Dove forvandlede sort kvinde til hvid i reklame

16x9
Dove får kritik for at være racistisk efter reklame. Foto: Dove

Reklamen bliver stadigvæk delt på Twitter.

- Vi beklager dybt over for de, der er blevet stødt.

Hudplejefirmaet Dove måtte lørdag komme med både en undskyldning og en forklaring.

Årsagen er billederne fra reklamen, som viser en mørk kvinde, der tager sin t-shirt af for herefter at blive til en hvid kvinde efter at have brugt en sæbe fra Dove.

Billederne har i den grad bragt Dove i strid modvind, men ifølge folkene bag reklamen var det ikke hensigten at støde nogen.

Har været i modvind før

Billederne blev senere trukket tilbage, men bliver fortsat delt af brugere på sociale medier.

Flere skriver, at de aldrig køber produkter hos firmaet igen. En anden har delt en video, som viser en sæbe fra Dove, der bliver smidt i skraldespanden.

En kvinde på Twitter minder også om, at det er ikke første gang, at Dove, der ejes af Unilever, beskyldes for racisme.

Tilbage i 2011 viste hudplejefirmaet en reklame, hvor tre kvinder stod foran to billeder med teksten 'før' og 'efter', som ifølge kritikere signalerede, at huden blev renere, jo lysere huden blev, da den mørkeste af kvinderne stod foran 'før-billedet', hvor den lyseste stod foran 'efter-billedet'.

Også dengang lød det fra firmaet, at meningen med reklamen var blevet misforstået.

Andre på Twitter deler billeder af en creme fra Dove, der plejer "normal til mørk hud".

Herhjemme kom Matas sidste år ud i en lignende situation.

En creme fra butikskædens eget mærke ville ifølge beskrivelsen give "normal til mørk" hudfarve, og den formulering skabte så meget debat på Facebook, at Matas ændrede emballagen.

Hej Matas, I har lavet en bruncreme, eller hvad man kalder den slags nu til dags, som lige får kaldt 'mørk hud' det...

Posted by Andreas Herold on Tuesday, May 31, 2016

Matas fik hurtigt svaret brugerne på Facebook og forklaret, at det aldrig var hensigten at diskriminere nogen med ordene "normal hud".

- Men for at undgå misforståelser vil vi ved næste produktion gå bort fra at skrive normal om en hudfarve på emballagen, skrev Matas dengang på Facebook.

Mand blev vasket hvid

Ligeledes blev en reklame sidste år kaldt for "den mest racistiske reklame nogensinde", da et kinesisk vaskepulvermærke viste en mørkhudet mand komme ind i et vaskerum til en asiatisk kvinde. Har har maling i ansigtet og på sin hvide t-shirt.

Da manden forsøger at kysse kvinden, bliver han afvist, hvorefter hun giver ham vaskepulver i munden og putter ham i vaskemaskinen.

Efter at være blevet vasket kommer en mand op igen, som nu er hvid og asiatisk.

I Kina, hvor reklamen blev vist på både tv og i biografen, var befolkningen splittede omkring budskabet.

På de sociale medier var brugere kritiske og kaldte den for racistisk, mens andre ikke forstod, hvorfor reklamen blev kritiseret i vesten.

Talsmanden for firmaet bag reklamen udtalte efter kritikken, at vestlige medier måske havde overreageret.

- Vi havde ingen andre intentioner end at promovere produktet, og vi tænkte aldrig på racisme. De udenlandske medier er måske for følsomme omkring reklamen, lød det fra talsmanden.