FIFA VM 2018

Burger King beklager VM-kampagne

Kvinderne blev tilbudt et livslangt forbrug af Whopper-burgere, hvis de kunne hjælpe med at videreføre de russiske fodboldgener.

Burgerkæden har nu trukket kampagnen tilbage, efter den blev kritiseret for at være nedværdigende for kvinder.

- Bliv gravid med en af stjernerne fra VM og få gratis burgere resten af livet.

Nogenlunde sådan lød tilbuddet i en opsigtsvækkende kampagne, som restaurantkæden Burger King tirsdag lancerede på sociale medier i Rusland, rapporter flere internationale medier.

Ifølge The Guardian tilbød Burger King via en annonce på VK, der kan beskrives som en russisk udgave af Facebook, hele tre millioner rubler (cirka 300.000 kroner) samt et livs forbrug af ’Whoppere’ til de kvinder, der kunne skaffe ”de bedste fodboldgener” og ”sikre succes for de kommende generationer på det russiske landshold”.

Burgerkæden forsøgte tilsyneladende at rulle med på fodboldfeberen i VM-værtslandet, hvor Rusland tirsdag vandt deres anden kamp ud af to mulige og dermed topper deres gruppe.

Men ikke alle tog lige godt imod tilbuddet.

Burger King beklager

Kampagnen for at sikre fremtidige russiske VM-stjerner blev hurtigt mødt med kritik for at være sexistisk og nedværdigende over for kvinder.

Derfor blev den rullet tilbage allerede samme dag, og Burger King udsendte onsdag en offentlig beklagelse.

- Vi undskylder for den åbenlyst stødende kampagne, som holdet i Rusland lancerede online. Tilbuddet afspejler ikke vores brand eller værdier, og vi tager forholdsregler for at sikre, at denne form for aktivitet ikke sker igen, meddeler burgerkæden ifølge AP.

Gjorde grin med voldtægtsoffer

Burger King meddelte, at de samtidig havde fjernet alt materiale, der knyttede sig til kampagnen.

Flere havde dog nået at dokumentere kampagnen med skærmbilleder fra de sociale medier, som derfor stadig florerer:

Det er ikke første gang, at Burger Kings russiske afdeling kommer i modvind efter en kontroversiel reklamekampagne.

Sidste år blev de beskyldt for at gøre grin med et 16-årigt voldtægtsoffer i forbindelse med en ’to burgere for éns pris’-kampagne.

Ifølge AP er det ikke unormalt, at reklamer i Rusland spiller på sexistiske stereotyper, særligt i forbindelse med sportsbegivenheder, og kvinderettighedsforkæmpere har flere gange kritiseret reklamerne.