Udland

Smugler migranter mod Europa: - Hvis jeg ikke gør det, så finder de en anden

Den livsfarlige tur gennem Sahara er første udfordring for vestafrikanske migranter, der drømmer om Europa. TV 2 rejste med det første stykke.

Tyve mænd og drenge sidder op ad den lerklinede mur. De stirrer frem for sig og taler ikke sammen. Om få minutter begynder deres livsfarlige tur gennem ørkenen.

Vi befinder os i Niger i smuglerbyen Agadez i den sydlige udkant af Sahara. Målet er Libyen på den anden side af ørkenen. For nogle er det slutdestinationen. Andre vil gerne videre til Europa.

Det er ikke mig, der tvinger dem til at gøre det. De kommer selv til mig med deres penge.

Menneskesmugler

Som de fleste af de migranter, der kommer gennem Agadez fra hele Vestafrika, drømmer de formentlig om at få arbejde og sende penge hjem til deres fattige familier.

- Jeg ved, det er en stor risiko, men jeg føler ikke, jeg har noget valg. Her er der ingen fremtid. Så jeg er villig til at risikere alt, forklarer Muhammed fra Niger, som har bundet sit hvide tørklæde om ansigtet på ørkenmanér.

Ørkenen er et farligt sted. Migranterne kan risikere at møde bevæbnede røverbander, der er klar til at slå dem ihjel for at få de få værdier, de har med. De risikerer også at blive efterladt af deres chauffør og tørste ihjel et sted mellem sandbankerne.

Militæret patruljerer ørkenen, og chaufførerne er bange for at blive opdaget. Der er talrige historier om chauffører, der har efterladt passagererne, fordi de hurtigere kan køre fra militæret uden vægten af 25 personer på ladet af deres pickup.

Hvis militæret får fat i dem, bliver de taget med tilbage til Agadez. Så har de mistet de omkring 1300 kroner, som rejsen kostede. I mange tilfælde er det penge, som deres ludfattige familier har skrabet sammen for at sende dem afsted i håb om, at de kan skabe en bedre fremtid.

Nervøs smugler

Smugleren er tydeligt nervøs over at skulle have TV 2s hold med på den første del af rejsen. Da vi standser ved huset, får vi besked på at skynde os fra bilen og ind i gården, så ingen når at se, at vi er der. Han vil ikke vække opsigt. Hvis han bliver taget for menneskesmugling, er straffen fem års fængsel. I gården hos de ventende migranter er vi skjult bag høje mure.

Smugleren har ingen skrupler ved at sende dem afsted, selvom rejsen er farlig.

- Hvis jeg ikke gør det, så finder de en anden smugler. Og så tager han dem med. Det er ikke mig, der tvinger dem til at gøre det. De kommer selv til mig med deres penge, siger han.

Afgang mod ørkenen

Det er tid til afgang. Pickuppen venter uden for gårdens metalport. Igen skal det gå hurtigt for at vække mindst mulig opsigt. Migranterne går ud én for én og stiger om bord. 19 mennesker klemmes sammen på ladet og to sætter sig foran sammen med chaufføren. I en landsby lidt ude i ørkenen venter to passagerer mere. Det er mange mennesker på så lidt plads.

- Man skal kun sidde der i få minutter for at forstå, hvor rædselsfuldt det vil være at skulle sidde der i fem dage med ørkenstorme og med meget lidt vand, siger TV 2s korrespondent, Rasmus Tantholdt, der sidder klemt inde blandt migranterne på ladet.

Mange sidder med benene ud over kanten.

Som regel kører bilerne med høj hastighed gennem det ujævne landskab - og hvis nogen falder af, er det ikke alle chauffører, der standser for at samle dem op. Selv uden den slags ulykker er rejsen hård.

- Vi sad så tæt, at jeg ikke kunne bevæge mig. Jeg fik krampe i mit ene ben i løbet af et kvarter, fordi man sidder helt låst fast. Og så bumler det frem og tilbage, fordi der ikke rigtigt er veje i ørkenen. Og når man sidder så tæt, kommer man også til at svede enormt meget – og her bliver omkring 40 grader i skyggen hver dag. Så man får brug for utroligt meget vand. Men det er begrænset, hvor meget vand, man kan tage med, når man er 24 personer i en pickuptruck, fortæller Rasmus Tantholdt.

Hver migrant har typisk en dunk med fem liter vand med på turen. Og chaufføren har nogle store beholdere med ekstra vand. Det skal holde til den første brønd, der ligger omkring 300 kilometer fra Agadez.

Turen gennem ørkenen kan hurtigst gøres på fire dage – men efter militæret i september sidste år begyndte at gå målrettet efter at arrestere menneskesmuglere og beslaglægge deres biler, kører man typisk en mere kringlet vej for at undgå opmærksomhed. Så tager rejsen seks til syv dage.

Drømmer om at komme til Frankrig

De første få kilometer af vejen er tilbagelagt. Forude venter en rejse på mange hundreder kilometer, som for fleres vedkommende vil tage mange måneder. Mange tager til det sydlige Libyen uden penge og arbejder en periode for at tjene til rejsen til de nordlige kystbyer og over Middelhavet til Europa.

Frankrig er målet for en af de mænd, der sidder på ladet.           

- Folk har fortalt mig, at man kan tjene mange penge i Frankrig. Så det er der, jeg vil hen, forklarer han.

Han har brug for at tjene penge for at hjælpe sin familie.

- Jeg ved, at det er meget risikabelt at rejse gennem Sahara. Men det er en risiko, jeg er villig til at løbe for at overleve. Jeg har ikke engang et hus at bo i i Nigeria. Så jeg vil risikere det for at hjælpe min familie ud af fattigdom, siger han.

Snart vil migranterne gøre et sidste stop for at købe proviant til turen. Det sker i en af de allersidste landsbyer, før de bevæger sig ud i et landskab med hundredvis af kilometer uden byer, uden mad og næsten uden mennesker.

Før det standser bilen kort for at smide Rasmus Tantholdt og TV 2s hold af. Vi tør ikke køre med længere.

Se Rasmus Tantholdts tur med mennesmuglerne her:

En menneskesmugler i Niger mener, at andre vil gøre det samme som ham, hvis han stoppede. Video: Mads Therkildsen

MIGRATIONSRUTER I VESTAFRIKA