Udland

Reklamer forsvinder fra London for at afmontere 'tikkende bombe'

Forbud mod junkfood-reklamer visse steder i London.

Tidligere har lignende forslag været fremme i Danmark.

Borgmesteren kalder det en "tikkende bombe". En fedme-bombe, der nu skal håndteres, og derfor vil Londons borgmester, Sadiq Khan, nu komme problemet til livs ved at ændre synet i byen.

Han vil forbyde reklamer for junkfood på den offentlige transport i Englands hovedstad. Det skriver The Guardian. Ifølge den engelske avis er næsten 40 procent af børn på 10-11 år i London overvægtige, hvilket er blandt det højeste antal i Europa.

Omkring en tredjedel af de britiske børn er overvægtige, når de forlader grundskolen, og i nogle bykvarterer og egne af landet er tallet helt oppe på 50 procent.

Skal hjælpe til at træffe sunde valg

Derfor vil Sadiq Khan nu fjerne reklamer fra både bybusser, Londons metro, alle tog og stationer.

Det drejer sig om reklamer, der promoverer mad og drikkevarer, som har et højt indhold af salt, fedt og sukker.

- Jeg er fast besluttet på at gøre alt, hvad jeg kan for at tackle problemet, med de midler jeg kan og hjælpe alle i London til at træffe de sunde madvalg for dem selv og deres familier, siger borgmesteren ifølge The Guardian.

TV-kok talte i parlamentet

Overvægtige børn og usund mad er en stor debat i øjeblikket i England. Det er kun 11 dage siden, at kokken Jamie Oliver talte i det britiske parlaments sundhedsudvalg.

Her foreslog kokken, at britiske supermarkeder og fødevarebutikker ikke må sælge usunde fødevarer og slik i bundter eller give mængderabat, og han er på linje med Londons borgmester og foreslår, at junkfood-reklamer forbydes før klokken 21 om aftenen for at komme problemet til livs.

Og selvom London-borgmesteren starter med sin egen by, så vil han med forbuddet lægge et nationalt pres på regeringen til også at gå ind i kampen.

- Jeg vil mindske indflydelsen og presset, som der kan blive lagt på børn og familier til at træffe usunde valg. Regeringen bliver nødt til at gøre mere og deltage i kampen mod børns fedme, så vi reelt kan gøre fremskridt – ikke kun i London, men over hele landet.

Divia Das: Det er en kamp, Jamie Oliver har kæmpet i årevis.

Tidligere dansk forslag

I Danmark har der igennem de seneste år været flere nationale kampagner for at komme problemet til livs, hvor Sundhedsstyrelsen har anslået, at hvert femte danske barn er overvægtigt. For børn i førskolealderen er 10-12 procent overvægtige, skriver sundhed.dk.

Londons forbud tager fat om et emne, der tidligere har været på dagsordenen i Danmark. Tilbage i 2010 ville Socialdemokraterne stoppe for markedsføring af junkfood, som var rettet direkte mod børn.

- Vi har et stort fedmeproblem i Danmark, som vi skal gøre noget ved. Derfor er det helt oplagt at få begrænset markedsføringen af junkfood rettet direkte mod børn, sagde Benny Engelbrecht, forbrugerordfører for Socialdemokraterne, dengang ifølge Fyens.dk.

Et tiltag, der har eksisteret siden 2008, er Forum for Fødevarer, der behandler udfordringen. Forummet er et samarbejde mellem udbydere af fødevarereklamer og medier. Det er et frivilligt kodeks, som man kan tilslutte sig og derved mindske reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt i medier målrettet børn.