Udland

Fund af 500 år gamle værker løser gåde om stor mester

Et af de nyopdagede malerier af Rafael, kvindeskikkelsen 'Retfærdigheden' (udsnit) Wikimedia Commons

En restaurering har afsløret to oliemalerier på en væg i Vatikanet, og det har løst en gammel gåde om Rafaels sidste værker.

Kunsthistorikere er overbeviste om, at de har fundet de to sidste malerier, som den store italienske renæssancemaler Rafael nåede at male, før han døde i 1520.

Malerierne er fundet på det mest oplagte sted, man kan forestille sig, nemlig på to vægge i Vatikanet, hvor Rafael havde arbejdet i årevis lige op til sin død.

Men de er først blevet opdaget og tilskrevet den gamle mester selv i forbindelse med en stor restaurering af det værelse, hvor de er malet på væggen.

De to malerier forestiller to kvindeskikkelser, der skal repræsentere ’Retfærdighed’ og ’Venskab’.

- Det er en fantastisk fornemmelse. Når vi ved, at det sandsynligvis var det sidste, Rafael fik malet, så er det, som om du kan føle ’maestroens’ tilstedeværelse, siger Vatikanets chefkonservator, Fabio Piacentini, til CNN.

De tre mestre

Malerierne stammer fra den italienske renæssances allerstørste periode, da paven i Rom havde sat flere af den italienske kunstverdens allerstørste navne i sving for at udsmykke Vatikanet.

Rafael havde fået til opgave at dekorere vægge og lofter i en række værelser i pavens private kvarterer. Samtidigt arbejdede Michelangelo inde ved siden af med at udsmykke loftet i Det Sixtinske Kapel, mens periodens tredje store mester, Leonardo da Vinci, også boede i Rom.

Eksperimenterede med olie

Rafael havde nået at færdiggøre tre af pavens værelser og var så småt gået i gang med det fjerde – den største af salene - da han i 1520 blev syg og døde, blot 37 år gammel.

I dette værelse havde han tilsyneladende eksperimenteret med at male oliemaleri i stedet for at male med fresco-teknik, sådan som man plejede. Men da han døde, blev hans to færdige malerier i den store sal malet over af hans assistenter, da de gjorde salen færdig efter Rafaels død.

Historien om Rafaels oliemalerier på væggen blev imidlertid bevaret for eftertiden i en bog, der blev skrevet 30 år efter hans død. I bogen blev det noteret, at Rafael havde eksperimenteret og malet to oliemalerier.

En del af Rafaels udsmykning i pavens værelser i Vatikanet

Forsigtig restaurering

Næsten 500 år senere – tidligere i år - gik Vatikanets museumsfolk så i gang med forsigtigt at renovere den store sal. Til deres overraskelse viste infrarøde og ultraviolette fotografier af de mange lag af overmalede vægge, at to skjulte billeder ikke var malet i fresco-teknik, men var oliemalerier.

Det var første stærke indicie, og efter at have kigget grundigt på de to malerier er eksperterne ikke i tvivl:

- Ved at analysere malerierne fandt vi ud af, at de helt sikkert er malet af den store mester Rafael. Han malede med olie på væggene, hvilket var en virkeligt usædvanlig teknik. Rensningen og bortskaffelsen af århundreders restaureringer har afsløret den store mesters typiske malerteknikker, siger chefkonservator Fabio Piacentini til den italienske avis La Stampa.

Eksperterne har også opdaget, at netop disse malerier ikke er streget op på væggen først – sådan som mindre geniale malere ville have gjort. Malerierne er malet direkte, som kun en stor mester efter Fabio Piacentinis mening kan gøre det.

'En efteraber'

De fire værelser i pavens bolig i Vatikanet er i dag kendt som ’Rafaels Værelser’ og anses for at være Rafaels hovedværk.

En næsten enig kunstverden har hyldet udsmykningen som genial. Når vi skriver ’næsten enig’, så er det fordi Rafaels kollega i Vatikanet Michelangelo ikke er helt enig.

Han mente Rafael var en efteraber, der lod sig inspirere lidt for tydeligt af Michelangelos eget arbejde i Det Sixtinske Kapel.