Lastbil pløjede ind i menneskemængde i Stockholm: Betonklodser er ikke nok - sådan kan man sikre sig
Ifølge Sikkerhedsbranchen er betonklodser slet ikke nok til at stoppe en lastbil på vej ind i en folkemængde.
Efter terrorangrebet med lastbil i Berlin i december satte politiet betonklodser op flere steder i København.
Men om det samme kommer til at ske oven på fredagens angreb på gågaden Drottninggatan i Stockholm, er endnu uvist.
TV 2 har lørdag spurgt Københavns Politi, om der er nye tiltag på vej, men her er meldingen ”ingen kommentarer”.
Fredag skrev Rigspolitiet på Twitter, at det løbende vil blive vurderet, ”om det er nødvendigt med yderligere tiltag herhjemme”, men at dansk politi i forvejen er i forhøjet beredskab. Lørdag morgen er meldingen fra Rigspolitiets pressetjeneste den samme.
Kritik af betonklodser: "Som en varm kniv i smør"
Da politiet i december satte betonklodser op foran blandt andet Tivoli og på Strøget, fortalte Sikkerhedsbranchen til TV 2, at det langt fra er nok til at stoppe en lastbil i høj fart.
- Man kan være heldig, at lastbilen bliver beskadiget, så den ikke kan køre så langt, men den ryger jo igennem betonklodserne som en varm kniv i smør, sagde Kasper Skov-Mikkelsen, der er direktør i Sikkerhedsbranchen.
Han tilføjede, at det som en hurtig og foreløbig reaktion kan være udmærket at sætte betonklodser op. De er ikke fuldstændigt ubrugelige og kan være med til at sende et signal, men hvis myndighederne vurderer, at der på længere sigt er en reel risiko et bestemt sted, skal der mere holdbare løsninger til, lød det fra Kasper Skov-Mikkelsen.
Han fremhævede forskellige alternativer, der både er mere sikre, men også kønnere at se på end betonklodserne.
Det drejer sig om de såkaldte ”bollards”, som er tykke stolper, der effektivt stopper en lastbil. En standardlastbil på 7,5 ton vil med en hastighed på 50 kilometer i timen stoppe helt op ved mødet med dem. Lastbilen bliver godt og grundigt ødelagt, og i modsætning til betonklodserne har den ikke mulighed for at fortsætte kørslen.
Det er også muligt at spænde en form for wire eller net ud mellem de faste stolper. Nettet kan, som det ses i videoen øverst, også effektivt stoppe en lastbil, men har ligesom de faste stolper den ulempe, at det kan være svært at evakuere et område, hvis det er ”hegnet” for godt ind.
Opfordrer chauffører til låse lastbiler
Angrebet i Stockholm fredag fandt sted på Drottninggatan, som er en gågade lig Strøget i København.
Lastbilen tilhørte bryggeriet Spendrups og blev stjålet få sekunder før angrebet.
- Vi har talt med vores chauffør, og han siger, at var ved at levere til en kunde, steg ud af bilen og derefter skulle en person være sprunget ind i kabinen og stjålet lastbilen. Chaufføren er uskadt og er nu med politiet, sagde Spendrups kommunikationsdirektør, Mårten Lyth, fredag.
Ifølge sikkerhedsrådgiver Jan Jarlbæk viser fredagens hændelse i Stockholm, at politiet alene ikke kan stå for sikkerheden.
Det er også vigtigt, at eksempelvis chauffører er meget opmærksomme, siger han.
- Las os tage udgangspunkt i det her konkrete eksempel (Stockholm, red.) og lad os opdrage vareudbringere til at tage deres nøgler med sig og låse deres bil, når de lader den stå inde på Strøget. Det vil da være første skridt til at forhindre den slags ting her, siger Jan Jarlbæk.