Udland

Asteroide fløj meget tæt forbi Jorden - ingen havde set den komme

Asteroiden blev først opdaget nogle få timer før, den fløj forbi. Havde den ramt ville det være en lokal katastrofe - men ikke Jordens undergang.

Lørdag susede en asteroide usædvanligt tæt forbi Jorden, uden dog at forvolde nogen skade.

Det amerikanske rumagentur NASA opdagede først asteroiden – med navnet 2018 GE3 – nogle få timer, før den fløj forbi Jorden.

- En asteroide kan sagtens komme tæt på Jorden, før den bliver opdaget, hvis den har en ukendt bane. Det vil være mit gæt, at den først blev opdaget så sent, fordi den kom i en ukendt bane og med høj fart. Mange asteroider har vi forholdsvis godt styr på, men det sker, at der uset kommer én tæt på, siger astrofysiker og tidligere formand for Astronomisk Selskab, Michael Quaade.

2018 GE3 passerede Jorden med 106.000 kilometer i timen i en afstand af ’en halv Lunar Distance’ – det vil sige halvdelen af den gennemsnitlige afstand mellem Jorden og Månen.

Som en fodboldbane

Størrelsen af asteroiden er ifølge magasinet ScienceAlert beregnet til cirka samme størrelse som en fodboldbane – op til 100 meter i bredden.

Det er ikke usædvanligt, at asteroider passerer Jorden i en afstand, der er mindre end afstanden til Månen. Og 2018 GE3 er heller ikke usædvanlig stor.

Men kombinationen – at så stor en asteroide kommer så tæt på Jorden – er usædvanlig, skriver ScienceAlert.

- Hvis den havde ramt Jorden, havde den slået et gevaldigt hul, men den havde ikke slået hele Jorden ihjel. Det havde været en lokal katastrofe, men ikke en global katastrofe, forklarer Michael Quaade.

Kommer an på størrelsen

Til sammenligning kan man sige, at 2018 GE3 er mellem tre og fire gange større end den asteroide eller meteor, der ramte Sibirien i 1908 og blæste nåleskoven omkuld i et område på 2000 kvadratkilometer.

Mens den asteroide, der ramte jorden for 65 millioner år siden og udryddede dinosaurerne, var mange gange større med en diameter på omkring 10 kilometer.

Observatorier på jorden afsøger konstant himmelrummet for at få øje på asteroider og meteorer, der kunne ramme Jorden. Ifølge hjemmesiden spaceweather.com har man i øjeblikket styr på 1907 potentielt farlige asteroider, som før eller siden vil passere tæt forbi Jorden.

'Tæt på'

Begrebet ’tæt forbi ’ er i denne forbindelse helt op til 20 gange afstanden mellem Jorden og Månen – altså slet ikke så tæt på som 2018 GE3, der på et tidspunkt kun var halvt så langt fra Jorden som Månen.

- Man har robotkikkerter, der hele tiden afsøger himmelrummet og ser, om der er noget, der ikke har været der før, fortæller astrofysiker Michael Quaade.

Det var sådan et observatorium i den amerikanske stat Arizona, der lørdag opdagede 2018 GE3 blot nogle få timer, før den passerede Jorden.

Ifølge listen fra spaceweather.com forventes 20 til 30 asteroider at passere Jorden inden for de næste måneder – men ingen af dem kommer tilnærmelses så tæt på, som 2018 GE3 gjorde i lørdags.