Udland

Skiltene er på plads - fra i nat må ældre dieselbiler ikke køre igennem her

Som den første by i Tyskland indfører Hamborg nu forbud mod dieselkøretøjer på enkelte strækninger.

Det er med at holde tungen lige i munden som bilist i Hamborg fra og med i dag.

Bystyret i den nordtyske millionby har nemlig indført forbud mod dieselkøretøjer, der ikke har den allernyeste teknologi.

Tyskland har et luftforureningsproblem, der er så omfattende, at flere byer ikke kan overholde udledningsgrænserne for de såkaldte NOX-partikler.

Der er meget symbolpolitik i det

Uffe Dreesen, Tysklandskorrespondent, TV 2 Nyhederne

EU har endda indledt en sag mod Tyskland, fordi problemerne er så grelle.

Men i Hamborg gør de altså noget ved sagen nu.

Bystyret i den nordtyske millionby har nemlig indført forbud mod dieselkøretøjer, der ikke har den allernyeste teknologi.

En halv kilometer af vejen Max-Brauer-Allee bliver forbudt for alle dieselkøretøjer med en motorteknologi ældre end EU-standarden EURO 6. Også halvanden kilometer af gaden Stresemann Strasse bliver forbudt for store dieselkøretøjer som busser og lastbiler med ældre dieselmotorer.

De eneste dieselkøretøjer, der er undtaget forbuddet på de to strækninger, er de allernyeste køretøjer med den såkaldte EURO 6-teknologi eller højere.

Et stort problem i Tyskland

Hamborg er én ud af 70-90 byer, der overskrider grænserne for NOX-udledning. Derfor skal byen lave en luftmiljøplan for at komme problemerne til livs. De skal gøre noget, og i Hamborg har man altså valgt at rykke hurtigt, siger TV 2-korrespondent Uffe Dreesen.

Det er en nylig afgørelse fra forvaltningsdomstolen i Leipzig, der har banet vej for det nye forbud. Domstolen afgjorde, at dieselforbud er en lovlig måde for de berørte byer at bekæmpe forureningsproblemerne, der koster tusindvis af mennesker livet hvert år.

De seneste uger er skiltene blevet sat op omkring de berørte strækninger i Hamborg, og fra den 31. maj gælder forbuddet.

Hvis man bryder reglerne, vanker der en bøde på 25 euro – 186 kroner.

- Der er meget symbolpolitik i det, for bilerne vil nok bare køre udenom, når der kun er tale om 580 meter. Næste problem er, at politiet ikke umiddelbart kan se på bilerne, hvilken teknologi der sidder i. Så de skal i princippet standse alle biler, og det vil i praksis være svært at håndhæve, siger Uffe Dreesen.

Han tilføjer, at indførelsen af forbuddet lige så meget skal ses som en besked fra styret i Hamborg til forbundsregeringen i Berlin om, at man ønsker en national lovgivning.

- Flere mener, at man bør indføre et nyt miljømærkat, som man kan sætte i sin bil og dermed synliggøre, hvilken teknologi der ligger i bilen. Men hidtil har regeringen med kansler Merkel i spidsen afvist at gå i den retning, siger Uffe Dreesen.

Bilindustrien er en af Tysklands allerstørste industrier, og dens ledere argumenterer for, at der også mange job på spil, hvis der indføres for strenge regler på landsplan.

En betragtning, som Angela Merkel selv understreger.

- Ren luft, intelligente transportsystemer i byerne og øget individuel mobilitet skal forenes. Men det skal ske på en måde, så job ikke bliver truet, ejerne af dieselbiler ikke bliver forrådt, og vi fortsat beskytter luft og klima, lød det fra Angela Merkel tilbage i marts i år.

Selv om afgørelsen kun i første omgang er rettet mod de to byer, så ventes den at bane vej for, at en række andre byer vil begrænse brugen af dieselbiler. Men der følger udfordringer med, forklarer Uffe Dreesen. Video: Lars Hjort Kristensen

Diesel i blodet

For tyskerne er bilen en central del af kulturen. Og derfor får de nye forbud i Hamborg også en del opmærksomhed, fortæller Uffe Dreesen.

- Der er vældig meget omtale i medierne her op til. Bilen ligger tyskerne nær, og tyskerne har købt dieselbiler i stor stil, men nu går det i stå. Dieselsalget er gået dramatisk tilbage. I mange år har man fortalt tyskerne, at dieselbiler kører længere på literen og er grønnere, siger han.

Til gengæld mener Uffe Dreesen ikke, at danskerne bør være decideret bekymrede for at blive fanget i det nye forbud.

Hvis du ikke vil risikere at få en bøde, så hold dig fra strækningen. Men skilteskoven er blevet tættere, og det kan være svært at afkode, så et godt råd er at kigge lidt nøjere på skiltene, siger han.

Til gengæld er det sikkert, at der vil komme endnu flere tiltag i andre tyske byer. Men det behøver ikke være forbud som i Hamborg. I flere byer eksperimenterer man med øget hastighedsbegrænsning og ”grønne bølger” for at minimere udledningen fra bilerne i byen.

- Loven siger bare, at grænseværdierne ikke må overskrides. Ikke hvordan byerne vil forhindre, at det sker, slutter Uffe Dreesen.

Forbuddet i Hamborg træder i kraft den 31. maj klokken 00.00.