Udland

Mystik om skib, der sejler rundt i otte-taller: Er det styret af Nordkorea?

Hao Fan 6. Sergei Skriabin / MarineTraffic

FN mistænker fire navngivne fragtskibe for at bryde sanktionerne mod Nordkorea. Et af skibene har opført sig mystisk lige siden.

Det 140 meter lange fragtskib Hao Fan 6 har haft et meget specielt efterår.

Fragtskibet var et af fire skibe, der den 10. oktober blev ramt af FN’s skærpede sanktioner mod Nordkorea. Skibet er mistænkt for at bryde FN's regler ved at sejle sanktionsramt kul fra Nordkorea til Kina, og som straf fik det forbud mod at gå i havn noget sted i verden.

Samme dag forsvandt skibet sporløst fra sin position ud for Sydkorea. Ikke fordi skibet sank, men fordi kaptajnen afbrød den sender ombord, der skal gøre det muligt at kontrollere positionen og ruten for alle store fragtskibe.

Den næste måned vidste ingen, hvor skibet befandt sig, men den 13. november blev senderen slået til igen. Siden har overvågningssiden Big Ocean Data igen kunnet følge skibets rute – og resultatet er overraskende:

Siden midt i november har Hao Fan 6 sejlet rundt i otte-taller tæt på den kinesiske kyst ved Zhoushan.

Rundt og rundt – uden at være på vej noget sted hen.

Under caribisk flag

Det sanktionsramte fragtskibs mærkelige opførsel har fået den amerikanske tv-station CNN til at se nærmere på fartøjets ejerforhold og historie.

Fragtskibet er en såkaldt bulk carrier, det vil sige et fragtskib bygget til at transportere gods i løs vægt i store lastrum. Det kan for eksempel være kul, korn eller jernmalm.

Hao Fan 6 sejler under den lille caribiske østat Saint Kitts and Nevis’ flag, men er ejet af et firma i Hong Kong ved navn Trendy Sunshine Hong Kong Limited. Firmaet har dog ikke noget kontor i Hong Kong, men har adresse hos Hong Kong-firmaet SBC International, der har specialiseret sig i at agere firmaadresse for mere end 400.000 kunder.

Ifølge CNN er det ikke usædvanligt, at firmaer, der er i konflikt med FN’s sanktioner mod Nordkorea, har moderselskaber i Hong Kong, fordi kontrollen med selskaberne er forholdsvis mild der.

En kinesisk cementhandler

CNN's detektivarbejde afslører imidlertid, at mystikken ikke slutter der. Ejeren af Trendy Sunshine Hong Kong Limited er en kinesisk forretningsmand fra Rongcheng ved navn Yue Diangang. Han har i øvrigt ikke noget med skibsfart eller shipping at gøre, men tjener sine penge på handel med cement.

Endelig viser skibsregistrene, at Trendy Sunshine Hong Kong Limited har overladt administrationen til et firma ved navn Shen Zhong International Shipping – endnu et firma uden selvstændig adresse eller kontor, der hører hjemme hos SBC International.

- Det er virkeligt mystisk. Vi ser ikke de mennesker, som jeg ville forvente at se, bag disse firmaer, siger en amerikansk ekspert i firmakonstruktioner til CNN. Jessika Knight er analysechef i Washington-firmaet Sayari Analytics, der forsker i forbindelser mellem selskaber overalt på kloden.

- Det er ikke det, man forventer af et almindeligt skib. Det ligner mere det, man ville forvente i sager, hvor vi allerede ved, at der foregår mærkelige ting, siger hun.

Overvågningskort fra MarineTraffic, der følger den internationale skibstrafik. I den røde firkant, ud for den kinesiske kyst, ligger Hao Fan 6 - tilsyneladende uden at være på vej nogen steder hen.

Nordkoreansk kul

Mistanken er, at skibet i virkeligheden er kontrolleret af Nordkorea og systematisk har været brugt til at bryde sanktionerne mod landet ved at fragte kul fra Nordkorea til Kina.

Det kan ikke bevises, men data fra senderen ombord viser, at fragtskibet flere gange har befundet sig på positioner i nærheden af den nordkoreanske havn Nampo og i nærheden af den kinesiske havn Lanshan, der rummer en stor kulterminal. Ind imellem har der så været adskillige kortere perioder, hvor senderen har været slået fra.

Hårdeste sanktioner

Mistanken var i oktober nok til, at FN indførte hårde sanktioner mod Hao Fan 6 og tre andre skibe. Ifølge nyhedsbureauet AP var det første gang nogensinde, at FN forbød skibe adgang til alle havne i verden.

For Hao Fan 6 har det foreløbig ført til, at skibets kaptajn har lagt ruten fast ud for Kinas kyst.

Rundt og rundt i ottetaller.