FBI jager flymekaniker, som kan være skyld i 110 personers død

16x9
Efterforskere i vandet i Florida Everglades dagen efter ValuJet 592 styrtede i 1996. Foto: Chris Bernacchi / Scanpix Denmark

110 mennesker blev dræbt, da et ValuJet-fly styrtede i Florida. Nu peger alt på, at én mand var ansvarlig for ulykken. Men hvor er han?

Snart er det 22 år siden, men FBI har stadig ikke opgivet at stille nogen til ansvar for ulykken, hvor et ValuJet-fly den 11. maj 1996 styrtede ned i Everglades i Florida og dræbte 110 passagerer og besætningsmedlemmer.

Og særligt én person har i årenes løb været i myndighedernes søgelys. Derfor går FBI nu aktivt ind og tilbyder en findeløn på 10.000 dollars. Samtidig offentliggøres en fantomtegning af personen, i håb om at det kan føre til nye spor i sagen, skriver CNN.

Det drejer sig om den nu 48-årige tidligere lufthavnsmekaniker Mauro Ociel Valenzuela-Reyes.

Har levet og åndet for det

I 1999 gik han under jorden efter at være blevet sigtet i sagen i forbindelse med det arbejde, som han foretog på ValuJet-flyet lige op til ulykken.

- Vi har i årenes løb forsøgt at finde ham. Det genererer mig. Jeg har levet og åndet for det i mange mange år, siger FBI Miami Special Agent Jacqueline Fruge, som har ledet efterforskningen i alle årene efter ulykken.

Fantomtegningen viser en ældet Mauro Ociel Valenzuela-Reyes, som han muligvis ser ud i dag - 19 år efter han forsvandt fra jordens overflade. Hans ekskone og børn har boet i Atlanta, men han har også familie i Santiago i Chile, og FBI har mistanke om, at han kan være vendt tilbage dertil og i dag holder sig skjult under et nyt navn og en falsk identitet. 

Blomster og bamser bliver lagt ved stedet, hvor ValuJet-flyet styrtede.
Blomster og bamser bliver lagt ved stedet, hvor ValuJet-flyet styrtede. Foto: Pool / Scanpix Denmark

Derfor er FBI-billedet af Mauro Ociel Valenzuela-Reyes også sendt dertil i håbet om at bringe nye tips, der kan føre til en ende på sagen.

Op til ulykken var flymekanikeren ansat hos SabreTech, et selskab som ValuJet havde hyret til at sørge for vedligehold af deres fly. Efterforskere på sagen har ifølge FBI konkluderet, at Mauro Ociel Valenzuela-Reyes fejlhåndterede pakningen af iltbeholderne, som blev placeret i flyets lastrum. 

Iltbeholderne manglede sikkerhedslåg, og det fik dem til at antænde i lastrummet, oplyser FBI.

Efterforskere kigger på indsamlede vragdele fra ValuJet 592.
Efterforskere kigger på indsamlede vragdele fra ValuJet 592. Foto: Chris Bernacchi / Scanpix Denmark

Forsøgte at vende om

10 minutter efter ValuJet-flyet var lettet fra Miamis internationale lufthavn, blev branden i lastrummet rapporteret. Piloten besluttede at vende retur, men flyet nåede ikke tilbage, før det styrtede i sumpområdet Everglades.

Tidligere er to andre SabreTech-ansatte frifundet i sagen, mens selve firmaet SabreTech blev fundet skyldig i ikke at have givet ansatte tilstrækkelig oplæring og for skødesløs transport af farligt materiale. 

Daniel Gonzales var en af de Sabretech-ansatte, som blev frikendt. Her er han efter frikendelsen.
Daniel Gonzales var en af de Sabretech-ansatte, som blev frikendt. Her er han efter frikendelsen. Foto: Rhona Wise / Scanpix Denmark

Alt peger nu på Mauro Ociel Valenzuela-Reyes.

Hvis han bliver anholdt, har flymekanikeren udsigt til en sigtelse for at udeblive fra retten. I forvejen er han sigtet for at give falsk vidneforklaring samt for forkert håndtering af farligt materiale.