Forskere bringer os stort skridt nærmere landbrug på Mars

Simulering af hvordan et lukket økosystem på Mars kunne se ud. Foto: Wageningen University

Et team af hollandske forskere er lykkedes med at få regnorme til at yngle i en simuleret jordprøve fra Mars.

Det lyder måske som en lille opdagelse i det store billede, men faktisk er det helt afgørende, hvis vi nogensinde skal gøre os forhåbninger om at kolonisere vores naboplanet Mars.

Forskere fra det hollandske universitet Wageningen har siden 2013 forsøgt at dyrke planter i en simuleret udgave af jorden fra Mars. Og for omkring en uge siden fik de et væsentligt gennembrud.

I en af deres testbokse fandt de nemlig to små baby-regnorme.

Et stort skridt nærmere

Opdagelsen er vigtig, fordi forskerne kun havde sat voksne regnorme ud i prøverne. Det betyder altså, at regnorme kan trives godt nok i Mars' jord til at yngle. Og det er så vidt vides første gang, det er lykkes.

- For at få organisk materiale til at fungere i jorden skal vi bruge orme. At vi nu har fået to unge søskende betyder ikke bare, at ormene kan leve i jorden, men at de også kan producere en næste generation. Det er afgørende for at skabe et bæredygtigt økosystem, siger biolog Wieger Wamelink, som leder projektet, til TV 2.

Regnorme er vigtige i jorden, fordi de omdanner dødt organisk materiale til vigtige mineraler. De borer også huller i jorden, som gør den nemmere at vande. Med andre ord er det altså afgørende for en eventuel kolonisering af Mars, at orme kan trives i jorden.

- Det her er helt sikkert ét skridt nærmere at dyrke afgrøder på Mars til fremtidige menneskelige marsboere, siger Wieger Wamelink.

Det var i en af disse prøver med rucola, forskerne fandt de to nyfødte orme.
Det var i en af disse prøver med rucola, forskerne fandt de to nyfødte orme. Foto: Wieger Wamelink / Wageningen

Muligt at gro mange afgrøder

Det er det amerikanske rumfartsagentur Nasa, der står bag den simulerede jord fra Mars. Den er baseret på vulkansk jord fra Hawaii.

Ved brug af svinegødning er det lykkedes forskerne at gro en række forskellige grøntsager i jorden. Blandt andet kartofler, radiser, tomater, ærter, bønner og gulerødder. De er blevet testet grundigt og kan sagtens spises af mennesker. Gødningen fungerer som erstatning for menneskegødning, som menes at være den bedste løsning til rigtigt landbrug på Mars.

- Resultaterne har virkelig været overvældende, fortæller Wieger Wamelink.

Projektet forudsætter, at man skal vokse grøntsager i et kontrolleret indendørs økosystem, da det ikke er muligt at gro afgrøder udenfor.