Udland

Afsløring: Mærsk-skib forsvandt fra radaren – nu ligger det på farlig strand

Mærsk hævder ikke at have ladet skibe hugge op på udskældt strand i Bangladesh siden 2006. Alligevel ligger et tidligere Mærsk-skib nu på stranden.

Danmarks største virksomhed, Mærsk, har i en årrække markedsført sig selv som et rederi, der får ophugget sine udtjente skibe efter internationale konventioner og med ordentlige forhold for arbejdere og miljø.

Men TV 2 kan nu sammen med Politiken og mediecentret Danwatch afsløre, at virkeligheden er en anden.

Bangladesh er et af de værste steder i verden at få ophugget skibe, da både arbejdere og miljøet udsættes for store risici. Alligevel er det her, på en strand lidt uden for byen Chittagong, at et af Mærsks tidligere skibe, North Sea Producer, nu ligger til ophugning.

Bogstaverne er skrabet af, men navnet kan stadig læses på North Sea Producer.

Skibet hed oprindeligt Dagmar Mærsk, er bygget på Lindøværftet i Danmark og har sejlet for Mærsk siden 1980’erne som en slags flydende oliefabrik i Nordsøen.

Men i marts i år blev skibets GPS pludselig slukket, da det lå ved kaj i Middlesbrough i England.

Herefter blev det i al ubemærkethed trukket af en slæbebåd her til Chittagong i Bangladesh.

Ekspert: Mærsk bryder med reglerne

Skibene i Bangladesh ophugges direkte på en åben strand under forhold, hvor de lokale arbejdere dagligt sætter livet på spil. Alene i år har 17 arbejdere mistet livet i ulykker på skibsværfterne.

Hertil kommer problemer med omfattende forurening, og forholdene er så alvorlige, at det var direkte ulovligt at få et skib ophugget her, hvis det var under dansk flag. Men det er det ikke.

Lokale i Chittagong, Bangladesh, spiller bold på stranden, hvor store skibe ophugges og forurener.

Skibet, der nu ligger på stranden ved Chittagong, var ejet af firmaet North Sea Production Company – et firma som Mærsk ejer 50 procent af – men firmaet besluttede i august sidste år at tage skibet ud af drift.

Herefter blev det solgt til en såkaldt cash-buyer, som er specialister i at skrotte skibe, og herefter blev det altså sejlet fra England til Bangladesh.

Men selvom Mærsk skilte sig af med skibet, har rederiet fortsat et ansvar. Det mener Poul Hauch Fenger, forsvars- og menneskeretsadvokat, som også er ekspert i international ret. 

- Mærsk har et ansvar ifølge FN's retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv. Selve den ånd, som de her principper er bygget op omkring, den er brudt i det her tilfælde, siger han til TV 2.

Mærsk beklager, men afviser ansvar

For rederierne kan der være millioner at spare ved at bruge strandene i Bangladesh frem for værfterne i Kina og Tyrkiet, hvor ophugningen sker efter de internationale konventioner. 

Mærsk har flere gange udtalt sig om vigtigheden ved bæredygtighed og ved at få skibe ophugget under ordnede forhold, og TV 2 har derfor konfronteret Mærsk med optagelser af skibet i Bangladesh.

De beklager, at deres nu tidligere skib er endt her:

Chef for bæredygtighed i Mærsk-gruppen Annette Stube forklarer, hvordan et af virksomhedens skibe er endt til ophugning i Bangladesh.

- Vi er mega-ærgerlige over, at det skib er endt dernede. Vi har været en del af et joint venture, som tidligere på året valgte at sælge et skib, og det er uheldigvis endt i Bangladesh. Det er vi meget kede af, for det er ikke et ønske fra vores side. Men det er ikke vores ansvar, og der er ikke noget, vi kan gøre ved det, siger Annette Stubbe, der er chef for bæredygtighed i Mærsk-gruppen.

Hun fortæller, at Mærsk efterfølgende har kigget på, hvad de kan gøre for at undgå, at flere af Mærsks skibe ender til ophugning under lignende forhold. 

- Vi kommer nu til at have en passus i vores kontrakter, som sørger for, at dem der overtager skibet - uanset hvad de siger, de skal bruge det til - ikke kan tage det op på en strand. Men det vil jo aldrig være 100 procent bulletproof, siger Annette Stubbe.

OVERBLIK: Sådan endte Mærsk-skib i Bangladesh

    1. 1983

      Skibet Maersk Dagmar produceres på Lindøværftet lidt uden for Odense. Skibet var de første år et produkt- og råolietankskib og arbejdede i MacCollough-oliefeltet nord for Skotland. Det var ejet og opereret af A.P. Møller Mærsk Group.

    2. 1996

      Der er flere ændringer i ejerstrukturen. Firmaet North Sea Production Company registreres som ejer - et selskab, som halvt af Maersk FPSO's og halvt af Odebrecht.

    3. 1997

      Skibet ændrer funktion til et såkaldt FPSO-skib, som Mærsk brugte til at oplagre og bearbejde olie. Det skifter samtidig navn til North Sea Producer.

    4. 2014

      Direktøren i North Sea Production Company hyrer et konsulentfirma til at lave en rapport med en række anbefalinger til, hvordan skibets fremtid skal se ud - om det skal sælges, skrottes eller genudsættes. Det er bestyrelsen, der skal træffe beslutningen.

    5. 2015

      I august afslutter North Sea Producer sit arbejde i Nordsøen, og skibet sejles til Tees-værftet i Middlesbrough i det nordlige England, hvor det bliver liggende og afventer sin skæbne.

    6. 2016

      Den 15. marts slukkes GPS'en på North Sea Producer, så skibets bevægelser ikke længere kan følges.

    7. 2016

      I maj trækkes North Sea Producer væk af skibet Teresa Hawk. Efterfølgende er der rapporter om, at skibene har gjort holdt i Holland og Kenya. Skibet skifter navn og hedder nu bare Producer.

    8. 2016

      Den 14. august optræder Teresa Hawk i havnemyndighedernes fortegnelser i Chittagong i Bangladesh. Ifølge registret trak skibet det udtjente fartøj Producer.

    9. 2016

      Producer - det tidligere North Sea Producer og tidligere Maersk Dagmar - ligger nu til ophugning på stranden nord for Chittagong.

Kilde: Danwatch