Danskerne vil have billige Kinavarer - kineserne vil have kvalitet fra Danmark

Kinesiske forbrugere bliver mere kvalitetsbevidste og betaler gerne ekstra for danske produkter, når de handler online.

Danmark har verdensrekord i forbruget af √łkologisk m√¶lk, og danske forbrugere er kendt som kvalitetsbevidste.

Alligevel er danskerne tilsyneladende vilde med at k√łbe billige, ofte risikable, kinesiske varer p√• nettet. S√•ledes er den store kinesiske handelsplatform Wish.com blevet den femte mest popul√¶re hjemmeside, n√•r danskerne k√łber ind p√• nettet, til trods for at mange af varerne er kopier og ikke lever op til sikkerhedskravene i EU.

P√• den ene side vil danskerne have √łkologi¬†og god kvalitet, p√• den anden side vil man gerne spare 20 kroner¬†og s√• k√łbe det billigste junk i Kina

Niels Ralund, Administrerende¬†direkt√łr, Foreningen for Dansk Internethandel

Det er if√łlge Niels Ralund, administrerende¬†direkt√łr i Foreningen for Dansk Internethandel, paradoksalt, fordi der blandt kinesiske forbrugere er en voksende eftersp√łrgsel efter sikre danske produkter, som ofte koster mere i Kina.

-¬†Det er et k√¶mpe paradoks. Danmark er en nation af krejlere. P√• den ene side vil danskerne have¬†√łkologi¬†og god kvalitet, p√• den anden side vil man gerne spare 20 kroner¬†og s√• k√łbe det billigste junk i Kina. Problemet er, at de her produkter slet ikke har v√¶ret gennem dansk kvalitetskontrol,¬†siger Niels Ralund.

For godt til at være sandt?

P√• Wish.com kan man k√łbe et par √łretelefoner for 7 kroner, en kjole for 31 kroner¬†og et mobilcover for 7 kroner.

Det er s√• billigt, at det n√¶sten er for godt til at v√¶re sandt. M√•ske er det √•rsagen til, at der i gennemsnit lander 40.000 pakker fra Kina om dagen i K√łbenhavns Lufthavn.

Problemet med mange af disse produkter er, som Forbrugerrådet Tænk har advaret om, at sikkerheden og kvaliteten er for ringe. Det betyder, at man kan risikere, at der går ild i opladeren, eller at cremen indeholder skadelige kemiske stoffer. 

Kineserne begynder at være mere kvalitetsbevidste. Der oplever jeg, at der er opstået et rigtig godt momentum for danske produkter

Nicolai Prytz, Generalkonsul i Shanghai

På den anden side oplever danske virksomheder en voksende interesse for dyre danske kvalitetsprodukter i den hurtigtvoksende kinesiske middelklasse. Forklaringen på dette paradoks vender vi tilbage til.

-¬†Kinesiske forbrugere bliver mere og mere kritiske. Der er stadig mange, der k√łber det billigste og gerne k√łber kopivarer. Men jeg kan se, bare i de fire √•r¬†jeg har v√¶ret her, at kineserne begynder at v√¶re mere kvalitetsbevidste. Der oplever jeg, at der er opst√•et et rigtig godt momentum for danske produkter, siger Nicolai Prytz, generalkonsul i Shanghai.

Den danske
Den danske "pavillion" på handelsplatformen Tmall er et udstillingsvindue for danske brands, som i stigende grad er efterspurgte i Kina. Foto: Screendump
Jack Ma, stifter af Alibaba Group, der blandt andet har handelsplatformen Tmall, på scenen i storbyen Schenzen under en online shoppingfestival i 2016.
Jack Ma, stifter af Alibaba Group, der blandt andet har handelsplatformen Tmall, på scenen i storbyen Schenzen under en online shoppingfestival i 2016. Foto: Str / Scanpix Denmark

Det er baggrunden for, at Nicolai Prytz har taget initiativ til at skabe en dansk ‚ÄĚpavillon‚ÄĚ p√• Tmall, som er en af de mange platforme, som drives af den kinesiske internetgigant Alibaba. Her kan kinesiske forbrugere opleve et udstillingsvindue til Danmark, der spiller p√• placeringen som et af verdens lykkeligste folk, det rene milj√ł og l√¶kkert dansk design.

Kvalitet hitter

Det er godt et år siden, at den danske pavillon blev lanceret, og der er cirka 20 danske virksomheder, som bliver eksponeret på platformen mod at betale abonnement. Heriblandt Ecco, B&O, Kjeldsen Butter Cookies, Anthon Berg og Arla.

