.
Repræsentanter fra Nord- og Sydkorea mødtes i grænsebyen Panmunjom for at diskutere mulighederne.
Det er første gang i ti år, at emnet er blevet diskuteret.
Inden mødet fortalte Sydkoreas vicetransportminister, Kim Jeong-ryeol, ifølge Reuters, at der skulle diskuteres ”nødvendige emner” i forhold til genetableringen og moderniseringen af togstrækningen.
Han tilføjede, at de to Koreaer godt kan diskutere forberedelserne til en genetablering på trods af de nuværende sanktioner mod Nordkorea, der er indført på grund af landets atomprogram og missiltester.
Planerne vil så kunne føres ud i livet, når sanktionerne fjernes.
Blandede forventninger i Sydkorea
Jernbanelinjen fra Seoul i Sydkorea mod Nordkorea har nu endestation i grænseregionen tæt på den demilitariserede zone.
Et kinesisk tv-hold fra stationen CCTV rejste i dag med toget og talte med et par af passagerne om udsigten til en togforbindelse direkte til den nordkoreanske hovedstad.
- Jeg har aldrig været i Pyongyang, men hvis vi bliver genforenet, vil jeg gerne besøge byen, for den by har jeg altid gerne villet besøge, siger togpassageren Baek Hyung-ki.
En anden togpassager, Han Bo Young, er ikke optimistisk.
- Jeg kan ikke tro det, for vi er før blevet snydt, siger hun.
Sydkoreas præsident, Moon Jae-in, er mere optimistisk, og han tror, at Nordkorea vil gå seriøst til sagen, skriver Reuters.
Nord- og Sydkorea har flere gange før forhandlet om en genåbning af jernbaneforbindelserne på tværs af grænsen, men hver gang er det faldet til jorden.
Set fra et sydkoreansk perspektiv vil en genåbning af togstrækningen også give mulighed for øget handel, da Sydkorea vil blive forbundet til Kina.
Den sydkoreanske præsident Moon skulle angiveligt have delt planer om en renovering af jernbanestrækningerne til en værdi af 35 milliarder dollars med Nordkoreas leder, Kim Jong-un, da de to mødtes tidligere i år, skriver Reuters.
Hvis togstrækningen fra Sinuiju til Seoul bliver fuldt genetableret, vil det også betyde, at verdens længste uafbrudte togrejse, kan blive endnu længere.
Nu går den længste rejse, der kan købes billet til, fra Moskva i Rusland til Pyongyang i Nordkorea. To gange om måneden begiver toget fra Nordkorea sig ud på den 206 timer og 35 minutter lange rejse, skriver The Telegraph.