Lille muslimsk pige voldtaget og myrdet - demonstranter støtter gerningsmændene
Gruppevoldtægt og mord på en 8-årig muslimsk pige ryster Indien. Men nogle mener, at gerningsmændene gjorde det rigtige.
Pigen i den lilla kjole gennede en flok heste ind mellem træernes skygge under den indiske middagssol.
Hun var otte år gammel, hed Asifa Bano og boede i den lille landsby Rasana i det nordlige Indien.
Pigens forældre var nomader, og hendes arbejde var at passe på hestene, mens de græssede.
Det var den 10. januar 2018.
I det nærliggende tempel for slangeguden Baba Kali Veer havde forstanderen lagt en grusom plan.
Det mener kriminalpolitiet i Jammu-regionen i hvert fald. Oplysningerne i denne artikel stammer fra deres rapport om sagen.
Slangeguden Baba Kali Veer rider på en sort hest, har en sort slange om halsen og bærer på et stort rødt sværd.
Hans tempel i Rasana er en lyserød firkantet bygning på én etage - ifølge Times Of India.
8-årige Asifa Bano var muslim, så hun kom ikke i templet for den sortklædte hindu-gud.
Ikke før den 10. januar 2018.
Om eftermiddagen den dag vendte Asifa Banos heste alene tilbage til familiens turkisgrønne hus.
Pigen var ikke med.
Nu er Asifa Bano hovedperson i en sag, der ryster Indien.
En sag om voldtægt, mord og religiøse ritualer.
En sag, hvor vrede mænd går på gaden - ikke for at kræve retfærdighed til pigen, men for at støtte gerningsmændene.
Pigens far, Mohammad Yusuf Pujwala, gav sig straks til at søge efter sin datter, da hestene var vendt tilbage fra skoven.
Han var bange for, at datteren var blevet bortført - og med god grund.
Virkeligheden skulle komme til at overgå hans værste frygt.
Angrebet i skoven
Mens Asifa Bano så efter hestene, havde hun mødt en ung mand, der plejede at vogte køer i skoven.
Han var hindu og boede fast i området.
Den unge mands onkel hed Sanji Ram og var forstander i det lille tempel.
Og Sanji Ram kunne ikke lide muslimer. I hvert fald hvis man skal tro politirapporten.
Han beskyldte nomaderne for at slagte køer - som er hellige i Indien - for at handle med narkotika og for at tage hinduernes land.
Så Sanji Ram lagde - ifølge politiet - en plan, der skulle skræmme nomaderne væk.
Planen involverede hans egen nevø, den 8-årige pige Asifa Bano og templet for Baba Kali Veer.
Men det kunne pigen ikke vide, da hun bad den unge nevø om hjælp inde i skoven.
Nogle af hendes heste var blevet væk, og hun bad den unge mand om hjælp til at finde dem. Det har han selv forklaret politiet.
Men i stedet for at hjælpe pigen førte den unge mand hende dybere ind i skoven.
Her ventede yderligere en ung mand.
Den ene mand greb pigen om halsen, mens den anden holdt hendes ben.
Så tvang de hende til at tage sovepiller.
Dernæst voldtog den ene mand den bevidstløse pige, fremgår det af politirapporten.
Da de var færdige, slæbte de hende til templet for Baba Kali Veer og låste hende inde.
I løbet af de næste dage fik hun mere sovemedicin, men også vand og chokolade.
Og så blev hun ellers voldtaget igen og igen.
Mindst tre mænd deltog i voldtægterne.
Første del af den plan, som templets forstander Sanji Ram ifølge politiet havde lagt, var lykkedes.
Ifølge politirapporten var han særdeles koldblodig.
Da den 8-årige piges fortvivlede forældre opsøgte ham, sagde Sanji Ram, at datteren nok bare var taget på besøg hos nogle slægtninge.
På det tidspunkt lå pigen under et bord og to plasticmåtter bag den låste dør til templet.
Det mishandlede lig
Asifa Banos liv sluttede efter tre dage i fangenskab.
Ifølge politirapporten var det Sanji Ram, der besluttede, at tiden var moden til at dræbe det 8-årige barn.
