Udland

Billeder vækker bekymring - er dele af verdens største havbro ved at drive væk?

Kritikere frygter, at der er problemer med broens fundament. Men alt er under kontrol, beroliger myndigheden bag byggeriet.

Kina ventes senere i 2018 at åbne verdens længste bro, der krydser et hav.

Broen får seks kørebaner, en undersøisk tunnel og fire kunstige øer, når de i alt 55 kilometer bro skal forbinde Hongkong, Macao og det kinesiske fastland.

Det skal efter planen halvere rejsetiden mellem de tre områder.

Undervejs har opførelsen af det store prestigeprojekt været ramt af adskillige problemer, og nu er der opstået en ny og potentielt alvorlig bekymring, skriver The Guardian.

Dronebilleder taget tidligere på måneden viser nemlig, at en del af kystsikringen på en af de kunstige øer tilsyneladende har revet sig løs og er endt i havet.

På billederne kan man se adskillige af de store betonblokke, der skulle fungere som bølgebrydere, ligge væltede og løsrevne uden for den ene ende af øen.

Det har fået kritikere til at frygte for fundamentet i konstruktionen af den menneskeskabte ø, som broforbindelsen løber over.

Fundamentet kan være problemet

Den Hongkong-baserede avis Apple Daily har talt med civil- og bygningsingeniøren So Yiu-kwan, der fortæller, at de kunstige øer er skabt uden at fjerne slam fra havbunden.

Han mistænker, at brokomponenterne kan have revet sig fri, fordi de ikke har haft et solidt fundament.

- Det kan blive nødvendigt konstant at reparere bølgebryderne, mens de synker over de næste 10 år eller mere, siger ingeniøren til Apple Daily.

Myndighed: Det er meningen

Den ansvarlige myndighed bag opførelsen af broen, Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge Authority, afviser, at der er problemer med konstruktionen.

Faktisk er placeringen af de tilsyneladende væltede betonpiller en bevidst del af designet, lyder det fra myndigheden i Zhuhai.

- Vi har vores måde at gøre tingene på, og I (Hongkong, red.) har muligvis jeres måde at gøre det på. Det virker til, at I formoder, at den pågældende del af strukturen er sunket, men det har altid været designet sådan.

- Vi mener ikke, at der er et problem med det. Der er regler og standarder, som vi følger, udtaler vicedirektør Yu Lie, ifølge avisen South China Morning Post.

Ifølge bromyndigheden er betonblokkene arrangeret på den tilsyneladende tilfældige måde for at lette presset på den undersøiske tunnel, der løber fra øen.

Afvigelse fra computermodel

Mediet HK01 hæfter sig dog ved, at de nye dronebilleder med de spredte betonblokke adskiller sig fra de tidligere offentliggjorte computerdesign af, hvordan øen skulle se ud. Her står betonpillerne ens hele vejen rundt om øen.

Til mediet forklarer en talsperson fra Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge Authority, at det computergenererede design viser en ideel effekt.

Han fortæller, at myndigheden har registreret de seneste bekymringer, men fastholder, at bølgebryderne er lavet med forstærket beton, og at bølger ikke skulle kunne flytte rundt på dem.

Forsinkelser, budgetskred og dødsulykker

Også Hongkongs leder, Carrie Lam, har forsøgt at forsikre kritikerne om, at der ikke er grund til bekymring. Hun fastslog i fredags, at sikkerheden på broen er "videnskabeligt bevist".

- Jeg håber ikke, at alle nu vil tvivle på projektets design, bare fordi nogle har taget billeder eller er kommet med nogle kommentarer, udtalte hun fredag ifølge South China Morning Post.

Det omfattende byggeprojekt har været i gang siden 2009 og har siden da været plaget af skandalesager, herunder store budgetoverskridelser, forsinkelser, dødsulykker og forfalskede testresultater.

Der har tidligere været meldinger om, at broen kunne åbne så tidligt som i midten af 2018, men der er endnu ikke sat nogen officiel dato på.