Udland

Nu er togturen Berlin-München hurtigere end København-Aalborg

Det skulle tage et kvart århundrede, og den endte med at blive dobbelt så dyr som planlagt, men nu er Tysklands nye højhastighedsstrækning klar.

Klokken 16.15 fredag eftermiddag rykkede de to tyske storbyer Berlin og München lidt tættere sammen. To timer for at være mere præcis.

For med det rød-hvide ICE-togs ankomst fra München til Berlin markerer de tyske jernbaner, Deutsche Bahn, indvielsen af Tysklands største infrastrukturprojekt, nemlig bygningen af den nye højhastighedsbane, der skærer rejsetiden mellem de to millionbyer ned til under fire timer og dermed giver jernbanen gode chancer for at lokke flypassagerer ned i skinnehøjde.

Til sammenligning tager det fire timer og 18 minutter at tage lyntoget fra København til Aalborg.

Særtoget med den bayerske ministerpræsident Horst Seehofer i spidsen gav sig dog lidt bedre tid til turen denne fredagstur, for undervejs skulle der være tid til at fejre begivenheden på banegårdene i Nürnberg, Erfurt, Leipzig og Wittenberg og selvfølgelig også på endestationen i Berlin, hvor forbundskansler Angela Merkel tog imod på hovedbanegården.

Den nye jernbanelinje kan konkurrere med fly, når det gælder transporttid.

Så selv om der ikke har været registreret nogen geologiske forskydninger, der har skubbet München og Berlin fysisk tættere på hinanden, så var det altså en dag, hvor Syd- og Nordøst-Tyskland voksede lidt bedre sammen..

Fra enhed til forfald

26 år og 75 milliarder kroner har det kostet at nå så vidt. Det er ikke bare Tysklands største infrastrukturprojekt, der bliver taget i brug denne weekend, men også en af de længstvarende.

Faktisk var der længe tvivl om, hvorvidt projektet nogensinde blev til noget. Det blev vedtaget i de første euforiske år efter genforeningen af Øst- og Vesttyskland. Nu skulle det nye Tyskland for alvor bindes sammen, så derfor besluttede Forbundsdagen at investere i en række trafikprojekter under overskriften ”Trafikprojekt Tysklands Enhed”.

VDE 8, som det officielt hed, blev sat i gang allerede i 1992, og det var meningen, at højhastighedstogene skulle begynde at køre allerede ved årtusindskiftet. Men i 1999 besluttede den rød-grønne forbundsregering under Gerhard Schröder at afbryde anlægsarbejdet. Resultatet var, at mange brobyggerier fik lov at forfalde.

Tysklands forbundskansler Angela Merkel signerer et tog i anledning af, at den nye strækning åbner.

Først i 2006 blev det besluttet at fortsætte projektet, som lader jernbanen skære en meget mere direkte vej gennem den meget kuperede delstat Thüringen, hvor intercitytogene ellers må snegle sig gennem utallige dalsænkninger.

Men fra og med i dag går det i stedet ligeud det meste af tiden, og passagerne i ICE-Springer-toget kan glæde sig over, at hastigheden når op på 300 kilometer i timen. På den nybyggede 107 kilometer lange bane mellem Erfurt i Thüringen og Ebensfeld ved Bamberg i Bayern går det fra tunnel til tunnel eller over nye dalbroer gennem Mittelgebirge. De længste tunnelrør er 8,3 og 7,4 kilometers lange, i alt er der boret 22 tunnelrør og bygget 29 broer. Men hvad gør man ikke for at rykke oktoberfesten lidt tættere på Berlin!

Store forventninger

Med den nye køreplan der træder i kraft fra på søndag, kommer der dagligt til at køre tre direkte tog i hver retning mellem Berlin og München. De klarer turen på 3 timer og 55 minutter, så Deutsche Bahn har store forventninger. Man håber på at kunne fordoble passagertallet på den 623 kilometer lange strækning til 3,6 millioner om året, og det især på bekostningen af indenrigsflyvningen.

Rejsen gøres i de tyske ICE-tog.

For godt nok tager det kun en times tid at flyve mellem de to storbyer, men når hele timeregnskabet gøres op, så kan toget sagtens konkurrere, især fordi passagerne bliver transporteret direkte fra centrum til centrum. De tyske jernbaner benytter dog også lige lejligheden til at sætte prisen et pænt hak i vejret, en enkeltbillet i den dyre, fleksible kategori vil komme til at koste over 1100 kroner.

Forsinket og fordyret

26 års byggetid og en pris, der blev dobbelt så dyr som planlagt. I det mindste kan tyskerne i dag glæde sig over, at ” Trafikprojekt Tysklands Enhed Nummer 8” er blevet til virkelighed, for skandaleramte projekter er der nemlig mange af.

I Berlin er den nye lufthavn over fem år forsinket, og ingen aner, hvornår det første fly kan lette derfra. I Stuttgart skal man i den kommende uge tage stilling til, om man skal fortsætte eller helt aflyse et andet skandaleramt storprojekt, bygningen af en ny banegård, som foreløbig er blevet tre gange så dyr som planlagt og tre år forsinket.

Forsinkelser og aflysninger er i øvrigt også noget, der plager togdriften såvel i Tyskland som i Danmark. Men som en journalist syrligt bemærkede om ICE-særtoget med de mange prominente gæster fredag eftermiddag, mon ikke vi kan regne med at lige præcis dét tog vil ankomme til tiden!