I forbindelse med kinesisk nyt√•r i februar gennemf√łrte Danish Crown en stor kampagne for dansk svinek√łd p√• den danske pavillon, hvor kinesiske forbrugere kunne bestille dansk svinek√łd direkte fra en af Danish Crowns andelshavere p√• Langeland.

Her kunne interesserede kinesiske forbrugere blandt andet l√¶se historien om svineproducenten p√• Langeland, og man kunne se en video fra det sted, hvor grisen voksede op. Det lyder m√•ske underligt i en dansk kontekst, men Kina er notorisk kendt for sine mange f√łdevareskandaler. Ikke mindst melaminskandalen i 2008, som gjorde mere end 300.000 syge og kostede seks¬†b√łrn livet.

Mindst seks babyer d√łde og 300.000 b√łrn blev syge efter at have indtaget moderm√¶lkserstatning, hvori der var blandet det giftige stof melamin.
Mindst seks babyer d√łde og 300.000 b√łrn blev syge efter at have indtaget moderm√¶lkserstatning, hvori der var blandet det giftige stof melamin. Foto: Frederic J. Brown / Scanpix Denmark

Det viste sig dengang, at hele mejeribranchen var pr√¶get af den¬†omfattende snyd med det skadelige kemikalie, som blev tilsat m√¶lk for at f√• det til at se ud, som om¬†proteinindholdet var h√łjere.

Siden har de kinesiske myndigheder arbejdet h√•rdt for at komme problemerne til livs, men det er ikke us√¶dvanligt at l√¶se historier om falsk oksek√łd, som i virkeligheden er √¶selk√łd, der er farvet m√łrkt, eller affaldsolie fra restauranter, som bliver filtreret og h√¶ldt p√• nye flasker.

Radio Free Asia lavede i 2013 et indslag, der illustrerer, hvordan det foregår.

Men s√• sent som sidste √•r¬†blev en restaurantk√¶de i det √łstlige Kina, if√łlge South China Morning Post, afsl√łret i at bruge affaldsolie.

Derfor ser Nicolai Prytz ogs√• et stort potentiale for danske f√łdevarer.

- Jeg tror, at potentialet for f√łdevarer er stort. Kineserne er villige til at betale en h√łjere pris for danske f√łdevarer. For det f√łrste fordi vi har et godt image, n√•r det g√¶lder f√łdevaresikkerhed i Danmark. Vi har et rigtig godt kontrolsystem, og vi har v√¶ret gode til at fort√¶lle den historie i Kina. Det er det, man k√łber sig ind i, n√•r man k√łber danske varer p√• Tmall, siger Nicolai Prytz.

Flere faktorer spiller ind

Men hvad er √•rsagen til paradokset om, at et stigende antal danskere samtidig er begyndt at k√łbe de helt billige og ofte usikre varer p√• nettet i Kina?

Svaret er sandsynligvis, at det er blevet muligt på grund af internethandlen, men også fordi danskerne er opdraget anderledes, mener Niels Ralund fra Foreningen for Dansk Internethandel.

- Kineserne ved, at de selv skal v√¶re opm√¶rksomme, men vi er vokset op i et samfund, hvor vi er vant til, at myndighederne passer p√• os. S√• vi har en form for blind tiltro til samfundet og dermed ogs√• til, at det samme er g√¶ldende, n√•r vi k√łber ind p√• egen h√•nd ude i verden. Vi er p√• en m√•de dejligt naive.

Kineserne ved, at de selv skal være opmærksomme, men vi er vokset op i et samfund, hvor vi er vant til, at myndighederne passer på os. (...) Vi er på en måde dejligt naive

Niels Ralund, Administrerende¬†direkt√łr, Foreningen for Dansk Internethandel

En anden årsag til at Wish.com er blevet så populær i Danmark, er at konkurrencen ikke er fair i forhold til de danske netbutikker.

Det skyldes, at kinesiske virksomheder kan sende varer til danskerne, der har en v√¶rdi p√• under 80 kroner, uden at betale moms og told af det. Derfor er det ofte pr√¶cis det bel√łb, der st√•r anf√łrt som pakkens v√¶rdi ‚Äď uanset hvad der er i den.

Når en dansk virksomhed importerer en vare fra Kina, som udbydes i en dansk webbutik, skal der betales afgifter, og det mener Foreningen for Dansk Internethandel er konkurrenceforvridende. Derfor arbejder man nu på at overbevise danske politikere om, at grænsen skal sættes ned til 0 kroner, ligesom man for nyligt har gjort i Sverige.