Udland

Løkke om migranter på dansk skib: - De er Italiens forpligtelse

Et møde i EU skal løse dilemmaet om de skibe, der redder nødstedte migranter i Middelhavet.

Den normale besætning er på 20 mand, men netop nu er der mere end seks gange så mange personer ombord på containerskibet 'Alexander Maersk'. 

Skibet ligger ud for den italienske ø Sicilien på tredje dag, efter det fredag samlede 113 nødstedte migranter op i Middelhavet - migranter, som det sydeuropæiske land ikke vil tage.

Det er et af de problemer, som statsminister Lars Løkke Rasmussen og en lang række andre europæiske regeringsledere skal diskutere søndag under et hastemøde om migrant- og flygtninge-situationen i Europa. 

- Der er et helt klart regelsæt for, hvordan den slags skal håndteres, siger statsministeren, da TV 2 møder ham på vej ind til mødet.

Og det er - indtil Europa finder en bedre løsning - at Italien tager imod migranterne, lyder det.

Frygter for sikkerheden

Det danske containerskib har lige nu anmodet om vand og tæpper til de mange mennesker ombord, ligesom en gravid kvinde og en række børn er blevet sejlet i land. Men situationen er fortsat kritisk, lyder det fra interesseorganisationen Danske Rederier.

- Helt lavpraktisk, så har man ikke fornødenheder ombord i form af medicin, lægehjælp, tørklosetter (transportable toiletter red.), mad, vand og tæpper, siger sikkerhedsdirektør Maria Skipper Schwenn.

En dansk skib har lige nu 113 migranter ombord, som ikke kan gå i land i Italien. Video: Silvie Ulrikke Østebø

Internationale konventioner foreskriver, at migranterne skal sikkert i havn, men når de italienske myndigheder ikke giver grønt lys, bliver rederierne en del af den internationale gordiske knude.

- Skibene redder menneskene, fordi de skal. Det har vi både en moralsk og juridisk forpligtelse til. Men når vi så har udført vores del af pligten, så forventer vi så sandelig også, at kyststaterne påtager sig deres del af ansvaret, siger hun. 

Det samme påpeger statsministeren på vej ind til det politiske møde i Bruxelles:  

- Det er sådan, at 'Alexander Maersk' på anmodning fra den italienske kystvagt har taget folk ombord, og derfor forestiller jeg mig jo ikke andet, end at Italien lever op til de forpligtelser, de har internationalt, siger han, men tilføjer, at mødet er sat i verden for at finde en mere langsigtet løsning.

Frygter for sikkerheden

Italien spiller en central rolle i problematikken, fordi det er det første europæiske land, migranterne møder, når de krydser Middelhavet. Men nu har den nye regering bestående af partierne Femstjernebevægelsen og Liga Nord varslet en lagt strammere kurs.

I sidste uge var nødhjælpsskibet 'Aquarius' i en situation meget lig det danske 'Alexander Maersk'.

Her statuerede den italienske indenrigsminister, Matteo Salvini, et eksempel på den nye politik, da han skrev på Facebook, at de 629 migranter ombord ikke måtte gå i land.

- Fra og med i dag begynder Italien at sige nej til menneskesmugling og nej til handel med illegale migranter. Mit mål er at sikre et fredeligt liv for alle disse folk i Afrika og for vores børn i Italien.

Også Malta nægtede migranterne fast grund under fødderne. Først efter flere dage i internationalt farvand valgte Spanien at tilbyde, at migranterne kunne gå i havn i Valencia.

Søger en langsigtet løsning

De to episoder understreger, at der er behov for en løsning, og derfor tænker EU-lederne nu i, hvordan den europæiske grænse kan blive styrket, siger statsministeren.

- Der har været for meget diskussion om, hvordan vi skal allokere problemet. Der er nu kommet mere og mere fokus på, at vi skal have det løst, siger Lars Løkke Rasmussen.

- Vi får det ikke løst i Europa, vi får det løst ved at have nogle sikre grænser og et tæt samarbejde med de lande, hvor mange af de økonomiske immigranter kommer fra, siger han.

På det område har de europæiske ledere fundet et fælles fodslag, og det er her, at dagens møde tager udgangspunkt.

Danske rederier som gidsler

Mens diskussionerne i EU pågår har statsministeren bedt udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg om at tage kontakt til sine italienske kollegaer for at sørge for, at migranterne på 'Alexander Maersk' kan komme i land. 

Selvom situationen kalder på en hurtig løsning, så håber Maria Skipper Schwenn fra Danske Rederier også, at de danske politikere kan finde en, der tilgodeser rederierne fremover. 

- Italiens nye kurs bør ikke betyde, at handelsflåder bliver taget som gidsler. Dette her gælder ikke kun danske skibe. Det gælder alle skibe - også de internationale, som sejler i Middelhavet, siger Maria Skipper Schwenn.

- Jo længere tid, der går, jo mere uholdbar bliver situationen, siger hun.