Udland

Danske bilister skal betale afgift på tyske motorveje

EU godkender tysk vejskat for udenlandske bilister på motorvejene.

Danske og andre udenlandske bilister skal fremover betale vejskat, hvis de vil bruge de tyske motorveje, skriver Flensborg Avis.

Efter flere års forhandlinger er det lykkedes den tyske trafikminister, Alexander Dobrindt (CSU), at nå til enighed med EUs trafikkommissær, Violeta Bulc, om en vejskat (maut), som skal betales af personbiler, der er indregistreret i udlandet.

Officielt gælder infrastrukturafgiften for alle personbiler, men ejere af tysk indregistrerede biler vil få kompensation via en reducering af vægtafgiften.

Uvished for grænsehandlen

Det var netop den sidste del omkring tyske bilisters fritagelse af afgiften, der i sin tid skabte problemer i forhold til EU. Men selv om ikke alle detaljer af den kommende maut offentliggjort, har EU nu godkendt vejskatten. Dog er det endnu uklart, fra hvornår afgiften bliver opkrævet.

Hvad den nye maut betyder for den dansk-tyske grænseregion og især den omfattende grænsehandel, har ingen turdet gisne om.

- Indtil vi kender detaljerne i maut-modellen, er der så mange uvisheder, at det er svært at forholde sig til eventuelle konsekvenser. Så vidt jeg er orienteret, er det endnu ikke meldt ud, hvilke tyske veje der bliver omfattet af vejskatten, og dermed om ordningen overhovedet får indflydelse på den dansk-tyske grænseregion. Vi håber stadig, de mange gode argumenter fra grænseområdet er blevet taget til efterretning, og at der eksempelvis vil være en maut-fri zone i en vis radius omkring grænsen. Alt andet vil være rigtig ærgerligt både for grænsependlerne og området som helhed, sagde adm. direktør for Fleggaard, Mike Simonsen, til Flensborg Avis.

Forargelse i Flensburg

Det vakte i fjor stor forargelse i Flensborg og omegn, at maut-loven blev vedtaget i Forbundsdagen og Forbundsrådet uden at indeholde undtagelsesregler for grænseregionerne, selv om ulemperne ved afgiften også var blevet påpeget af CDU-politikere.

Men når nu loven alligevel skal ændres, så kompromiset med EU kommer med, er der opstået en ny mulighed.

De handlendes sammenslutning og Flensborgs turistchef antyder i øvrigt, at de erhvervsdrivende måske finder på en eller anden form for kompensation for de ekstra udgifter, som danske og andre skandinaviske gæster vil blive afkrævet, når den nye afgift kommer.