Ny undersøgelse: Disney-prinsesser kan give dine børn dårligt selvværd
Ifølge en ny undersøgelse kan de slanke Disney-prinsesser have dårlig indflydelse på børn.
En ny undersøgelse viser, at Disney-prinsesser styrker opfattelsen af kropsidealer og bidrager til dårligt selvværd hos unge piger. Det skriver The Guardian.
Undersøgelsen er lavet af professor Sarah M. Coyne fra Brigham Young Universitetet i Utah, USA, under titlen ”Smuk som en prinsesse”. Den undersøger virkningen af den tiltagende prinsesse-kultur, der kommer fra Disneys prinsesse-markedsføring. Konklusionen er, at det ikke er så harmløst, som forældrene måske går og tror.
- Vi ved, at piger, der knytter sig til en bestemt kvindelig kropstype, føler, at der er flere ting, de ikke kan. De er ikke så sikre på sig selv, når det kommer til at klare sig godt i matematik og naturvidenskab. De kan heller ikke lide at blive beskidte og er derfor mindre tilbøjelig til at eksperimentere med nye ting, siger professoren.
Det starter allerede i treårs alderen
Sarah M. Coyne baserer sin undersøgelse på næsten 200 børn i alderen nul til fem år. Både drenge og pigers adfærd er blevet undersøgt for, hvordan de er blevet påvirket af brugen af ting med Disney-prinsesser.
Undersøgelsen viser også, at piger med dårligt selvværd bliver mere optagede af Disney-prinsesserne over tid.
Ifølge Sarah M. Coyne repræsenterer Disney-prinsesser nogle af de første eksempler på eksponering for det tynde ideal.
- Det bliver vi som kvinder hele livet, men det starter med Disney-prinsesserne i tre-fireårs alderen, siger hun.
Disney debuterede med prinsesse-brandet i 2000 gennem salg af legetøj, spil, figurer og modetilbehør. Det anslås at have indbragt firmaet mere end 5.5 milliarder dollars (cirka 37 milliarder danske kroner) indtil videre.