Sammen med sin nevø havde han udført religiøse ritualer i templet fra morgenstunden.
Dernæst fik de to besøg af yderligere en ung mand.
En af mændene voldtog pigen en sidste gang og kvalte hende til slut med hendes eget tørklæde.
For at sikre sig, at pigen var død, slog en af mændene hende i hovedet med en sten to gange, fremgår det af politirapporten.
Pigens sammenkrøllede krop blev fundet i skoven nogle dage senere.
Den lilla kjole var gennemvædet af blod.
- Der var bidemærker i hendes læber, der var brændemærker på hendes lår og ansigt, og hendes ben var brækkede, sagde hendes far, Muhammad Yousuf, til Asia Times, efter datterens lig var blevet fundet.
Otte mænd er blevet anholdt i forbindelse med sagen, og flere af dem har tilstået.
To af dem er politifolk, som er sigtet for at have forsøgt at dække over forbrydelsen.
De vaskede Asifa Banos tøj, inden det blev sendt videre til tekniske underøgelser, skriver avisen Kashmir Glory, der også afslører, at gerningsstedet aldrig blev afspærret, og at ordensmagten i begyndelsen ikke hjalp med at søge efter den forsvundne pige.
Et spørgsmål om tro
Og hvordan kan det nu være, at politifolk er villige til at dække over en gruppevoldtægt af en 8-årig pige?
Indien har i de senere år oplevet flere grove voldtægter - der tales ligefrem om en voldtægtskultur, og der er endda lavet film om det.
Men i sagen om Asifa Bano er der også et andet motiv.
De muslimske nomader er nemlig ikke kun upopulære i Asifa Banos landsby, de er en torn i øjet blandt en stor del af hinduerne i det nordlige Indien.
Faktisk er de så upopulære, at hinduerne i området forsøger at drive dem ud.
Og det var ifølge politiet netop det, som tempelforstanderen Sanji Rams plan gik ud på.
De muslimske nomader flytter normalt fra sted til sted, men hinduerne frygter, at muslimerne er ved at slå sig permanent ned i området.
Og nu skulle man måske tro, at Sanji Ram bliver fordømt fra alle sider for det brutale barnemord.
Men sådan er det ikke.
Da Asifa Banos far ville begrave pigen i landsbyen, blev familien mødt af en gruppe køllebevæbnede mænd, der nægtede at lade dem begrave pigen på familiens egen grund. Det fortæller en menneskerettighedsaktivist ved navn Talib Hussain til Asia Times.
Bøllerne frygtede angiveligt, at muslimer for evigt ville gøre krav på jorden, hvis der var en muslimsk grav på den.
Sagen skaber vrede
Ifølge tv-kanalen NDTV blev Asifa Bano begravet i en skov flere kilometer fra familiens hjem.
Og nu er Asifa Bano blevet et symbol for nationalistiske hinduer.
Ikke fordi de vil have straffet gerningsmændene - tværtimod.
De er vrede over, at der kun er anholdt hinduer i sagen om den døde pige.
Så nu demonstrerer de for at hjælpe deres trosfæller.
Ifølge avisen Kashmir Life mener hinduerne, at anholdelserne er led i en muslimsk Jihad.
Lal Singh, der er politiker for Indiens største parti, Bharatiya Janata Party, deltog i forrige uge i en af demonstrationerne.
- Hvad så, hvis en pige er død? Mange piger dør hver dag, sagde han under demonstrationen ifølge tv-kanalen NDTV.
Men der er også demonstranter, der kræver retfærdighed og hårde straffe til gerningsmændene.
Blandt dem, der kræver retfærdighed, er Rahul Ghandi.
Han er leder af Indiens Nationalkongres og kalder på straffe til de skyldige.
Det samme gør tusindvis af andre indere, der har demonstreret for retfærdighed.
Men den lader vente på sig.
Ifølge avisen Times of India er Asifa Banos familie nu blevet tvunget til at flygte fra landsbyen og den lille piges grav.
Desuden har familiens advokat modtaget dødstrusler, skriver avisen.