Udland

Efter VW-skandalen: EU rejser sager mod syv lande

I forlængelse af en stor skandale med NOx-udledning i Volkswagen rejser EU-Kommissionen sager mod flere lande.

EU-Kommissionen åbner sag om traktatbrud mod syv medlemslande - herunder Tyskland - for at svigte håndhævningen af EU's billove.

Det sker i forlængelse af skandalen i den tyske bilgigant VW. Ikke alle sagerne er direkte relateret til den store miljøsag i Tyskland.

I en pressemeddelelse skriver EU-Kommissionen, at de syv lande har svigtet deres ansvar og ikke sikret og håndhævet den lovpligtige godkendelse af biltyper.

Ud over Tyskland er der rejst sager mod Tjekkiet, Grækenland, Litauen, Luxembourg, Spanien og Storbritannien.

Disse lande har ifølge EU-Kommissionen undladt at udarbejde sanktioner, der skal afskrække producenter fra at bryde regler for bilers udledning af gasser.

Ifølge skrivelsen har nogle lande også undladt at tage sanktioner i brug, når reglerne er overtrådt. Det gælder Tyskland.

Kan ikke gå direkte ind i sagen

Kommissionen har ikke myndighed til at gå direkte ind i sagen mod Volkswagen. Det hører under national lov.

- Nationale myndigheder over hele EU må sikre, at bilfabrikanterne faktisk overholder loven, siger EU's industrikommissær, Elzbieta Bienkowska.

Tyskland og Storbritannien anklages også for at undlade at sende beviser fra nationale undersøgelser af VW videre til EU.

VW-sagen har udstillet, hvordan den markedsdominerende producent med et lille stykke software kunne snyde myndighederne til at tro, at bilerne var langt mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.

Udledningen af NOx-gasser er skadelig for helbredet. EU har i en rapport fra 2015 anslået, at udledningen af disse gasser betyder, at tusindvis af mennesker dør tidligere end ellers.

Volkswagen har sagt, at 11 millioner dieselbiler verden over var udstyret med snydesoftware.